Audi Space Frame pre luxusný sedan
Extrémna torzná tuhosť Audi A8 ponúka výhody pri jazdnej dynamiky a akustikom komforte.
V konštrukcii priestorového rámu Audi Space Frame (ASF) pre novú generáci modelu Audi A8 posúvajú odborníci značky Audi koncept viacmateriálovej konštrukcie na novú úroveň kombináciou hliníka, ocele, hořčíku a kompozitov, vystužených karbónovýmii vláknami (CFRP). To je väčšia materiálová rozmanitosť ako u všetkých doteraz sériovo vyrábaných modelov značky so štyrmi kruhmi – v súlade s mottom “správny materiál na správnom mieste v správnom množstve”.
Z takéhoto kompozitu je vyrobená napríklad zadná stena priestoru pre cestujúcich. V rôznych oblastiach sa tu vyskytuje šesť až devätnásť vrstiev uhlíkových vlákien, ktoré Audi prekladá inovatívnym postupom a zalieva epoxidovou živicou.
Všetky kľúčové diely pre pevnosť skeletu sú vyrobené zo za tepla tvarovnej ocele a niektoré časti sa zvárajú laserom. Ide napríklad o spodnú časť deliacej priečky medzi interiérom a motorovým priestorom, bočné prahy, stĺpiky strechy a prednú časť rámu strechy.
Najvyšší podiel na celkovej konštrukcii skeletu karosérie má však s 58 percentami hliník. Audi využíva nové zliatiny s vyššou pevnosťou v ťahu, čím opäť zvyšuje pevnosť celej karosérie. U častí dverí a dverových rámov sa využíva metóda lemovanie, kedy sa za studena spájajú hliníkové a oceľové časti. Vďaka nej sa podarilo zväčšiť otvory pre bočné dvere a docieliť tým komfortnejšie vystupovanie a nastupovanie a zároveň sa zväčšilo zorné pole vodiča v oblasti strešných stĺpikov A, ktorá hrá pre bezpečnosť zásadnú úlohu.
Z horčíka je vyrobená výstuha medzi prednými tlmičmi. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je táto výstuha ľahšia o 28% a ku karosérii je pripevnená hliníkovými skrutkami. Okrem zvýšenie tuhosti sa horčíková vzpera podieľa aj na rozptýlení síl v prípade čelného nárazu.
Prínosy pre zákazníkov a životné prostredie: nová karosáreň pre Audi A8
Nielen priestorový rám Audi Space Frame nadchádzajúce generácie modelu A8 má úplne novú podobu. Tiež výrobné haly závodu v Neckarsulme boli vynovené pre budúcu vlajkovú loď. Len pre výstavbu novej karosárne s výškou 41 metrov bolo potrebných 14 400 ton ocele, čo je dvojnásobné množstvo materiálu, z ktorého je postavená Eiffelova veža v Paríži.
Veľmi komplexná a zároveň energeticky hospodárna výroba používa 14 rôznych metód spájania dielov, medzi ktoré patrí aj špeciálna metóda spájania dvoch rôznych materiálov lemovaním v priestore predných a zadných dverí. Táto čisto mechanická, “studená” technológia spája hliníkový rám bočnej steny s oceľovými plechmi najvyššieho stupňa pevnosti, tvarvaných za tepla vrátane tvrdenia, v oblastiach strešných stĺpikov B, rámu strechy a prahov.
Audi má výsadné postavenie medzi prémiovými výrobcami v oblasti metód spájania materiálov “za tepla” vďaka vývoju diaľkového laserového zvárania hliníka. Presná poloha laserového lúča vo vzťahu k okrajom zváraných materiálov výrazne znižuje riziko vzniku trhlín v dôsledku pôsobenia tepla počas výrobného procesu. Nová metóda umožňuje precíznu kontrolu hĺbky preniknutí lasera prostredníctvom prívodu tepla. Vďaka tomu môže riadenie procesu okamžite zistiť šírku škáry medzi spájanými dielmi a efektívne ju uzavrieť použitím regulačných opatrení. Vysoká rýchlosť posuvu a nízka spotreba energie laserového lúča znižuje emisie CO2 tohto výrobného kroku približne o štvrtinu.Nová metóda navyše znižuje pravidelné prevádzkové náklady v sériovej výrobe o 95 percent, pretože nie je potrebné nákladné riadenie procesu v porovnaní s konvenčným laserovým zváraním. Diaľkové laserové zváranie je dokonalým symbolom vyspelosti celej výroby nového modelu Audi A8.
Luxusná limuzína tak znovu dokazuje svoju úlohu priekopníka inovácií ľahkej konštrukcie automobilov. Nízka hmotnosť a vysoká tuhosť tvorí základ pre lepšie jazdné výkony, vyššiu hospodárnosť, efektivitu aj maximálnu bezpečnosť.
Prvá generácie luxusnej limuzíny s hliníkovou samonosnou karosériou prišla ako prvá s konštrukciou priestorového rámu Audi Space Frame (ASF) v roku 1994. Spoločnosť Audi odvtedy vyrobila viac ako jeden milión sériových automobilov na základe tohto konštrukčného princípu a dôsledne neustále rozširuje svoje know-how v oblasti spracovania a používania materiálov i metód ich spájanie.
Audi a Porsche spoja sily pre spoločnú architektúru vozidiel
Najlepšia mozgy oboch spoločností budú udávať smer do budúcnosti.
Rupert Stadler, generálny riaditeľ spoločnosti AUDI AG a Oliver Blume CEO Porsche AG, sa budú usilovať o ešte užšiu spoluprácu. Cieľom tejto iniciatívy je, aby pracovali na mobilite zajtrajška spoločne. Prostredníctvom efektívneho využívania a rozvíjania kapacít má byť vytvorený priestor pre otázky elektrifikácie, digitalizácia a autonómnu jazdu. S cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť, aby sa optimálne využili príležitosti pre budúce generácie vozidiel.
Oliver Blume, CEO Porsche: „Spoločne sme rýchlejší v pretekoch vytvárania architektúry vozidiel budúcnosti.“
„Najlepšie mozgy oboch spoločností budú zdieľať technický kurz pre budúcnosť,“ zdôraznil Rupert Stadler, predseda predstavenstva AUDI AG. „Máme mnoho spoločných hodnôt, najmä hľadanie najlepších riešení pri poskytovaní najlepších služieb pre našich zákazníkov.“
Audi (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov