Všetky oči na mňa!
BRP Can-Am Spyder spája voľnosť motorky a pocit bezpečia auta. Pritom je to neskutočná frajerina.
Niektoré veci sa kupujú rozumom, iné srdcom. Can-Am Spyder sa kupuje srdcom, ale viete si ho odôvodniť aj rozumom. Ak sa naň pozrieme z jednej strany, tak to nie je motorka ani auto. Na jednej strane má totiž tri kolesá a v zákrutách sa nenakláňa ako motorka, na strane druhej vám neposkytuje ochranu uzavretej kabíny ako auto. Ak sa na naň však pozrieme z druhej strany, tak môžeme povedať, že je to motorka aj auto v jednom. Poskytuje vám totiž voľnosť, priamy kontakt s okolím, kilá emócií a priehrštie adrenalínu, aký vám vie dať iba motocykel. Zároveň sa na ňom však cítite bezpečne, pretože s ním nespadnete ako s motorkou. Preto si ho viete odôvodniť rozumom. Je pravda, že so šírkou 1 497 mm je skoro ako bežné malé auto, takže sa v hustej zápche neprederiete dopredu ako na motorke či skútri. V menej hustej zápche, resp. premávke sa však na vás ostatní pozerajú ako na motorkára a uvoľnia vám cestu.
Objavte život na cestách
Spyder je veľký cestovateľ. Posed na ňom je veľmi príjemný a uvoľnený, telo máte vzpriamené, široké a ploché stúpačky si môžete posunúť vpred alebo vzad podľa svojej výšky. Vo veľkom tvarovanom sedadle vás nezačne omínať zadok ani po celodennej jazde. Cestu vám môže spríjemňovať zabudovaný audiosystém s USB konektorom. Dokonca ani nie práve ideálne poveternostné podmienky nepredstavujú neprekonateľnú prekážku, pretože mohutný štít poskytuje veľmi dobrú ochranu pred náporom vetra a relatívne dobre aj pred kvapkami dažďa. Platí to aj pre nohy. A rukoväte sú, samozrejme, vyhrievané, a to veľmi účinne. Na rozdiel od motocykla máte k dispozícii niekoľko objemných odkladacích schránok. Dve vzadu po boku, jednu vpredu pod prednou kapotou a jednu nad prístrojovým štítom. V ňom je aj USB konektor, ktorý môžete využiť na prehrávanie hudby z USB kľúča, ale aj na nabíjanie mobilu. Testovaný model bol dodatočne vybavený držiakom na navigáciu s nabíjaním priamo v držiaku. Vo výbave verzie Limited je aj opierka pre spolujazdca s integrovanou odkladacou schránkou, ktorá sa však dá demontovať v prípade že jazdíte ako single alebo idete kratšie vzdialenosti.
Až k deviatim tisíckam
Krídla vašim emóciám dáva 1,3-litrový trojvalec ROTAX spriahnutý so šesťstupňovou prevodovkou. Motor má krásnu charakteristiku s rastom výkonu až po maximálne otáčky. Už od stredných otáčok ťahá ako zmyslov zbavený a svoj limit dosiahne až tesne pod 9 000 ot.min-1. Pri každom pootočení pravej rukoväti sa tak stávate svedkami divov. Mimochodom, motor má toľko sily, že ani napriek odstredivej spojke a napriek šírke zadnej pneumatiky 225 mm nie je problém pri rozbehu rozpískať zadnú pneumatiku. Radosť z kilometrov podporuje výfuk s hlbokým tónom a decentným bublaním po uvoľnení plynu. Zaujímavosťou je, že prevodovka radí automaticky iba smerom nadol. To znamená, že pri spomaľovaní podraďuje sama. Smerom nahor však musíte radiť vy sami – palcom na páčke pod ľavým riadidlom. V nižších otáčkach pod miernym plynom to robí jemne, no vo vyšších otáčkach a pod plynom je to iná káva. Vtedy radí bleskurýchlo a nemilosrdne. Jednotlivé stupne tam vráža ako kladivom. Takú surovú prevodovku som ešte jakživ nezažil. Fantázia. Dodávam, že prevodovka síce radí nadol sama, no môžete podraďovať aj vy sami – pravým ukazovákom páčkou pod riadidlom.
Zabaví a podrží
Ako som už v úvode spomenul, Can-Am Spyder sa v zákrutách nenakláňa ako motocykel. Nakláňa sa iba toľko, koľko mu dovolí predné zavesenie s dvoma priečnymi ramenami a so šikmo uloženou pružiacou jednotkou na každej strane a s priečnym skrutným stabilizátorom. V podstate ako auto. Pri rýchlej jazde sa preto v zákrutách musíte hrať s telom. Už po troch dňoch som v zákrutách dvíhal vnútorné koleso do vzduchu… Spyder vo verzii Limited je však skôr o pokojnom vychutnávaní si vzdialeností, o odviazaní sa od každodenných starostí, o vymanení sa z okov hermeticky uzatvoreného auta, o vnímaní detailov prírody, ktoré z auta nemáte šancu registrovať. Vzadu má Spyder Limited vzduchové pruženie a celý podvozok je veľmi dobre vyvážený. Nevlní sa ani nevytriasa plomby zo zubov. Na moje veľké prekvapenie sa do riadidiel neprenášajú žiadne rázy od nerovností vozovky. Zato hlbšie vyjazdené koľaje ho vedia „povoziť“ zo strany na stranu. Na druhej strane, nie je citlivý na bočný vietor.
Na rozdiel od motocyklov má Spyder iba nožnú brzdu a tá zaberá na všetky tri kolesá. Navyše veľmi účinne. Skutočne vám stačí brzdiť tesne pred zákrutou. Motorkári aj autá sa na vás budú len pozerať, kde až brzdíte. Jednak to vyplýva z rýchleho nástupu bŕzd a ich vynikajúcej účinnosti a jednak z relatívne malej hmotnosti trojkolky. Náš model vážil vrátane jazdca 450 kg. Samozrejmosťou je ABS. Udržať stroj pod kontrolou vám pomáha dobre vyladená elektronická stabilizačná kontrola. Jemný drift dovolí, no len čo je bočný šmyk zadnej časti intenzívnejší, okamžite zasiahne.
Nielen letná láska
Can-Am Spyder ma chytil za srdce. Hoci som ho mal iba krátko, verte mi, že by to nebola len letná láska, ktorá vyprchá s prvými žltnúcimi listami stromov. Čím viac som s ním totiž jazdil, tým viac som si ho obľuboval. Čím ďalej, tým viac som odkrýval jeho tajomstvá. Je to životný štýl, voľnosť… Jednoducho iný spôsob jazdenia. A samozrejme, aj lapač pohľadov. Nikdy doteraz som nemal nič, čo by tak veľmi priťahovalo pozornosť okolia.
Stručne
Čo treba uznať
Dá vám iný rozmer radosti z jazdy.
Čo nám chýbalo
Viac času.
Čo nás prekvapilo
Prevodovka radí automaticky iba smerom nadol.
Can-Am Spyder F3 Limited
Cena (základ/test) 20 990/28 990 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Kvapalinou chladený R3/12V, zdvihový objem valcov 1 330 cm3, max. výkon 83 kW (113 k) pri 7 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 130,1 Nm pri 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
Jazdné výkony
Prevádzková hmotnosť 450 kg, vmax=~200 km/h, spotreba výrobca/test n. u./6,5 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov