Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kopírovanie Mercedesu skončilo, Číňan si ho kúpil

Li Shu-fu, prezývaný čínský Henry Ford, mieri medzi kapitánov svetového automobilového priemyslu.

O koncerne Zhejiang Geely Holding Group čínskeho miliardára sa začína písať ako o hrozbe pre svetové automobilky. Geely má rozmanité portfólio zavedených značiek, investuje do progresívnych technológií a má v chrbte čínsky trh, ktorý generuje obrovské peniaze. Práve preto, že ťažisko biznisu Geely leží práve tam a apetít po zavedených značkách neoslabuje, dá sa ambiciózny holding založený v roku 1986 považovať za jedného z najaktívnejších globálnych hráčov dneška. Čo do objemu predaja pritom k velikánom nepatrí – vlani predala celá skupina Geely 1,2 milióna áut, čo je rovnaké množstvo, koľko vlani predala na celom svete značka Škoda.

   

   

   

Slušné portfólio

Li Shu-fu je zakladateľom a najväčším akcionárom spoločnosti Zhejiang Geely Holding Group, výrobcu automobilov a súvisiacich komponentov. Spoločnosť Geely od roku 2010 vlastní výrobcu osobných áut Volvo Car. Švédsky podnik prevzala za 1,8 miliardy dolárov (1,45 miliárd eur) od amerického Fordu. Vlani v júli Zhejiang Geely Holding Group, kúpil 49,9 percenta akcií malajzijské automobilky Proton a 51 percent jej dcérskej britského výrobcu športových vozidiel, legendárnej značky Lotus.

Od roku 2009 vlastní Geely austrálsku spoločnosť Drivetrain Systems International, vyvíjajúce a vyrábajúce prevodovky. Firma dodáva automatickej prevodovky čínskym automobilkám, ale aj Maserati, Fordu alebo SsangYongu. Od roku 2013 vlastní Geely výrobcu londýnskych čiernych taxíkov London Electric Vehicle Company (LEVC). To ale nie je všetko: vlani Li Šu-fu prikúpil aj americký start-up Terrafugia, ktorý pracuje na lietajúcom aute. A na úplný záver vlaňajška kúpil za 3,3 miliardy amerických dolárov od firmy Cevian Capital jej podiel 8,2 percenta vo švédskom výrobcovi nákladných automobilov AB Volvo. V roku 2016 sa navyše predstavila nová značka priamo napojená na Volvo, volá sa Lynk & Co.

Akcionárom Daimleru

Predseda predstavenstva čínskej automobilky Geely oznámil, že spoločnosť kúpila 9,7 -percentný podiel v koncerne Daimler za približne 9 miliárd USD (7,3 miliardy eur) a stala sa jeho najväčším akcionárom. Geely tak získal prístup k technológii Mercedes-Benz. S informáciou o vstupe čínskeho investora do Daimleru prišla agentúra Bloomberg.
Snom Li Šu-fu vždy bolo vytvoriť silnú čínsku automobilku, ktorá by sa mohla merať s európskymi výrobcami luxusných vozidiel. A hlavným vzorom mu bol práve Mercedes.Keď na tom v polovici deväťdesiatych rokov začal pracovať, vznikol dokonca bizarný prototyp, ktorý svojím vzhľadom kopíroval vtedajší Mercedes-Benz Triedy E. Geely 300 ako by chcelo byť Mercedesom, iné modely zas pripomínajú Citroëny alebo Toyoty vyrábané vo stredočeskom Kolíne. Teraz si Li vlastne plní sen, Mercedes – ten originálny – je dnes čiastočne aj jeho.

(šr), foto archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov