Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Stalo sa pred 80 rokmi – okolo sveta na Škode Rapid

Dňa 1. augusta 1936 o 11:55 sa Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias s vozom Škoda Rapid vrátili z cesty okolo sveta späť do Prahy. Počas  44 dní navštívili 15 štátov na 3 kontinentoch a najazdili úctyhodných 27 700 km.

Ubehlo presne  80 rokov od chvíle, kedy Škoda Rapid dokončila diaľkovú jazdu okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistá doba jazdy predstavovala 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne a preukázali tak mimoriadnu robustnosť vozidiel značky Škoda. Diaľkové jazdy na autách  Škoda Rapid a Škoda Popular, dlhé až 52 000 kilometrov, vtedy budili pozornosť na celom svete.

„Cesta okolo sveta, ktorú podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, bola spojená s enormnou záťažou ľudí a automobilu, „ zdôraznila Andrea Frýdlová, vedúca Múzea ŠKODA. „Úspech cesty už vtedy podčiarkol vysokú spoľahlivosť a kvalitu spracovania vozidiel značky ŠKODA. Cestou okolo sveta Prechádzka s Kubias v tridsiatych rokoch podstatnou mierou prispeli k zvýšeniu povedomia o značke ŠKODA na celom svete,“ dodala A. Frýdlová.

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii s vozidlom Škoda Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka (1897- 1971). Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias (1909-1967). pri tejto dobrodružnej výprave sa posádka spoliehala na iba mierne upravený automobil Škoda Rapid s chrbtovým rámom, poháňaný štvorvalcovým motorom s objemom 1,4 litra a s výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené, vozidlo malo hydraulické brzdy. S touto konštrukciou spoľahlivo zvládal aj terénne pasáže – vtedajšiu cestnú sieť často tvorili hlavne šotolinové povrchy. Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či vybavovanie colných formalít – na jazdu samotnú pripadlo 44 dní. Prechádzka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Škoda Rapid zastavila aj v ruskej Kaluge – v tamojšom závode značky ŠKODA dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Škoda Rapid.

Po preprave loďou cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do piesočnej búrky. Oneskorenie, ktoré pritom nabrali, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšie plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. Potom Škoda Rapid dobyla, „Big Apple“‘: 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku absolvovala za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonala dovtedy platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

 

Hlavné údaje o ceste vozidla ŠKODA RAPID okolo sveta v roku 1936

Použitý automobil ŠKODA Rapid 1.4 SV

Dĺžka trvania cesty … 97 dní … ztoho čistá jazda 44 dní

Počet navštívených krajín 15

Prejdenéj kontinenty: Európa, Ázia, Severná Amerika

Najdlhšia denná etapa asi 1.000 km

Najkratší denná etapa 50 km

Celková spotreba paliva 2 820 l

Priemerná spotreba paliva 10,2 l/100 km

Celková spotreba oleja 54 l

Náklady na cestu > 9 600 Sk (ceny roku 1936)

 

S vozidlom ŠKODA RAPID 52 000 kilometrov naprieč Afrikou

V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvoval automobil Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera (1902-1974) a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 urazila ich Škoda Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov, prevažne po území USA, Mexika a Španielska. O dva roky neskôr prešli manželia vo vozidle Škoda Popular 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) za len dvanásť dní zhruba 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires. V júni 1936 sa Stanislav Skulina (1908-1961) a jeho manželka Marie v limuzíne Škoda Rapid vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky ŠKODA zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam Škoda Rapid dorazila 18. mája 1938.

Nová ŠKODA RAPID pokračuje v úspešnej histórii

Legendárnymi diaľkovými jazdami zocelený typ má svojho nástupcu aj dnes. V roku 2012 predstavila česká automobilka novodobý model Škoda Rapid. Ako prvý stelesňoval nový dizajn značky ŠKODA. Ako liftback Škoda Rapid, tak i hatchback Škoda Rapid Spaceback, predstavený v roku 2013, sa teší veľkej obľube na medzinárodnom poli: V prvom polroku 2016 dodala značka svojim zákazníkom na celom svete celkovo viac než 102 600 vozidiel modelového radu Škoda Rapid. Okrem výroby v hlavnom závode v Mladej Boleslavi schádza Škoda Rapid z linky aj v závodoch I-Čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (India).

AŠ (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov