“Cool” nielen v meste: jazdili sme medzi prvými Opel Grandland X
Opel Grandland X je tretím členom rodiny “X” značky Opel. Teda takým, ktorý nemusí jazdiť len na asfalte.
Moderný mestský človek potrebuje jazdiť bezpečne a s prehľadom v hustej doprave a bez problémov vykĺznuť z mesta do prírody za zážitkami, najlepšie s rodinou, či s bicyklom, alebo udicami v aute. Práve na takýchto je zameraný nový Opel Crossland X. Označenie “cool” zaznelo na prezentácii v Darmstadte (SRN) niekoľko krát. Musím povedať, že nie nadarmo.
Grandland X patrí k väčším SUV (dĺžka 4 477 mm). Je v ňom veľa miesta na predných i zadných sedadlách a tiež v primerane veľkom batožinovom priestore (514 – 1 652 l). Pohodlne sa doň nastupuje i vystupuje, kufor je bez problémov prístupný a má príjemne kubický tvar. Vo vnútri je to typický súčasný Opel s veľkým 8- palcovým displejom uprostred, systémom OnStar a pohodlnými, lekársky certifikovanými sedadlami. Ako sa od SUV očakáva, je z neho výborný vyhľad a vodič má dobrý pocit robustnosti vozidla.
“Cool” je aj vonkajší vzhľad s ostrými líniami a usmievavou oplovskou “tvárou” so šibalskými diódami denného svietenia.
Grandland X, ktorý mal svetovú premiéru len pred týždňom vo Frankfurte, prichádza s dvoma motormi: benzínovým trojvalcom 1,2 Turbo (96 kW / 130 k, 230 Nm) a turbodieselovým 1,6 l (88 kW / 120 k, 300 Nm). Obidva môžu byť prepojené so 6- stupňovou manuálnou, alebo automatickou prevodovkou. Výskúšal som si na nemeckých cestách obidva a s prekvapením musím konštatovať, že sa mi viac páčil ten “malý” benzínový. Je živý, kultivovaný, dostatočne výkonný a tichý tak, že v rýchlosti 180 km/h sa možno v aute nerušene rozprávať. Diesel pôsobil trocha ťažkopádnejšie, o čosi hlučnejšie s tuhším pružením – no bol tiež úspornejší.
Pohon všetkých kolies Grandland X neponúka. No ako zaznelo v prezentácii Hakana Elvesunda, pracuje sa na hybridnej verzii a tá by pohon všetkých kolies (dovolím si špekulovať – zadných elektromotorom) mala ponúkať. Na budúci rok by tiež mal pribudnúť silný, dvojlitrový diesel s 8- stupňovým automatom.
Opel Grandland X je na štartovej čiare. Má všetky predpoklady vyraziť úspešne minimálne do prvého kola pretekov o nových zákazníkov.
Text: Dalibor Klíma, foto: archív, autor
Pre motoristických nadšencov využijeme výhody webu – zmestí sa naň všetko – a uvádzame aj rozšírené…
… základné fakty: Nový Opel Grandland X
- Premiéra: Frankfurtský autosalón IAA 2017
- Uvedenie na trh: Objednávky sa prijímajú od júna 2017, u predajcov od novembra 2017
- Pozícia: Aktuálne najväčší člen rodiny modelov Opel „X“, rozširujúci portfólio značky Opel v segmente C. Moderné, dynamické línie, cool vzhľad off-road, zvýšená poloha sedadiel s dobrým výhľadom na všetky strany ako v SUV v kombinácii s veľkým vnútorným priestorom a komfortom. K dispozícii najmodernejšie asistenčné systémy, špičkové inovácie a typická vynikajúca digitálna konektivita Opel vďaka telematickému systému OnStar a systému infotainmentu IntelliLink, kompatibilnému s Apple CarPlay a Android Auto.
- Rozmery v milimetroch:
- 4477 / 1856 / 1609 (dĺžka / šírka bez vonkajších spätných zrkadiel / výška)
- Objem batožinového priestoru od 514 do 1652 litrov
- Dizajn:
- Dizajn inteligentne kombinuje robustný vzhľad a eleganciu
- Lišty na maske chladiča s dohora zalomenými koncami pri logu Opel prechádzajú do nízkych predných reflektorov s dennými svetlami z LED v profile dvojitého krídla, čím opticky rozširujú prednú časť karosérie
- Typickú robustnosť SUV vytvárajú odolné plastové obklady na nárazníkoch, okolo lemov blatníkov a na prahoch karosérie
- Otvory na vstup vzduchu v spodnej časti nárazníka vizuálne pritláčajú vozidlo k ceste, chrómované prvky zasa rozširujú tvár automobilu
- Splývajúca línia strechy s optickým prerušením v dynamicky sklonených zadných stĺpikoch karosérie, typickým pre značku Opel, energický prelis na boku karosérie, prebiehajúci spredu dozadu.
- Vzadu úzke zadné stĺpiky, “plávajúca” strecha a horizontálne pretiahnuté zadné skupinové svetlá z LED dodávajú modelu Grandland X dynamický, športový vzhľad
- Elegantný a ergonomický, jasne štruktúrovaný prístrojový panel so stredovou konzolou natočenou k vodičovi a kvalitnými dekoračnými obkladmi, príjemnými na dotyk
- Na želanie veľké panoramatické okno pre vynikajúci výhľad alebo strecha lakovaná v kontrastnej čiernej farbe
- Technológie, asistenčné systémy a komfort:
- Inovatívne reflektory LED AFL so siedmimi režimami (mimomestské svetlo, diaľničné svetlo, mestské svetlo, odbočovacie svetlo, svetlo do zlého počasia, dynamické odbočovacie svetlo a asistent diaľkových svetiel)
- Elektronická kontrola trakcie IntelliGrip s piatimi režimami
- Kamera Opel Eye ako základ systémov Speed Sign Recognition (rozoznávanie dopravných značiek) a Lane Departure Warning (asistenčný systém pre udržiavania vozidla v jazdnom pruhu)
- Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Výstražný systém Forward Collision Alert s detekciou chodcov a funkciou automatického núdzového brzdenia Autonomous Emergency Braking[1]
- Systém rozoznania únavy vodiča Driver Drowsiness Alert posudzuje úroveň únavy podľa spôsobu ovládania vozidla a v prípade potreby vodiča upozorní na prestávku v jazde na odpočinok
- Side Blind Spot Alert využíva ultrazvukové senzory na identifikáciu vozidiel v oblasti mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel a upozorňuje vodiča výstražným svetlom v príslušnom zrkadle
- Panoramatická cúvacia kamera so záberom 180 stupňov alebo kamerový systém so záberom 360°
- Parkovací automat Park Assist identifikuje vhodné paralelné alebo kolmé parkovacie miesta a automaticky do nich zavedie vozidlo ovládaním riadenia; vodič musí ovládať iba pedále
- Systém na odomykanie a štartovanie bez kľúča Keyless Open & Start
- Vyhrievané predné okno a vyhrievaný volant, vyhrievané predné a zadné sedadlá
- Prístupové svetlá vo vonkajších spätných zrkadlách osvetľujú zem pri nastupovaní a vystupovaní
- Predné ergonomické sedadlá s certifikátom AGR (AGR – Kampaň za zdravý chrbát)
- Elektricky ovládané dvere batožinového priestoru so senzorom. Stačí jednoduchý pohyb nohy pod nárazníkom na otvorenie a zatvorenie dverí.
- Telematický systém Opel OnStar s hotspotom Wi-Fi[2] a ďalšími službami ako rezervácia hotelovej izby[3] a vyhľadávanie parkovacieho miesta[4]
- Systémy infotainmentu najnovšej generácie IntelliLink s veľkým farebným dotykovým monitorom s uhlopriečkou do 20,3 cm (8 palcov), kompatibilné s Apple CarPlay a Android Auto
- Induktívne bezdrôtové nabíjanie smartfónu
- Motory a prevodovky:
- Najmodernejšie celohliníkové trojvalcové benzínové a štvorvalcové naftové motory s vynikajúcou spotrebou paliva
- Benzínový motor 1,2 Turbo s priamym vstrekovaním paliva, systémom Štart/Stop a výkonom 96 kW (130 k) (spotreba podľa NEDC: v meste 6,4-6,0[5] l/100 km, mimo mesta 4,9-4,55l/100 km, kombinovaná 5,4-5,15 l/100 km, kombinované emisie CO2 127-1175 g/km)
- Turbodiesel 1,6 litra s výkonom 88 kW (120 k) (spotreba podľa NEDC: v meste 5,1-4,75 l/100 km, mimo mesta 4,2‑3,55l/100 km, kombinovaná 4,6-4,05 l/100 km, kombinované emisie CO2 118-1045 g/km)
- Prevodovky: 6-stupňové manuálne a 6-stupňové automatické prevodovky
- Najmodernejšie celohliníkové trojvalcové benzínové a štvorvalcové naftové motory s vynikajúcou spotrebou paliva
[1] Pracuje automaticky v rozsahu rýchlosti od 5 km/h do 140 km/h. Pri rýchlosti od 5 do 30 km/h je spomalenie pre znížene rýchlosti nárazu 0,9 g. V rozsahu rýchlosti od 30 do 140 km/h systém brzdí na rýchlosť maximálne 50 km/h. Od tejto hranice musí vodič brzdiť sám aby ďalej znížil rýchlosť.
[2] Služby OnStar vyžadujú aktiváciu a účet u OnStar Europe Ltd. Služby hotspotu Wi-Fi vyžadujú zmluvu s vybraným operátorom mobilnej telefónnej siete. Po uplynutí testovacej doby sú služby spoplatnené. Všetky služby závisia od dostupnosti a pokrytia mobilnej telefónnej siete.
[3] Cez Booking.com. Potrebná je e-mailová adresa a kreditná karta.
[4] Cez Parkopedia
[5] S pneumatikami s nízkym valivým odporom
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov