Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Hyundai Kona Electric: prvé mestské SUV do zásuvky

Hyundai vníma pulz automobilového vývoja veľmi pozorne, a tak pri uvádzaní nových modelov postupuje veľmi pragmaticky. Auto z ktorého segmentu trhu má šancu stať sa úspešným elektromobilom? No predsa mestské SUV. A tak sa zrodila Kona Electric.

   

Elektromobil postavený na báze modelu Kona sa od verzie s konvenčným pohonom odlišuje iba mierne. Nová je napríklad predná maska. Inak by ste fakt, že toto auto jazdí na elektriku, asi ani nespozorovali. Tento smer sa mi páči. Autá do zásuvky už totiž podľa mňa nie sú ničím špeciálnym. Netreba preto, aby sa podobali na vesmírnu loď. A navyše je nepochybne mnoho ľudí, ktorí necítia potrebu svoj vzťah k ochrane životného prostredia dávať na obdiv všetkým naokolo.

   

   

Podobne možno hodnotiť aj interiér. Zmenami prešiel hlavne priestor medzi prednými sedadlami. Majiteľ bude mať v Kone do zásuvky k dispozícii napríklad dvojpodlažnú stredovú konzolu. Fajn, priestoru na odloženie drobností predsa nie je nikdy dosť. Inak je všetko podľa osvedčenej šablóny. Podobne ako v prípade modelu s konvenčným pohonom bude teda jazda v týmto autom príjemná.

Kameňom úrazu pri elektromobiloch býva veľkosť batožinového priestoru. Akumulátor si totiž vyžaduje priestor. Štandardná Kona so spaľovacím motorom ponúka objem 361 dm3. Ako na tom Kona Electric? Je kufor má základný objem 332 dm3, vrátane odkladacieho priestoru na nabíjací kábel s integrovanou nabíjačkou (373 dm3 bez neho).  Zaujímavé, čo poviete?

Dojazd

Hyundai Kona Electric umožní čistú elektrickú mobilitu dvoma rozličnými pohonnými ústrojenstvami. Verzia s dlhým dojazdom, vybavená akumulátorom s kapacitou 64 kWh, umožňuje elektrický dojazd do 470 km a má spotrebu energie 15,2 kWh/100 km (plánované hodnoty podľa metodiky WLTP). Elektromotor dosahuje výkon 150 kW (204 k) a automobilu udeľuje pôsobivé zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy. Základná verzia je vybavená akumulátorom s kapacitou 39,2 kWh, ktorý umožňuje dojazd do 300 km pri spotrebne energie 14,8 kWh/100 km (plánované hodnoty podľa metodiky WLTP). V tomto prípade má elektromotor nižší maximálny výkon 99 kW (135 k). Obidva motory dosahujú rovnaký maximálny krútiaci moment 395 Nm okamžite po rozbehu, vďaka čomu Kona Electric poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy. Maximálna rýchlosť je zhodne 167 km/h.

Dĺžka nabíjania batérie závisí od použitého zdroja elektrickej energie. Pri použití verejnej nabíjacej stanice na jednosmerný prúd s príkonom 100 kW trvá nabitie na 80 % kapacity 54 minút. So zabudovanou nabíjačkou vozidla s príkonom 7,2 kW trvá nabíjanie striedavým prúdom pri väčšom akumulátore 9 hodín a 40 minút, pri základnom je to 6 hodín a 10 minút. Majitelia okrem toho môžu akumulátor nabíjať aj z bežnej elektrickej zásuvky v domácnosti pomocou kábla s integrovanou nabíjačkou ICCB (in-cable control box). Nabíjacia zásuvka je umiestnená na prednej časti vozidla vedľa loga Hyundai.

Konektivita a bezpečnosť

Nový model Kona Electric poskytuje širokú škálu prvkov konektivity ako systém infotainmentu s integrovanou navigáciou, podporou Apple CarPlay a Android Auto, ako aj bezdrôtovým nabíjaním. Novinka samozrejme dostala aj bohatú paletu prvkov aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov, združených pod súhrnným pojmom Hyundai SmartSense: Forward Collision Avoidance Assist s detekciou chodcov, Blind Spot Collision Warning including Rear Cross Traffic Collision Warning, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Intelligent Speed Limit Warning a Lane Following Assist.

Ak sa vám novinka páči môžeme vám prezradiť, že Hyundai Kona Electric bude na Slovensku v predaji už v druhej polovici tohto roka. Ceny budú zverejnené tesne pred uvedením na trh.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov