Prvá smrteľná dopravná nehoda spôsobená motorovým vozidlom sa odohrala 17. augusta 1896, kedy bola zabitá Bridget Driscolová, 44-ročná matka dvoch detí.
Ona a jej dospievajúca dcéra si boli pozrieť tanečné predstavenie v Crystal Palace v Londýne. Pani Driscolovú zrazilo auto v blízkosti paláca. Svedkovia nehody tvrdili, že auto išlo ,,strašnou rýchlosťou”. Bolo to asi 8 míľ/h (l2.8 km/h), hoci malo ísť rýchlosťou len 4 míle/h (6.4 km/h). Mladý muž, ktorý šoféroval, robil jazdy zdarma, aby predviedol nový vynález. Niektorí svedkovia nehody tvrdili, že sa snažil urobiť dojem na mladé ženské pasažierky.
Pri súdnom vyšetrovaní obhliadač povedal: To sa už nesmie nikdy stať!
Mýlil sa. Každý rok si dopravné nehody vo svete vyžiadajú okolo 1,2 miliónov obetí – mužov, žien a detí. Vážnych zranení sú ďalšie milióny. Každý rok je na cestách pri dopravných nehodách vo svete zabitých viac ako 180 000 detí pod 15 rokov veku. Terajšie čísla sú alarmujúce. Oveľa znepokojivejšie však vyzerajú trendy. Ak budú pokračovať tak ako doteraz, do roku 2020 vzrastú počty zabitých alebo invalidov o 60% a zranenia vznikajúce pri doprave budú patriť medzi hlavné príčiny ochorení a úrazov.
Smelý plán
Nepriaznivé trendy však možno a treba zvrátiť. Veľa toho máme vo vlastných rukách. Rešpektujme obmedzenia rýchlosti jazdy a počas nej nepime alkohol, ako chodci a cyklisti buďme lepšie viditeľní na cestách, zodpovední musia zlepšiť povrch ciest a dopravné značenia, exekutíva nech dbá na dodržiavanie dopravných predpisov a zmysluplne nech ukladá sankcie za ich nedodržanie tam, kde sú nebezpečné úseky. Na diaľniciach pri dlhých jazdách nezabudnime si oddýchnuť. Ako cyklisti, vodiči motocyklov a mopedov nosme prilby. Poranenia hlavy končia najčastejšie smrťou alebo trvalými následkami. Vhodné prilby nie sú ani priveľmi drahé. To všetko je v našich rukách.
Najskôr sa rôzne mechanické a elektronické systémy na podporu bezpečnej jazdy začali využívať v drahých, luxusných limuzínach. Boli to bezpečnostné pásy, automatický protiblokovací systém bŕzd, elektronický stabilizačný program, čelné, hlavové a bočné airbagy, svetlá, ktoré svietia aj ,,za roh”, aktívny tempomat, ktorý udržuje bezpečný odstup od vozidla vpredu, podpora núdzového brzdenia a ďalšie. Vývojové trendy potvrdzujú, že sa postupne dostávajú aj do automobilov strednej a nižšej triedy. Predstavuje to nádej, že aj napriek zvyšovaniu veku účastníkov cestnej premávky a tým aj zhoršovaniu ich reakčných schopností dokážeme zvládnuť stále sa zvyšujúce nároky na schopnosť predvídať situáciu na cestách.
Niektoré, najmä represívne opatrenia, nevidíme radi, ak sú namierené proti nám. Uvedomiť si však musíme, že všetko, čo smeruje k zníženiu počtu nehôd je len a len v náš prospech.
Štefan Rosival
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov