Dokonalá autonómna mobilita – špičková technológia Nissan
S tým, ako sa zlepšuje úroveň umelej inteligencie, sú vozidlá múdrejšie, ovládateľnejšie a dokážu sa lepšie rozhodovať v celom rade dopravných situácií.
Stále sme ale nedosiahli stav, kedy sa vozidlá správne rozhodnú v každej situácii, prípadne správne a presne zareagujú na nepredvídateľný podnet. V tom tiež tkvie jedna z prekážok na ceste k budúcej plne autonómne jazde. Riešením je technológia “Seamless Autonomous Mobility” (Dokonalá autonómna mobilita) alebo skrátene SAM.
Počas veľtrhu CES, Nissan predsrtavil systém, ktorý využíva technológie výskumného centra NASA Ames Research Center. Demonštrácia ukázala, ako bude SAM fungovať v reálnej prevádzke.
SAM umožní bezproblémovú prevádzku miliónov autonómnych vozidiel na verejných komunikáciách. SAM môže pomôcť navigovať vozidlá v nepredvídateľných situáciách, ktoré sa vyskytujú v mestských uliciach, napríklad pri nehodách, pri stavbe ciest alebo pred inými prekážkami.
Ako SAM funguje:
Predstavte si, že autonómne vozidlo idúce ulicami mesta dorazí k nehode. Polícia riadi prevádzku ručne, posiela autá trebárs cez dvojitú neprerušovanú čiaru a napriek zákazovým signálom na semafóroch. Vozidlo nemôže a nemalo by samo posúdiť, čo má robiť.
Senzory (LIDAR, kamery, radary) môžu vozidlu oznámiť, kde sú prekážky, aký je signál na semafóre, a dokonca rozpoznať niektoré gestá rúk policajtov, ale je potrebný aj ľudský úsudok, aby pochopili, čo ostatní vodiči a chodci robia, a rozhodli o vhodnej reakcii .
So systémom SAM bude autonómne vozidlo dostatočne chytré, aby vedelo, kedy by sa nemalo pokúšať vyriešiť problém samo. Namiesto toho bezpečne zastaví a vyžiada si pomoc od riadiaceho centra. Žiadosť je smerovaná na prvého dostupného manžéra mobility – osobu, ktorá sleduje vozidlo a dáta zo senzorov (prenášané cez bezdrôtovú sieť) na posúdenie situácie a manažér mobility potom rozhodne o správnej reakcii a vytvorí bezpečnú cestu okolo prekážky. Manažér mobility to urobí tak, že nakreslí virtuálnu cestu, ktorou vozidlo prejde. Keď policajt mávne, aby vozidlo prešlo, manažér umožní vozidlu, aby pokračovalo v jazde určenou trasou. Akonáhle sa vozidlo dostane z tejto oblasti, vozidlo sa opäť vráti k plne autonómnemu riadeniu a manažér mobility sa môže venovať ďalším autám, volajúcim o pomoc.
Ďalšie autonómne vozidlá v tejto oblasti tiež komunikujú so systémom SAM. Systém sa učí a zdieľa nové informácie, vytvorené manažérom mobility. Akonáhle nájde riešenie, pošle ho do iných vozidiel.
Pretože systémy sa učia zo skúseností a zlepšujú autonómne technológie, budú vozidlá vyžadovať menej pomoci a každý manažér mobility bude schopný súčasne riadiť veľký počet vozidiel. Existuje niekoľko faktorov, ktoré určia, koľko manažérov bude treba: napríklad, ako veľká je premávka v oblasti, akú službu vozidlo poskytuje (robotické taxi, robotický shuttle, alebo robotické dodávkové vozidlo).
Východiskovým bodom pre platformu SAM sa stala technológia NASA VERVE, ktorá slúži na vizualizáciu a kontrolu pohybu prieskumných vozidiel agentúry NASA. Tieto prieskumná vozidlá totiž využívajú autonómne technológie na obchádzanie prekážok a k výpočtom bezpečnej trasy jazdy v nepredvídateľnom a doteraz nezmapovanom teréne. Ak je niekde terén taký ťažký, že sa systém pre autonómnu jazdu nemôže správne rozhodovať, naplánujú namiesrto neho požadovanú trasu dispečeri v NASA a hotovú trasu potom odošlú do vozidla.
Systém SAM bude pre všetky vozidlá
„Naším cieľom je zmeniť dopravnú infraštruktúru,“ zdôraznil Maarten Sierhuis, bývalý konštruktér z agentúry NASA, teraz riaditeľ výskumného centra Nissan Research Center v Sillicon Valley. „Chceme znížiť počet úmrtí na cestách a tiež uvoľniť komunikácie. To, čomu sa v spoločnosti Nissan venujeme, je hľadanie cesty, ktorá nám umožní prevádzkovať takýto systém nie do 20 rokov, ale priamo teraz.“
„Nejde len o ukážku priemyselného využitia vesmírnych technológií. Bavíme sa aj o spätnom využití priemyselného výskumu na účely vesmírnych technológií a na účely vývoja systémov pre bezpilotné lietanie. Ide o príklad, ako môže technológia doslova zdokonaľovať úroveň prieskumu a umožniť tým konania budúcich vesmírnych výprav,“ dodal Eugene Tú, riaditeľ výskumného centra NASA Ames Research Center.
Chrbticou systému SAM je spolupráca človeka a stroja. Cieľom nie je odstrániť ľudský faktor zo systému. Cidľom je strategicky využiť ľudskú inteligenciu tak, aby bola oporou komplexnejšieho systému autonómnej mobility a zdokonaľovala činnosť umelej inteligencie vozidiel v reálnej prevádzke.
SAM umožní spoločnosti ťažiť z výhod masového zavádzanie autonómnych vozidiel do prevádzky. V každom jednom dni sa autonómne vozidlá budú dostávať do tisícky situácií, ktoré by nedokázali samostatne riešiť. Bez systému SAM by boli vozidlá stratené, spôsobovali by dopravné zápchy, narúšali prevádzku a nedorazili by do cieľa. SAM umožní autonómnym autám jednoduchú integráciu nájsť cestu do cieľa. SAM umožní autonómnym autám aj jednoduchú integráciu do existujúcej dopravnej infraštruktúry. Pritom je to viac než len luxus – SAM je nevyhnutnou súčasťou každého systému s autonómnymi vozidlay. Bez technológie, akou je SAM, bude plná integrácia autonómnych vozidiel do spoločnosti obtiažna.
Systém SAM bude k dispozícii aj pre spoločnosti, ktoré budú chcieťprevádzkovať vozový park autonómnych vozidiel pre komerčné využitie, napr.taxislužby a prepravné systémy.
Nissan (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov