Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volvo Amazon: Ctihodný šesťdesiatnik

 

Písal sa rok 1956. V Maďarsku veľký červený brat krvavo potlačil kontrarevolúciu, Tony Sailer ako prvý v dejinách vyhral na olympiáde všetky tri zjazdové disciplíny a v Československu prišla na svet moja maličkosť. Vo Švédsku zasa Volvo Amazon. Ak budeme presní, k zákazníkom sa dostalo až v roku 1957 (v USA až 1959) a s menom Amason.  Meno Amazon mala rezervované iná firma. Tak či onak, odbornejšie hovorme o rade 120. Za celý čas sa použili označenia 121, 122, 123GT, 131, 132, 133, 221, 222 a 223.

 

Moderný konzervatívec

Je zaujímavé, že za oceánom často počujete, že Amazon je autom konzervatívnych, penzionovaných stredoškolských profesorov. Vzhľad, dielo len 26-ročného Jana Wilsgaarda, však bol vtedy odvážnou symbiózou amerických, talianskych a britských dizajnérskych tém. Až do roku 1959 boli všetky karosérie dvojfarebné. Ani technika vôbec nebola konzervatívna. Vyrábali sa tri druhy karosérie: 2- a 4-dverový sedan i kombi (od roku 1962). Napr. už v roku 1959 boli všetky Amazony vybavené bezpečnostnými pásmi na predných sedadlách, neskôr dokonca trojbodovými. Jednou zo zaujímavostí kombi boli horizontálne delené dvere batožinového priestoru s opačne sklopným dolným dielom, aby sa čo najviac znížila nakladacia hrana. Tabuľka evidenčného čísla pritom visela tak, aby bola stále čitateľná…

   

Postupný vývoj

Dnes je nepredstaviteľné vyrábať úspešný model 14 rokov s tou istou karosériou. Aj vtedy sa však kontinuálne menila jej „náplň“. Prvé modely poháňal benzínový štvorvalec 1,6 l s rozvodom OHV cez 3-stupňovú manuálnu prevodovku. Štvorvalec 1,8 l nasledoval v roku 1962. Pôvodný trojstupňový manuál doplnil švorstupňový a štvorstupňový manuál s voľnobežkou (overdrive). V roku 1964 ponuku doplnil trojstupňový automat Borg-Warner. V tom čase sa už Amazon ako prvé švédske auto vyrábal aj v zahraničí: v kanadskom Halifaxe (ako Volvo Canadian), neskôr dokonca v juhoafrickom Durbane i v belgickom Gente. Továrenský jazdec Carl-Magnus Skogh v roku 1965 zvíťazil s Volvom 122S na Acropolis Rally.

   

Štrnásť úspešných rokov

Za obdobie rokov 1956 – 1970 sa spolu vyrobilo 234 653 4-dverových, 359 917 2-dverových a 73 220 kombi Amazonov. Na export išlo vyše 60 % produkcie. Posledný Amazon vyrobili v Torslande 3. júla 1970. Tmavomodrý exemplár putoval rovno do (neskoršieho) firemného múzea. Dnes sú Volvá Amazon nielen obľúbenými „klasikmi“, ale ešte stále ich, najmä v Škandinávii, stretnete vo všedný deň na ceste. Vo Švédsku ich je dodnes „normálne“ registrovaných vyše 20 000. Treba iný dôkaz úspechu?

Text: Dalibor Klíma, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov