Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda Popular Sport Monte Carlo: 80 rokov

Jedno z najvýraznejších vozidiel z histórie automobilky ŠKODA si pripomína 80. výročie od svojej medzinárodnej výstavnej premiéry.

Škoda Popular Sport Monte Carlo sa predstavila návštevníkom na 20. autosalóne v Paríži 1. októbra 1936. Zákazníkov následne oslovila limitovaná edícia športových roadsterov, kabrioletov i kupé. Dochované exempláre patria k najatraktívnejším historickým vozidlám značky Škoda.

Škoda Popular - 001    Škoda Popular - 003

“Výnimočné automobily Popular Sport Monte Carlo pred 80 rokmi vydarene nadviazali na úspešné angažmán mladoboleslavskej značky na poli motoristického športu, datujúce sa už od roku 1901. Zákazníci ťažili z bohatých súťažných skúseností značky Škoda, limitovaná séria bola priamo odvodená od špeciálu pre Rallye Monte Carlo 1936,“ pripomenula Andrea Frýdlová, vedúci Múzea Škoda v Mladej Boleslavi.

V januári 1936 si značka Škoda pripísala mimoriadny športový úspech: roadster Škoda Popular posádky Z. Pohl – J. Hausman obsadil na Rallye Monte Carlo druhé miesto v triede do 1500 cm3. Tento skvelý výkon sa mladoboleslavská automobilka rozhodla preniesť čo najbližšie k zákazníkom, a síce v podobe limitovanej série športovo ladených vozidiel s výrazne tvarovanými karosériami. Svoju výstavnú premiéru mali práve pred 80 rokmi na medzinárodnom autosalóne v Paríži.

Podobne ako súťažné špeciály mali aj pre zákazníkov výkonnejší štvorvalcový motor 1,4 l/23 kW/33 k z typu Rapid, trojstupňová prevodovka bola zlúčená do jedného blokus rozvodovkou a diferenciálom zadnej poháňanej nápravy (systém transaxle).Auto dosahovalo najväčšiu rýchlosť asi 110 km/h a športovému naturelu auta Popular Sport Monte Carlo zodpovedali hydraulické brzdy. V roku 1936 bola základná cena tejto verzie 28 500 korún, zatiaľ čo štandardný roadster Popular 1,0 l/16 kW/22 k vtedy začínal na 18 700 korunách.

Prvé dva exempláre modelu Popular Spot Monte Carlo z limitovanej edície vznikli v priebehu júla 1936, posledný exemplár – kupé s tmavosivým metalickým lakom – bol expedovaný januára 1939. Z celkom 70 vyrobených kusov pripadalo 24 na roadstery v ľahšom vyhotovení s jednoduchšou výbavou, ďalej vzniklo 17 komfortnejších roadsterov s dvojicou sťahovacích bočných okien namiesto zasúvacích, ďalej 2 priestrannejšie kabriolety a 23 podvozky pre kupé, určené na individuálne karosovanie a konečne 2 podvozky.Zvlášť luxusne vybavené boli dva roadstery, ktoré československá vláda v roku 1938 venovala hlave spojeneckého juhoslovanského štátu, vtedy ešte len štrnásťročný kráľovi Petarovi II. Karadjordjevicovi.

Dvojmiestne kupé Popular Sport Monte Carlo s rozmermi4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 korún. Od októbra 1937 bol ponúkaný faceliftovaný model s prednými svetlometmi čiastočne zapustenými do blatníkov, upraveným zavesením i odpružením kolies a predĺženým rázvorom náprav. K prominentným zákazníkom patril napríklad populárny herec pražského Divadla na Vinohradoch Otomar Korbelář.

Približne tucet zachovaných automobilov Škoda Popular Sport Monte Carlo patrí k veľmi vyhľadávaným historickým vozidlám. Už od roku 1968 je súčasťou zbierok Múzea Škoda čierne kupé (1937), ktoré na začiatku tisícročia prešlo starostlivým reštaurovaním. Odvtedy je úspešne využívané pre prezentácie histórie mladoboleslavskej značky a patrí k obdivovaným účastníkom podujatí automobilových veteránov.

Škoda Auto (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov