Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nové časy škodoviek trvajú už tri dekády: Favorit má 30 rokov!

30 rokov od premiéry modelu ŠKODA FAVORIT: základ novej, modernej éry mladoboleslavskej automobilky.

Moderne riešený hatchback ŠKODA FAVORIT sa verejnosti prvýkrát predstavil na medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne v septembri 1987. Moderným poňatím bol plne porovnateľný so západnou konkurenciou v triede.

     

„FAVORIT položil základy novej éry ŠKODA. Hoci vznikal v neľahkých podmienkach, podarilo sa tímu zapálených a nadšených konštruktérov vytvoriť vozidlo, ktoré sa mohlo plne merať s vtedajšou západnou konkurenciou,“ zdôraznil Bernhard Maier, predseda predstavenstva ŠKODA AUTO. „Práve progresívna koncepcia vozidla FAVORIT spolu s umom a znalosťami zamestnancov boli rozhodujúcim faktorom, prečo sa po zmene spoločenského systému v Československu o značku ŠKODA uchádzal koncern Volkswagen,“ dodáva B. Maier.

Projekt nového osobného vozidla ŠKODA FAVORIT s motorom vpredu a s pohonom predných kolies odštartovalo rozhodnutie československej vlády v decembri 1982, termíny realizácie boli šibeniční: vývoj dokončiť počas dva a pol roka (do 30. júna 1985), výrobu začať do piatich rokov. Vedúci implementačného tímu Ing. Petr Hrdlička, CSc. okolo seba zhromaždil vysoko kvalifikovaných, obetavých a motivovaných pracovníkov a spoločne sa pustili do úlohy, ktorej výsledok umožnil automobilke ŠKODA neskôr bezprecedentný rozvoj.

Balenie predáva: Design by Bertone

Významnú úlohu pre prijatie nového vozidla hrál jeho dizajn. V súlade s dobovými trendmi padla voľba na talianských  návrhárov, konkrétne turínske štúdio Stile Bertone, a to pre vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovenie vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karosérií rôznych prevedení. Premietnutie dizajnu do podoby sériovo vyrábaného automobilu mal na starosti tím mladoboleslavskej automobilky, ktorý odviedol špičkovú prácu. Oproti karosérii predchodcu s motorom vzadu (ŠKODA 120) sa znížil počet výliskov zo 405 na iba 227, o 40 mm kratší FAVORIT pritom ponúkol o 85 mm dlhší interiér a väčší objem batožinového priestoru. ŠKODA FAVORIT sa stal plnohodnotným rodinným vozidlom a bol pripravené ešte  väčšie odvodené kombi FORMAN.

Široká medzinárodná spolupráca

Tím značky ŠKODA úzko spolupracoval s Ústavom pre výskum motorových vozidiel v Prahe (ÚVMV), kde sa napríklad vykonávali simulované jazdné skúšky – počas týždňa tu dokázali vytvoriť zaťaženie zodpovedajúce 100 000 km. Prototypy potom museli v reálnej premávke obstáť na trati dlouhej štvrť milionu kilometrov. Došlo tiež na testy v hornatom alpskom teréne a teplej klíme Riviéry, brzdy sa preverovali na rakúskych vysokohorských cestách na Grossglockneru a Turacherhöhe. Odborníci automobilky ŠKODA kooperovali aj s radom renomovaných zahraničných odborníkov, špecialisti Porsche riešili okrem iného funkčnosť uloženia motora, geometriu prednej nápravy a zníženie hlučnosti v interiéri. V záverečnej fáze vývoja modelu ŠKODA FAVORIT boli vykonané dynamické testy na polygóne Porsche vo Weissachu. Veľká pozornosť bola venovaná “srdcu” nového modelu – išlo o osvedčený štvorvalec OHV so zdvihovým objemom 1289 cm3 s výkonom 46 alebo 43 kW, vybaveného karburátorom, alebo neskôr vstrekovaním paliva. Splnenie nových emisných predpisov aj vysokých nárokov na životnosť si vyžiadali použitie odolnejších materiálov ventilových sediel, piestov s oceľovými jadrami, kvalitnejších vložiek valcov, ale aj vystuženie bloku motora, aplikáciu kaleného kľukového hriadeľa a rad ďalších úprav.

MSV Brno, 1987: Ostro sledovaná premiéra

Oficiálne svetový debut osobného automobilu ŠKODA FAVORIT sa odohral 16. septembra 1987 na 29. Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kam sa za novinkou vypravili státisíce dychtivých motoristov. V závode Vrchlabí vtedy vznikal len obmedzený počet vozidiel určených na homologizačné skúšky, k plnému nábehu výroby došlo až začiatkom decembra 1987. V hlavnom závode v Mladej Boleslavi odštartovala sériová produkcia radu FAVORIT v auguste 1988. Prvé automobily FAVORIT 136 L (de Luxe) sa ku koncovým zákazníkom dostali v poslednom štvrťroku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výbehová ŠKODA 120 L stála 65 630 Kčs), pri priemernej hrubej mesačnej mzde 3030 korún.

Modernizovaný FAVORIT: Stále na úrovni

Po zamatovej revolúcii v novembri 1989 bolo s prechodom na trhové hospodárstvo zrejmé, že dlhodobú konkurencieschopnosť automobilke ŠKODA zabezpečí len vstup silného zahraničného partnera. Náročné rokovania boli úspešne ukončené na jar 1991 a ŠKODA sa stala členom skupiny Volkswagen. Vozidlo ŠKODA FAVORIT, jeden z mála moderne riešených nelicenčných osobných automobilov krajín bývalého tzv. Východného bloku, predstavoval veľmi solídny základ, priebežne zhodnocovaný zvyšovaním kvality, technickej aj estetickej úrovne. Prvá realizovaná úprava vzhľadu prebehla v roku 1991, kedy sa asymetricky umiestnené logo na maske chladiča posunulo do stredu. Značný facelift z januára 1993 bol medzníkom pre vykonané zmeny. Modelový rad FAVORIT dokázal vďaka postupne realizovaným úpravám držať krok s rastúcimi nárokmi zákazníkov na bezpečnosť, komfort i vzhľad. Úspech bol dokonca aj na najnáročnejších trhoch, napríklad predaj v Nemecku sa takmer zdvojnásobil (1990/1991). Predaj vozidiel ŠKODA FAVORIT a kombi FORMAN podporili aj akčné verzie s rozšírenou výbavou, napr. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Medzi augustom 1987 a septembrom 1994 vzniklo 783 168 vozidiel ŠKODA FAVORIT, spoločne s kombi FORMAN a úžitkovými derivátmí, vrátane typu PICK-UP sa celkom vyrobilo 1 077 126 áut. Následne štafetu prevzal modelový trad ŠKODA FELICIA / FELICIA COMBI.

Motorsport: FAVORIT kráľom nielen svojej triedy

Nová ŠKODA FAVORIT vstúpila do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach na sklonku roku 1989 a rýchlo nadviazala na veľké úspechy mladoboleslavských vozidiel s pohonom zadných kolies. V roku 1990 štartovala ŠKODA FAVORIT vo vybraných podujatiach Majstrovstiev sveta, Európy a Československa v rally. Angažmán tímu ŠKODA Motorsport sa postupne rozširoval, takže v roku 1994 už automobil FAVORIT absolvoval všetky súťaže seriálu MS.

Najväčší úspech dosiahol na trati najstaršej a najprestížnejšej automobilovej súťaži sveta, Rallye Monte Carlo. Zohraný tandem Sibera / Gross s vozidlom FAVORIT 136 L dokázal vyhrať svoju triedu štyrikrát po sebe (1991 – 1994). V roku 1994 získala ŠKODA FAVORIT celkové víťazstvo vo svetovom pohári FIA Formula 2 pre vozidlá s motorom do 2000 cm3 a poháňané jednou nápravou. ŠKODA AUTO si výročie vzniku významného modelového radu FAVORIT pripomenie okrem iného mimoriadnou výstavou unikátnych dokumentov a prototypov v ŠKODA Múzeu v Mladej Boleslavi.

ŠKODA Media Services (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov