Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Opel Astra: Oprávnene víťazom

Opel Astra naši čitatelia, ako aj 52 motoristických novinárov z 22 krajín Európy zvolili za Auto roka 2016. Prečo? Testovali sme Opel Astra 1,0 Turbo Start/Stop Enjoy.

Začnime dizajnom, hoci jeho hodnotenie je do značnej miery subjektívne. Dizajnérom sa podarilo vytvoriť auto, ktorého tvary nie sú samoúčelné, či presnejšie povedané, nie sú obmedzujúcim prvkom priestorového komfortu pre posádku. Plusové body Astre pridáva aj prístrojová doska. Automobilka sa vyvarovala módnych experimentov s ovládaním viacerých funkcií na dotykovom displeji. Na pracovisku vodiča je pre mňa všetkého tak akurát. Či už z pohľadu kvality použitých materiálov a dielenského vypracovania, alebo veľkosti tlačidiel a ich rozmiestnenia, ako aj čitateľnosti displejov. Na predné aj zadné sedadlá sa pohodlne nastupuje, na zadných majú dostatok miesta na nohy aj vyššie postavy. Základné predné sedadlá majú skromnejšie bočné vedenie, no na druhej strane dobre sklonený sedák. Komu by sa komfortu málilo, môže si za rozumný príplatok objednať výborné príplatkové sedadlá. Batožinový priestor má na túto triedu štandardne veľký objem (370 dm3).

SONY DSC     SONY DSC

Treba vyskúšať

Auto sme na test dostali s litrovým trojvalcom. Poviete si, že 105 koní nie je nič moc. Nuž nesúďte deň pred večerom, lebo v Astre sú tie koníky tak dobre vyladené, že ich je pre bežného motoristu podľa mňa tak akurát. Puristom možno bude prekážať zvuk motora aj napriek tomu, že je výborne utlmený. Pri kultúre chodu a potlačení vibrácií už však namietať isto nebudú. Do otáčok trojvalec stúpa ochotne až srdnato, dobrý subjektívny pocit navyše podporuje vhodne odstupňovaná manuálna prevodovka a tiež presná kulisa radenia s minimálnou vôľou. Tu si neodpustím jednu poznámku. Hlava radiacej páky je síce krásna, no celá z tvrdého hladkého plastu. Pre toho, komu sa potia ruky, to môže byť problém. Prevodových stupňov je päť. Málo? Motor pri diaľničnom tempe 130 km/h na pätke točí približne 3 000 otáčok za minútu a palubný počítač ukazuje priemernú spotrebu 5,9 litra benzínu na 100 km. Tak načo šestku? Týždňový test sme uzatvárali s priemerom 5,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Dalo by sa jazdiť aj za menej, no odolať schopnostiam motora sa nám nie vždy darilo.

SONY DSC     SONY DSC

Pre realistu

Podvozkovo je Astra aj na sedemnástkach ladená skôr komfortne, s prekvapivou gráciou zvládala aj jazdu po cestách posiatych väčšími dierami a záplatami či prejazd cez električkové koľajnice. Aby však nedošlo k omylu, rozhojdaný kočiar nečakajte. Astra aj v diaľničnom tempe zvládla neočakávaný vyhýbací manéver (vodiči kamiónov zásadne nepoužívajú spätné zrkadlá) s takým pokojom a istotou, ktorú by jej niektorí konkurenti závideli. Vozidlo jazdilo na zimných pneumatikách, aj preto bol hluk z odvaľovania pneumatík zadnej nápravy v kabíne zreteľnejší. Svoju úlohu v tomto kritériu nepochybne zohrala aj dojazdová rezerva a tým pádom medzera medzi plechom a pomerne tenkým dnom batožinového priestoru, ktorá fungovala ako ozvučnica reproduktora. Vyskúšal som dno prekryť hrubšou dekou a efekt lepšieho utlmenia sa dostavil. Treba ešte dodať, že s letnými pneumatikami a lepiacou súpravou to bolo (počas prezentácie) o poznanie lepšie.

Prečo teda získala Astra prestížny titul a je o ňu v celej Európe taký záujem? Nuž podľa mňa preto, lebo je vo všetkých dôležitých kritériách vyvážená a automobilka sa vyvarovala snahy o originalitu za každú cenu. Ponúka výborný vnútorný priestor, kvalitné dielenské vypracovanie a jazdné vlastnosti, ktoré s rodinným charakterom auta ladia. A v neposlednom rade mu dopriala motor, ktorý je živý a súčasne úsporný nielen na papieri.

 

STRUČNE

Čo treba uznať: Vyvážené rodinné auto.

Čo nám chýbalo: Bedrová opierka.

Čo nás prekvapilo: Reálne nízka spotreba.

 

Cena a záruka:

Základ/test 12 290 €/16 300 €

5 rokov alebo 150 000 km

Motor: Zážihový preplňovaný R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 77 kW (105 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 170 Nm pri 1 800 – 4 300 ot min-1. Emisie CO2 99 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0 – 100 km/h za 11,2 s

vmax = 200 km/h, spotreba výrobca/test 4,3/5,7 l/100 km.

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov