Elektronické on-line preverovanie vozidla sa konečne stalo realitou aj na Slovensku. Vykonať ho dokáže polícia, ale aj Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Ako to celé funguje?
Na túto tému ma priviedla nedávna skúsenosť mojej známej, ktorú zastavila hliadka počas cesty na lyžovačku. Bez toho, aby si od nej vypýtali doklady o absolvovaní TK a EK, vedeli, že na túto povinnosť zabudla. Dostala pokutu na mieste. Zaujalo ma to, a tak som začal pátrať po tom, čo všetko si vedia policajti preveriť iba jednoduchým zosnímaním vášho EČV (evidenčné číslo vozidla).
Aj za jazdy
Z prezídia PZ SR som dostal zaujímavú odpoveď: Polícia má vo svojich vozidlách namontované technické vybavenie, ktoré po načítaní evidenčnej značky vozidla dokáže samotné auto a jeho majiteľa pomerne dôkladne prelustrovať. Posádka služobného vozidla má napríklad okamžite k dispozícii údaje o tom, či má preverované vozidlo platnú TK a EK alebo platné PZP. Počas jazdy tiež dokážu vozidlo preveriť v databázach národného a medzinárodného pátrania, a tiež zistiť ďalšie informácie, napríklad priestupky z karty vodiča či preveriť si evidenčné informácie k vozidlu. Musím povedať, že ma táto informácia prekvapila a aj potešila. Verím, že s pomocou tejto modernej techniky sa polícii podarí z našich ciest dostať nebezpečné vraky ohrozujúce životy ostatných účastníkov cestnej premávky a tiež efektívne filtrovať neporiadnych vodičov bez uhradeného PZP.
Druhý pokus
Polícia odhalí hriešnika nielen v prípade, ak sa na konkrétne vozidlo priamo zameria, ale kedykoľvek ak sa tento hriešnik dostane do zorného poľa kamery inštalovanej v policajnom aute. Posádke v policajnom aute systém automaticky vyhodí, že s autom pred nimi nie je niečo v poriadku – a, samozrejme, aj to, čo nie je v poriadku. Tak či onak, ide o viac-menej náhodné odhalenie. Na Slovensku však máme ešte jeden systém, ktorý prevádzkuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Volá sa „Jednotný informačný systém cestnej dopravy“ (JISCD) a údaje prijíma z viacerých zdrojov. Z automatizovaného informačného systému technických kontrol, z automatizovaného informačného systému emisných kontrol, z automatizovaného informačného systému kontrol originality, z informačného systému evidencie vozidiel a v neposlednom rade aj z informačného systému Národnej diaľničnej spoločnosti.Podľa aktuálnych informácií systém funguje a reálne generuje podnety na uloženie pokuty zamestnancom okresných úradov pre prevádzkovateľov vozidiel za to, že majiteľ nepodrobil svoje vozidlo technickej a emisnej kontrole. Systém teda svoju prácu spraví, je otázne, či si ju spravia aj úradníci na jednotlivých úradoch. Moja známa totiž z kompetentného úradu žiadnu pokutu nedostala… Podrobnosti o neplatnej technickej a emisnej kontrole možno nájsť aj na internetovej stránke ministerstva. Ak sa chcete vyhnúť problémom, odporúčame vám využiť možnosť nastaviť si na stránke v sekcii „Notifikácia o konci platnosti TK/EK“ bezplatnú notifikáciu, ktorá vás prostredníctvom sms alebo e-mailu upozorní na blížiaci sa koniec platnosti technickej a emisnej kontroly. Okresné úrady zasielajú pokuty poštou do vlastných rúk. Ak má niekto zriadenú elektronickú schránku s výhradou na elektronické doručovanie, tak sa pokuta zasiela do schránky.
Prečo dva?
Ja viem, na túto otázku nájdu kompetentní úradníci more dôvodov. Primárne je to nepochybne o kompetenciách jednotlivých úradov. Namiesto siahodlhých vysvetlení by však bolo možno lepšie hľadať spôsob ako z dvoch systémov, z ktorých ani jeden nepokrýva problematiku komplexne, vytvoriť jeden centrálny. Ten by mohol obsahovať všetky informácie, ktoré by boli dostupné na jednom mieste pre organizácie, ale aj bežných občanov. Nestojí za úvahu pokúsiť sa nájsť riešenie, ako vytvoriť a prevádzkovať jeden centrálny systém?
Peter Lacena
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov