Mercedes-Benz Vision Van – poštár budúcnosti?
Mercedes-Benz Vision Van odhaľuje plány automobilky v oblasti distribúcie zásielok v rámci veľkých miest. Bez emisií a s pomocou dronov. Ako ďaleko je táto budúcnosť?
Spoločnosť Mercedes-Benz nás pozvala na prezentáciu jej pohľadu na budúcnosť takpovediac „koncovej“ logistiky. Prečo sa vlastne firma vyrábajúca autá angažuje v tejto oblasti? Vývoj v maloobchode, kde internetové obchody zaznamenávajú výrazný progres, sú na to dobrým dôvodom. A rozvoz objednávok bude v budúcnosti veľmi zaujímavým a perspektívnym odvetvím. Na úvod podujatia nám automobilka predstavila viacero inovatívnych riešení, no na jej konci prišlo veľké prekvapenie. Časť z nich totiž implementovala do vozidla Mercedes-Benz Vision Van, ktoré malo na tomto podujatí svetovú premiéru. Pozrime sa najprv na vozidlo ako také.
Dodávka budúcnosti
Mercedes-Benz Vision Van je samozrejme, ako móda káže, elektromobilom. Na pohyb vozidla slúži elektromotor s maximálnym výkonom 75 kW (102 k), ktorý môže byť krátkodobo (60 sekúnd) zvýšený až na 150 kW (205 k). Maximálny krútiaci moment má hodnotu 270 Nm. O dodávku energie sa stará modulárna batéria, ktorá vozidlu zabezpečuje dojazd v rozmedzí 80 až 270 kilometrov. Možno sa vám to prvá číslo zdá príliš nízke, no podľa štatistík zasielateľskej firmy, jej autá viac za deň nenajazdia. Tieto parametre vozidlo predurčujú na jazdu v husto obývaných oblastiach. Pohybovať sa bezhlučne a bez emisií totiž bude čoskoro v centrách veľkých miest vstupenkou na cestu. Z technických údajov, ktoré nám automobilka poskytla, sme ešte zostali dlžný maximálnu rýchlosť. Konštrukcia umožňuje vozidlu jazdiť rýchlosťou 120 km/h, pre potreby kuriérnej služby však bude elektronicky obmedzená na 80km/h. Ak by sme túto hodnotu skombinovali s maximálnym dojazdom, bolo by možné toto vozidlo využívať nielen v meste, ale aj jeho okolí.
Pracovisko vodiča
Počas prezentácie sa nám na krátko podarilo nahliadnuť do kabíny vodiča. Pôsobila vari až príliš futuristicky. Pohodlné kreslo, v ľavej opierke na ruku malý joystick. Namiesto palubnej dosky veľký displej. A žiadny volant. Ak by sme aj ostatné technológie hodnotili ako takmer reálne, tak táto oblasť zaváňa ďalekou budúcnosťou. Samozrejme sa počíta s tým, že auto bude vedieť jazdiť autonómne. No ale povedzte. Auto úplne bez volantu? Špecifikom pracoviska vodiča je ešte podlaha, ktorá má v sebe zabudované pásy LED diód. Diódy menia farbu, vďaka čomu dokážu vodiča upozorniť na blížiaceho sa chodca alebo cyklistu. Na vozidle ako takom nás zaujal ešte jeden zaujímavý nápad. Prednú masku tvorí panel osadený LED diódami, prostredníctvom ktorého vozidlo komunikuje so svojim okolím. Na prezentácii na ňom vývojári premietali zaujímavé animácie, v praxi však môže slúžiť ako výrazný svetelný klaksón na upozornenie pre nepozorných chodcov.
Myslí vopred
Vozidlo je vybavené inteligentným regálom, ktorý presne vie, aká zásielka a pre koho je na konkrétnom mieste. Vodič má k dispozícii ovládací panel, na ktorom si navolí, akú zásielku mu má systém pripraviť na expedíciu. Toto riešenie samozrejme šetrí čas. Po tom, ako zásielku vodič prevezme, vloží ju do špeciálneho boxu. Dron ho uchopí a odvezie odberateľovi. Druhá možnosť, ktorú automobilka prezentovala na inom vozidle, bol robotický rozvoz zásielok. Vo vozidle boli zaparkované malé roboty. Vodič auto zaparkuje na bode rozvozu. Zásielky uloží do nákladného priestoru robotov. Tie po nábehovej rampe zídu z vozidla a zásielky rozvezú ku klientom. Po vykonaní rozvozu sa vrátia späť a zaparkujú sa do vozidla.
Čerešnička na záver
Aby toho z pohľadu techniky nebolo málo, pridal Mercedes-Benz ešte jednu fajnovosť. Na streche auta vytvoril pristávaciu plochu pre dva drony. O tom, že to nebola iba taká lacná fabulácia, sme sa presvedčili pri príjazde vozidla na scénu. Najprv prišlo auto a až za ním priletel dron, ktorý dosadol presne na svoje miesto. Poviete si fajn. Vývoj techniky je asi nezastaviteľný. Len ma tak, keď všetok ten humbuk v sále utíchol, napadlo. Dočkáme sa v mestách dronosmogu? A ako sa má náš pán poštár?
Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov