Honda CRF 1000L Africa Twin sa po dlhom čakaní konečne vrátila aj na slovenský trh.
Na „Africu“ som sa veľmi tešil a na jej test som si vybral prvý možný termín, pretože som bol ešte v minulom storočí majiteľom predchádzajúcej generácie a užili sme si spolu kopec zábavy. Už pri prvom kontakte s novým modelom mi bolo jasné, že okrem mena nemajú nič spoločné. Prichádza v troch farbách – červenej Rally, Tricolor a Black Mettallic. Všetky sú krásne, ja som dostal červenú. Pri posadení sa na sedadlo potiahnuté príjemným a hlavne nešmykľavým poťahom sa celá motorka dosť ponorila, čo ma prekvapilo, ale milo. Ovládače boli „skoro“ všetky na svojom mieste. Vravím skoro, pretože chýbal klasický štartér. Nahradil ho kolískový prepínač zapaľovania s ďalšou polohou, v ktorej sa štartuje. Na jeho mieste sú výstražné smerovky, takže som na začiatku neštartoval, ale blikal. Na ľavej strane je okrem klasiky aj ovládanie palubného počítača, kde nájdete všetky možné aj nemožné tripy, spotreby a čo ma baví, aj teplotu vzduchu. Ukazovákom môžete meniť nastavenia trakčnej kontroly TSC až do úplného vypnutia. Praktické je, že všetko sa dá robiť aj počas jazdy. Na prednom paneli sa nachádza aj vypnutie ABS, ale iba zadného kolesa, čo je myslím rozumná vec.
Doplnková výbava
Africa mala ako doplnkovú výbavu okrem iného aj ochranný rám s hmlovkami, ktoré sa ovládali tlačidlom na ľavej strane predného panelu. Boli tri aj tri plastové kufre značky Honda. Plusom bola veľkosť a to, že fungovali na jeden kľúč spolu so zapaľovaním. Veľkým mínusom však bolo, že pôsobili totálne plastovo – lacno a pri manipulácii sa ohýbali a nepasovali. Navyše, mohli byť posunuté aspoň pár „centi“ dozadu, pretože takto sťažovali postavenie motorky na hlavný stojan, ktorý bol tiež za príplatok. Jednoducho pri ľavom kufri nebol dostatok miesta na to, aby som sa celou hmotnosťou postavil na páku hlavného stojana. Päťstupňové vyhrievanie rúčok spolu s ich chráničmi je veľmi praktický doplnok, rovnako ako asi o 10 cm vyšší štít. Škoda len, že sa ten štít nedá nastaviť výškovo. Nerozumiem prečo. Že si sedadlo musíte podľa výšky posedu kúpiť rovno z výroby (máte na výber tri výškové verzie), nad tým sa nejako prenesiem. Ale to, že si priplatíte za štít, za ktorým sa síce do cca 150 km/h schováte okrem pliec celý, a potom vám už prekáža, pretože je zbytočne vysoký, už ťažko predýcham. Vysoký štít vás brzdí a balansuje celým predkom zo strany na stranu, čo nie je ani príjemné, ani bezpečné. A pri mojej výške 185 cm som stále pozeral cez jeho hranu. Osobne by som volil sériový štít a dal by som tam deflektor. Myslím, že by stačilo tak málo, aby chalani v Japonsku dali Africe to, čo má mať.
Jazda
Africa pôsobí celkovo ľahkým a kompaktným dojmom. Je vidieť, že sa v Honde venovali znižovaniu hmotnosti a aj jej centralizácii. Suchá hmotnosť sa začína na 208 kg, čo je slušný údaj. Spolu so svetlou výškou 250 mm a dušovými pneumatikami Continental Twinduro (vpredu na 21-, vzadu na 18-palcových kolesách) dávajú tieto parametre tušiť o jej schopnostiach. Motor je 998-kubíkový, radový, štvortaktný vodník s 8 ventilmi a dáva 70 kW (95 koní) a 98 Nm. Po pár metroch jazdy po meste zisťujem, že cesty sú úplne v pohode. Žiadne jamy, retardéry a ani rozkopávky nevidno. Podvozok je fantastický. Je mäkučký, ale nie prehnane, veľmi príjemne a aj v náklone, keď natrafím na jamu a nerovnosti akéhokoľvek druhu, mi to vôbec nevadí. Aj bez elektroniky sa o všetko postará. Jediné, čo som hneď vypol, bol TCS. Stále ma pri rozbiehaní kontroloval a uberal mi výkon motora. Motor síce papierovo nepatrí k rekordmanom, ale jeho krásny lineárny ťah od 1 200 otáčok až po obmedzovač (mierne pod 8 000 ot.min-1) je fantastický a aj vďaka krútiacemu momentu máte vždy dostatok síl, čo oceníte aj v teréne, kam Africu treba určite zobrať. Pri motore by som ešte rád spomenul jeho krásny zvuk v strednom pásme, hore už ide trochu „do plechu“ a ak by som si s Africou zvolil spoločnú cestu, určite by som vymenil výfuk.
Ako som už spomenul, motorka bola doplnená ABS systémom, ktorý veľmi odporúčam. Brzdy sú dobré, presne dávkovateľné a často vám môžu zachrániť zadnicu, ak niečo preženiete. Na prednú brzdu stačí za každých okolností iba jeden prst a čo ma prekvapilo, Africa nemá duálny brzdový systém. Zrejme pre jazdu v teréne. Po pár sto km sme sa spolu odvážili pozrieť aj nejakú tú lesnú cestu. Neviem, ako presne opísať pocit, keď v zlomku sekundy máte orosené čelo a chrbát až tam, kde stráca slušné miesto, ale asi tušíte, o čom je reč. Rovnica: motor + perfektný podvozok + zákruta, + vypnutý TCS + ja (najslabší článok reťaze) = skoro problém. Hneď som TCS zapol a odporúčam ho mať na suchej ceste na dvojke a mimo cesty na prvom stupni NEVYPÍNAŤ!
Znižovaniu hmotnosti sa musel podriadiť aj objem nádrže, má iba 18,8 litra, čo pri presune cez kontinent a spotrebe od 5 do 8 l/100km môže byť obmedzujúce. Ďalej ma nebavilo, že po každom naštartovaní som si musel znovu nastavovať vyhrievanie a TSC. Mohlo by to mať nejakú časovú pamäť.
Stručne
Čo treba uznať
Perfektný podvozok.
Čo nám chýbalo
Väčšia palivová nádrž.
Čo nás prekvapilo
Predné plexi sa nedá nastavovať.
Konkurenti
Yamaha 1 200 Super Ténére, Triumph 1 200 Explorer, BMW R 1200 GS, KTM 1 190 Adventure.
HONDA CRF 1 000 L Africa Twin
Cena základ 11 790 €/12 590 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec s 8 ventilmi, výkon 70 kW (95 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 98 Nm pri 6 000 ot.min-1.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h – n. u., vmax ~ 200 km/h, spotreba výrobca/test 4,6/6 l/100 km
Text: Miroslav Hrušovský, foto: Peter Varga
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov