Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Stane sa stáčanie kilometrov minulosťou?

Manipulácia s počítadlom najazdených kilometrov je obrovský problém. Podľa posledných kvalifikovaných odhadov je takto „upravené“ každé druhé jazdené auto v EU!

Dôvod, prečo sa to deje je jasný. Auto s menším počtom najazdených kilometrov má vyššiu hodnotu, po takejto úprave sa majiteľom podarí predať aj bývalé taxíky, či extrémne používané služobné autá. Neveríte? Koľko vanilkových limuzín a MPV ste na cestách stretli? Riziko, že kúpite stočený taxík sa v posledných rokoch navyše výrazne vzrástlo. Dnes sa už totiž autá na žltú, oranžovú či vanilkovú farbu nelakujú, na špeciálnu úpravu sa používa fólia. Po jej odstránení je lak ako nový…

Úradníci Európskej komisie si povedali, že je najvyšší čas spraviť na trhu jazdených automobilov poriadok. Ako vzor by mohli poslúžiť skúsenosti z Belgicka, kde sú autá vybavené systémom Car-Pass a majú zabudované zariadenie na znemožnenie úpravy odometra. Do Car-Passu sa zaznamenávajú údaje o počte najazdených kilometrov pri každej návšteve servisu, či povinnej technickej prehliadke. Podľa dostupných štatistík tieto opatrenia problém v Belgicku zásadne eliminovali.

Úradníci sa ale na problematiku pozerajú komplexnejšie, a tak sa na automobilky obrátili so žiadosťou, aby boli odometre voči neoprávnenému zásahu podstatne lepšie chránené. V súčasnosti je totiž táto úprava otázkou niekoľkých minút.

Či, kedy a v akej forme bude nakoniec opatrenie prijaté, je zatiaľ otázne. Už dnes však môžem povedať, že fungovanie systému Car-Pass nebude, nielen na Slovensku, bez problémov. Kto všetko bude mať do systému prístup? Budú to iba značkové servisné centrá a certifikované nezávislé firmy? A čo malí súkromníci, ktorých je u nás neúrekom? Dokážeme zabezpečiť aby oprávnenie nedostal servis, ktorý je súčasťou siete priekupníkov, a teda na stáčaní kilometrov zarába? Podotýkam, že sa stále bavíme iba  o prípadoch, kedy sa odometre upravujú jednorazovo, teda tesne pred predajom, či vývozom do zahraničia.

Veľkú rizikovú skupinu ale tvoria firemné autá. Prečo? Zamestnanec firmy dostane pridelené služobné auto s obmedzením počtu najazdených kilometrov za mesiac (rok). Ak by ho prekročil, mal by problém a musel by zaplatiť pokutu. Lízingové zmluvy a platí to nielen pre operatívny lízing, sú totiž veľmi často postavené nielen na vek, ale aj na celkový počet najazdených kilometrov. Na aute však zamestnanec chce ísť na dovolenku a používať ho aj počas víkendových výletov. Našinec je tvor vynaliezavý, a tak si na konci mesiaca, ak treba, dá odometer upraviť.

pl, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov