Proterra pripravuje autobusy budúcnosti
Proterra vyvíja autonómne autobusy pre verejnú dopravu. Nebude to ľahké.
Spoločnosť, ktorá postavila elektrický autobus Catalyst E2 schopný prejsť 560 km na jedno nabitie, chce dostať verejnú dopravu na ďalšiu úroveň: autonómne riadenie.
S dojazdom až 350 míľ (asi 560 km) je elektrický autobus Proterra schopný jazdiť celý deň na jedno nabitie. Konkrétne verejný autobus je dokonalý kandidát pre elektrifikáciu. Takýto autobus sa pohybuje po vopred danej trase, takže nevyžaduje rozsiahlu sieť nabíjacích staníc. Dlhá doba nabíjania tu nie je na prekážku, pretože autobus je zvyčajne nabíjaný až cez noc.
Tajomstvom dlhej výdrže nového autobusu Proterra je batériový modul s veľkosťou dvoch matracov. Dokáže uskladniť až 660 kWh, čo sa hodí, keď ovládate 22 tonový autobus s dĺžkou 12 metrov. K dlhému dojazdu prispievajú tiež ľahké materiály, rovnako ako rekupačný systém brzdenia, ktorý pomáha znovu získavať až 92 percent kinetickej energie autobusu.
Skvelá myšlienka
V spolupráci s Univerzitou of Nevada spustila Proterra výskumný program autonómne jazdiacich autobusov, ktorý pomôže zaviesť autonómne elektrické autobusy do bežnej prevádzky.
Myšlienka je jednoduchá, ale jej implementácia je komplikovaná. Je to preto, že nároky na autonómne jazdiace autobusy sú vyššie, ako u súkromných vozidiel. Preto generálny riaditeľ spoločnosti hovorí, že autonómne autobusové linky pravdepodobne nikdy nebudú fungovať úplne bez ľudskej asistencie.
Ktovie, čo si o tom myslí Tesla, alebo Uber, či množstvo ďalších hráčov, ktorí chcú rozvážať ľudí v mestách autonómnymi taxíkmi, mikrobusmi a podobne.
Problém: starostlivosť o cestujúcich
Problémom je menej dôvery, že sa autonómny autobus dokáže bezpečne postarať o svojich pasažierov v prípade, že sú napríklad telesne postihnutí, alebo ide o deti. Pribúda tu ďalší komplex otázok, ktoré priamo nesúvisia s riadením dopravy, teda s autopilotom.
Generálny riaditeľ spoločnosti Proterra Ryan Popple si myslí, že vždy bude potrebná ľudská bytosť, aby bolo dobre postarané o ľudí. Je na tom veľa pravdy. Na rôznych robotických sociálnych asistentoch sa pracuje už dávno a niektoré produkty sú na pokročilej úrovni.
Kým však Proterra začne riešiť ľudský faktor v autonómne jazdiacich autobusoch, musí zvládnuť prozaickú časť úlohy – skutočne autonómnu jazdu. Teda problém, ktorého riešením a najmä ladením výsledkov sa zaoberajú automobilky a firmy ako Google a Uber už niekoľko rokov. Flotily testovacích vozidiel už najazdili milióny kilometrov a zdá sa, že to potrvá ešte asi tri roky, kým bude technológia úplne spoľahlivá.
Proterra hovorí, že tento proces bude v jej prípade komplexný. Začne vybavením elektrických autobusov snímačmi, ktoré dokážu skontrolovať ulicu počas bežných jázd a otestovať, ako môže autobus monitorovať premávku, chodcov a cestujúcich. Program potom bude pomaly zvyšovať zložitosť, rozvíjať sa a testovať algoritmy autonómneho riadenia, kým tým nezíska dôkazy, že je zrelý pre reálnu prevádzku.
SFGate (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov