Ford predstavuje: Fiesta WRC 2017
Pri príležitosti začiatku novej éry Majstrovstiev sveta v rely (WRC) predstavujeme Ford Fiesta WRC s motorom EcoBoost. Táto novinka vychádza z homologovaného vozidla Fiesta pre rok 2017 a bude ťahúňom spoločnosti M-Sport počas celej dychtivo očakávanej budúcoročnej sezóny.
Model Fiesta WRC je vytvorený podľa technických predpisov novej generácie, ktoré zaviedla Medzinárodná automobilová federácia (FIA), a ohlasuje príchod najnovších technológií v automobiloch svetových pretekov rely.
Napriek tomu, že nový model je postavený podľa nových predpisov, ročník 2017 vizuálne pripomína časy Skupiny B, v ktorej má najnovší počin dielne spoločnosti M-Sport stále výrazný pôvod – má rovnakú platformu ako najpredávanejší malý automobil v Európe.
Fiesta WRC vychádza z nedávno predstaveného úplne nového homologovaného modelu Ford Fiesta, a svoj výkon a štýl čerpá z automobilu, ktorý je mimoriadne obľúbený tak na cestách ako aj na trati.
Fiesta – vo svojich rôznych podobách, ako model R1, R2, R5, S2000 či WRC – sa od svojho uvedenia do sveta športu stala najúspešnejším modelom motoristických pretekov a získala nespočetné množstvo víťazstiev a vavrínov na šampionátoch po celom svete.
Len v tomto roku získal Ford Fiesta R5 pozoruhodných 159 priamych víťazstiev – čo je viac ako akýkoľvek iný model R5 – ako aj nespočetné množstvo víťazstiev vo svojej triede, a tiež vyhral druhé Majstrovstvá Európy v rely po sebe.
Najnovšie želiezko v ohni od spoločnosti M-Sport, ktoré vzniklo doslova z čistého listu papiera, je ďalšou pôsobivou poklonou modelu Fiesta, a jeho vývojový tím je presvedčený, že sa mu podarí vrátiť na najvyšší stupeň víťazov.
Karoséria s aerodynamikou navrhnutou podľa počítačovo modelovanej dynamiky kvapalín (CFD) má predný a zadný rozdeľovač, brzdiace plošiny a pôsobivé zadné krídlo, ktoré dodáva modelu Fiesta WRC nápadný vizuálny dizajn.
Fiesta s najvyššou úrovňou špecifikácie, ktorá je ešte pôsobivejšia a výraznejšia než jej predchodca, prešla kompletnou zmenou dizajnu. Až 95 percent vozidla je navrhnutého úplne od nuly a v aktuálnej podobe ponúka vyšší výkon aj väčšiu mechanickú priľnavosť.
Zákazkový motor EcoBoost s objemom 1 600 cm3 a technológiou priameho vstrekovania paliva vyvinie výkon 380 k, dodá 450 Nm krútiaceho momentu a je vybavený obmedzovačom nasávania s priemerom 36 mm. Zvuk tohto motora treba počuť, aby mu človek uveril.
Nová šesťstupňová sekvenčná prevodovka s hydraulickým posunom sa tiahne popri viaclamelovej spojke a aktívny medzinápravový diferenciál zabezpečuje lepšie ovládanie aj výkon.
Ďalším posunom vo vývoji vozidla sú prepracované vzpery MacPherson s tlmičmi Reiger s externým rezervoárom, ktoré umožňujú samostatné nastavenie odporu pri stlačení a pri odraze. Vetrané brzdové kotúče s unikátnymi monoblokovými strmeňmi so štyrmi piestami zasa zabezpečujú vyššiu účinnosť brzdenia.
Kompletný zber údajov o podvozku a motore umožňuje našim konštruktérom vykonávať diagnostiku a posilňovať výkonnosť počas podujatia, zatiaľ čo dvojitá palubná obrazovka pre vodiča aj spolujazdca udržiava našu posádku na trati.
Hlavnú zložku vývoja modelu Fiesta WRC tvorilo aj zvýšenie bezpečnosti. K podvozku je privarená oceľová bezpečnostná klietka T45 s konštrukčnými výstužami prahov dverí.
Výrazne sa zvýšilo aj zastúpenie peny so zvýšenou schopnosťou pohlcovať energiu nárazu, a to zo 60 litrov na najmenej 95 litrov. Touto penou sú vatované sedadlá Sparco pre posádku vozidla, vďaka čomu sa zlepšili údaje zo systému riadenia spotreby energie až o 20 percent.
Netreba ani hovoriť, že nová a vzrušujúca éra už takmer nastala. Fiesta WRC, ktorá má za sebou presne 6 392 kilometrov testovania a ďalšie ju čakajú na budúci týždeň, je pripravená pustiť sa do jednej z najnáročnejších a najnamáhavejších etáp Majstrovstiev sveta v rely.
FORD FIESTA WRC – TECHNICKÉ ÚDAJE
Ford EcoBoost s objemom 1 600 cm3 a technológiou priameho vstrekovania paliva vyvinutý spoločnosťou M-Sport a Ford. Štyri valce, 16 ventilov. Vŕtanie 83,0 mm. Zdvih 73,9 mm. Elektronický systém riadenia motora Cosworth. Turbokompresor Garrett s obmedzovačom nasávania s priemerom 36 mm. Vzduchový medzichladič. Katalyzátor.
Výkon: 380 k
Krútiaci moment: 450 Nm
Prevody: Stály pohon štyroch kolies. Mechanický predný a zadný diferenciál s aktívnym medzinápravovým diferenciálom. Šesťstupňová sekvenčná prevodovka vyvinutá spoločnosťou M-Sport a Ricardo s hydraulickým posunom. Viaclamelová spojka od spoločnosti M-Sport a AP Racing.
Zavesenie kolies: Vpredu a vzadu vzpery MacPherson s tlmičmi Reiger s externým rezervoárom, so samostatne nastaviteľným odporom pri stlačení a pri odraze. Plne nastaviteľné zvárané oceľové ramená. Predné a zadné nastaviteľné stabilizátory. Hliníkové podpery so strojovou úpravou.
Brzdy:
Štrk, nespevnený povrch (vpredu a vzadu): vetrané kotúče Brembo 300 mm s monoblokovými strmeňmi Brembo so štyrmi piestami.
Asfalt, spevnený povrch (vpredu a vzadu): vetrané kotúče Brembo 370 mm/355 mm s monoblokovými strmeňmi Brembo so štyrmi piestami.
Hydraulická ručná brzda. Nastaviteľná predná/zadná odchýlka.
Riadenie: Hrebeňové riadenie s posilňovačom s vysokým pomerom (12:1). Počet otáčok volantu: jeden a pol.
Kolesá:
Štrk/sneh: disky kolies s rozmermi 7‘‘ x 15‘‘ (horčík) s pneumatikami Michelin 650 mm.
Asfalt: disky kolies s rozmermi 8‘‘ x 18‘‘ (horčík) s pneumatikami Michelin 650 mm.
Karoséria: Aerodynamika navrhnutá v plnom súlade s počítačovou dynamikou kvapalín (CFD) s predným a zadným rozdeľovačom, brzdiacimi plošinami a zadným krídlom. Panely karosérie z plne kompozitného materiálu a zváraná oceľová bezpečnostná klietka T45.
Elektronika: Kompletný zber údajov o podvozku a motore Cosworth na diagnostiku a podporu výkonnosti počas podujatia.
Palivový systém: Palivová nádrž ATL podľa špecifikácií FIA. Umiestnená centrálne a nižšie, s objemom 75 litrov.
Interiér: Dvojitá palubná obrazovka pre vodiča a spolujazdca. Sedadlá a bezpečnostné pásy Sparco. Kompozitné dverové karty s ochrannou penou Crash Foam podľa FIA.
Rozmery: Dĺžka: 4 130 mm. Šírka: 1 875 mm. Rázvor: 2 493 mm. Hmotnosť: min. 1 190 kg.
Ford, dk
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov