Prvé fotografie: nový Opel Insignia Grand Sport
Opel Insignia Grand Sport bol témou nášho článku už 28. októbra, keď sme sa ako jediní zo Slovenska zúčastnili na jazdách s kamuflovanými vozidlami novej vlajkovej lode značky Opel.
Naše dojmy z októbrových jázd nájdete v rubrike Prvá jazda. Opel dnes uvoľnil prvé fotografie prezrádzajúce vzhľad novinky budúcoročného ženevského autosalónu. Vyzerá vynikajúco, posúďte sami! Pre úplnosť prinášame aj rozsiahlu tlačovú informáciu.
Insignia Grand Sport spočíva na úplne novej architektúre. Zmenené proporcie umožnili vytvoriť priestrannejšiu kabínu posádky, automobilu dodali atletickejší vzhľad a výrazne sebavedomejší postoj na ceste – vrátane aerodynamiky na špičke triedy. Rovnako ako pri vývoji aktuálneho modelového radu Opel Astra, ktorý získal titul “Európske auto roka 2016”, bola hlavnou premisou efektívnosť. A konštruktéri opäť raz predviedli nanajvýš pôsobivý výsledok: Optimalizovaným priestorovým usporiadaním komponentov (packaging) a využitím ľahkých materiálov sa im podarilo znížiť celkovú hmotnosť až o 175 kilogramov. Vďaka tomu bolo možné nový model vybaviť prvkami high-tech ako ultra moderný systém pohonu všetkých kolies s aktívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá (torque vectoring) a 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Okrem toho Opel Insignia Grand Sport prichádza so širokou škálou špičkových technológií posúvajúcich bezpečnosť a komfort na úplne novú úroveň. Prvky ako adaptívne reflektory IntelliLux LED®, asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Keep Assist, projekčný head-up displej, priestorový kamerový systém so záberom 360° spolu s komfortnými prvkami ako jedinečné predné sedadlá premium s certifikátom AGR, vyhrievanie sedadiel vzadu alebo elektricky vyhrievané predné okno, predstavujú iba niekoľko príkladov z bohatej ponuky vybavenia. Samozrejme, nechýbajú najmodernejšie systémy infotainmentu a prvky konektivity ako systémy IntelliLink a Opel OnStar. Konštruktéri sa postarali aj o bezpečnosť osôb, ktoré sa nevezú v novej vlajkovej lodi Opel – Insignia je prvým modelom značky vybaveným aktívnou hliníkovou kapotou, výrazne znižujúcou riziko zranenia chodca pri kolízii.
Dizajn inšpirovaný štúdiou Monza Concept
Opel Insignia Grand Sport je predovšetkým efektívny automobil, a to v každom smere. Nie je to náhoda, pretože inšpiračným zdrojom dizajnu karosérie a interiéru bola vysoko oceňovaná štúdia Monza Concept. Napriek prakticky nezmenenej dĺžke oproti predchodcovi nová generácia len na surovej karosérii zhodila približne 60 kilogramov hmotnosti. Celkovo je hmotnosť novinky oproti doterajšiemu modelu nižšia až o 175 kilogramov. Strecha kabíny je o 29 milimetrov nižšia, rozchod je o 11 milimetrov väčší a rázvor dlhší až o 92 milimetrov, čím sa výrazne skrátili previsy karosérie. Nové proporcie dodávajú modelu Insignia Grand Sport atletický a elegantný vzhľad, pripomínajúci kupé. Zo všetkých uhlov má atraktívny vzhľad a zhmotňuje tradíciu pravých automobilov Grand Turismo.
Prominentná maska chladiča a úzke reflektory zvýrazňujú šírku prednej časti karosérie a dodávajú vozidlu výraznú tvár. Maska chladiča je posadená nižšie ako pri doterajšej verzii a vizuálne podporuje solídny postoj na ceste. Bočný pohľad na karosériu charakterizuje nekompromisná dynamika. Insignia Grand Sport vyzerá vždy ako pripravená na skok, čo je ďalší symptóm atletickej ľahkosti štúdie Monza Concept.
Grafika bočných okien, ktoré majú chrómovanú lištu iba hore, spolu so strechou pripomínajúcou kupé vizuálne pritláčajú automobil k ceste a zvýrazňujú pretiahnutú karosériu. Typický prelis v profile “čepele” v spodnej časti dverí vedie pohľad na zadnú časť karosérie. Čisté a jednoduché línie na zadnom čele v kombinácii so zadnými svetlami z LED s charakteristickou grafikou dvojitého krídla vizuálne rozširujú vozidlo pri pohľade zozadu. Tretie brzdové svetlo z LED v novom dizajne je integrované do zadnej hrany strechy, čo dodáva modelu Insignia Grand Sport vzhľad high-tech, častý u značiek premium. Ďalšou výhodou športového dizajnu karosérie je vynikajúci koeficient aerodynamického odporu 0,26, ktorý radí nový Opel medzi najaerodynamickejšie vozidlá v triede.
Pozornosť venovaná najmenším detailom je dobre viditeľná aj v kabíne. Čisté línie, príjemné povrchy a prvotriedne remeselné vypracovanie vytvárajú atmosféru elegancie a ľahkosti. Kokpit je natočený k vodičovi, ktorý sedí o 3 centimetre nižšie ako pri predchádzajúcej generácii. Okrem toho je vodič lepšie integrovaný v kabíne a má úplne nový zážitok z jazdy. Stredová konzola poskytuje dodatočnú podporu, prehľadný združený prístroj je v zornom poli a všetky ovládacie prvky sú ľahko dosiahnuteľné. Výsledkom je poloha vodiča pripomínajúca cestovný pretekový automobil. Dotykový monitor systému infotainmentu bez rámu vyžaruje sofistikovanosť a technický šarm. Okrem vodiča aj všetci pasažieri v kabíne modelu Insignia Grand Sport profitujú z nového dizajnu a zmenených proporcií automobilu. Predĺžený rázvor prispel k zväčšeniu priestoru na zadných sedadlách. Rovnako pôsobivý je aj objem batožinového priestoru od 490 do 1450 litrov.
Technológie pohonu zvyšujúce pôžitok z jazdy
No Insignia Grand Sport iba nevyzerá dynamicky – ale aj tak jazdí. Bude k dispozícii so širokým portfóliom turbodúchadlom prepĺňaných motorov s priamym vstrekovaním paliva, skombinovaných s optimálnymi prevodovkami. Novinkou v modelovom rade je vysoko účinná 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá vyniká špičkovým komfortom radenia. Celkové prevodové rozpätie bolo oproti doterajšej 6-stupňovej prevodovke zväčšené, čo umožňuje jednak ekonomickejšiu jazdu vysokou rýchlosťou, ako aj svižnejšiu akceleráciu – a to aj pri nízkych otáčkach motora. Nová prevodovka sa bude spočiatku montovať výlučne v kombinácii s pohonom všetkých kolies.
Ďalšou významnou novinkou v oblasti pohonného ústrojenstva je nový inteligentný systém pohonu všetkých kolies. Pri ňom diferenciál zadnej nápravy nahrádzajú dve elektronicky ovládané multilamelové spojky. Táto konštrukcia umožňuje tzv. torque vectoring – aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá. Vďaka tomu špičkový model Opel jazdí suverénne bez ohľadu na povrch cesty – rovnako na suchom ako na mokrom, zasneženom alebo zľadovatenom povrchu. Aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu podporuje aj ovládanie vozidla. Napríklad pri jazde v zákrute sa na vonkajšie zadné koleso prenáša väčší krútiaci moment, vďaka čomu Insignia Grand Sport precíznejšie a agilnejšie zatáča do zákruty. Systém reaguje v zlomku sekundy na stlačenie pedála akcelerátora, takže vozidlo zostáva stabilnejšie a ľahšie ovládateľné v každej situácii.
Ďalej zdokonalený podvozok FlexRide poskytuje bázu pre optimálne jazdné vlastnosti, prispôsobené momentálnej situácii. Adaptuje charakteristiku tlmičov pruženia, posilňovača riadenia, elektronického pedála akcelerátora a body preraďovania (pri automatickej prevodovke) automaticky alebo podľa vodičom zvoleného režimu ‘Standard’, ‘Sport’ alebo ‘Tour’. Podľa zvoleného režimu je reakcia motora na zmenu polohy pedála akcelerátora viac alebo menej bezprostredná a elektronický stabilizačný systém ESP intervenuje neskôr alebo skôr. Nový centrálny softvér ‘Drive Mode Control’ je srdcom a dušou adaptívneho podvozka. Kontinuálne analyzuje informácie senzorov a na ich základe rozoznáva individuálny štýl jazdy.
Bezpečnosť na prvom mieste: Najmodernejšie asistenčné systémy
Nový Opel Insignia Grand Sport neimponuje iba najmodernejšou technológiou podvozka ale aj ultra modernými asistenčnými systémami a komfortnými prvkami. Nijaký iný model v segmente neposkytuje takú širokú škálu asistenčných technológií ako nová generácia vlajkovej lode Opel.
Svetlým príkladom v pravom zmysle slova sú inovatívne adaptívne reflektory Opel IntelliLux LED® matrix novej generácie. Majú 32 segmentov z LED – dvakrát toľko ako v modelovom rade Astra – ktoré sú všetky integrované v užších hlavných reflektoroch. Zväčšený počet prvkov LED umožňuje ešte presnejšiu adaptáciu rozloženia svetla prevažujúcim podmienkam v premávke a aj prepínanie medzi jednotlivými režimami je oveľa plynulejšie. Výsledkom je zlepšenie tak kvality rozdelenia svetla ako aj intenzity svetla. Na zlepšenie viditeľnosti pri jazde v zákrutách s diaľkovými svetlami konštruktéri pridali do nových reflektorov IntelliLux LED® matrix modelu Insignia Grand Sport novú funkciu. Intenzita svetla vnútorných segmentov sa zvyšuje podľa uhla natočenia volantu aby sa zlepšilo nasvietenie zákruty. Okrem toho ďalšie bodové svetlo zvyšuje dosah diaľkových svetiel až na 400 metrov.
K ďalším významným asistenčným systémom patria:
- Head-up displej: Informácia o rýchlosti vozidla, rozoznané dopravné značky, nastavená rýchlosť tempomatu alebo obmedzovača rýchlosti a smerové šípky navigácie sa premietajú na predné okno v bezprostrednom zornom poli vodiča, ktorý nemusí odpútať pohľad od cesty pred sebou.
- Kamerový systém si záberom 360° tvoria štyri kamery umiestnené vpredu, vzadu a na každej strane vozidla. Spracované obrazy sústavy kamier umožňujú vytvoriť pohľad na vozidlo v okruhu 360 stupňov z vtáčej perspektívy, ktorý výrazne uľahčuje parkovacie manévre.
- Adaptive Cruise Control (ACC) pomocou radaru meria odstup od vozidla idúceho vpredu a podľa neho prispôsobuje rýchlosť vozidla v rámci nastavenej hodnoty. Adaptívny tempomat ACC iniciuje automatické núdzové brzdenie ak sa odstup náhle nebezpečne skráti.
- Lane Keep Assist s Lane Departure Warning: Asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu automaticky riadením koriguje smer jazdy (a LDW upozorní vodiča keď je to potrebné), čím predchádza nehodám spôsobeným neúmyselným vybočením z jazdného pruhu.
- Rear Cross Traffic Alert. Asistenčný systém pre vyparkovanie využíva radarové senzory v zadnom nárazníku s dosahom 20 metrov na monitorovanie iných vozidiel a objektov približujúcich sa v uhle 90 stupňov keď vozidlo cúva z parkovacieho miesta na cestu.
Jednoducho skvelé: Komfort a infotainment na špičkovej úrovni
Insignia Grand Sport vytvára nové štandardy aj v oblasti komfortu. Opel je naďalej jedným z mála výrobcov, ktorý ponúka predné sedadlá s certifikátom AGR (“Aktion Gesunder Rücken” – kampaň za zdravý chrbát). Ergonomické sedadlá premium v novom modelovom rade Insignia poskytujú okrem štandardného nastavovania navyše možnosť nastavovať aj šírku bočných oporných častí sedáka a operadla, ventiláciu, masážnu funkciu, ako aj pamäť nastavenia. Aj pasažieri v zadnej časti kabíny cestujú v zime pohodlnejšie vďaka vyhrievaniu vonkajších sedadiel. Vyhrievanie predného okna v chladnom počasí rýchlo zabezpečí optimálny výhľad vodiča. Významným komfortným prvkom je aj systém odomykania a štartovania bez kľúča “Keyless Open & Start”, ktorý je štandardom pri všetkých verziách vybavenia.
Zábavu a informácie na najvyššej úrovni – čo sú typické atribúty nových modelov značky Opel – poskytujú systémy infotainmentu IntelliLink, kompatibilné s Apple CarPlay a Android Auto. A kým je smartfón vodiča optimálne integrovaný do systému infotainmentu, môže sa pohodlne nabíjať bez kábla. Súčasťou sériového vybavenia je aj revolučný telematický systém Opel OnStar s mnohými bezpečnostnými a asistenčnými funkciami siahajúcimi od automatického volania záchranného dispečingu pri nehode až po lokalizáciu ukradnutého vozidla.
Opel Insignia Grand Sport bude mať svetovú výstavnú premiéru na ženevskom autosalóne v marci 2017.
Opel, dk
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov