Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Diaľnica z Bratislavy a Košíc by mala byť do roku 2019

Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý schválila vláda SR, predpokladá použiť na dopravné projekty 4,638 mld. eur. Z tejto sumy by zdroje Európskej únie (EÚ) mali dosiahnuť 3,94 mld. eur, čiže 85 %, a domáce spolufinancovanie zvyšných 697,82 mil. eur.

Reálny plán?

Plané boli sľuby dokončiť diaľnicu do Košíc v roku 1990, 2000, 2005, 2010, potom v roku 2014. Napriek rôznym stanoveným termínom jej dokončenia bude prejazdná v celej svojej dĺžke najskôr až v roku 2019. Výstavba diaľnice je náročná najmä v kopcovitom teréne medzi Žilinou a Prešovom. Len medzi Žilinou a Prešovom  sa nachádza až jedenásť tunelov s celkovou dĺžkou takmer 27 kilometrov. Dvanásty tunel Dargov sa bude nachádzať východne od Košíc. Sieť slovenských diaľnic a rýchlostných ciest zďaleka nezodpovedá potrebám doby a spojenie Bratislavy s Košicami je stále v nedohľadne.

FlyoverPB-2-i

Čo ďalej?

Asi posledným úsekom diaľnice D1, ktorý bude chýbať na trase Bratislava – Košice, sa stane jej časť od Turian po Hubovú. Trasovanie tohto úseku je predmetom diskusií už viac ako tridsať rokov. Zdá sa, že diaľnica od Turian povedie tesne v blízkosti cesty prvej triedy popri Váhu. Za Kráľovanmi postavia dvojrúrový tunel Rojkov (1,8 km) a za ním takisto dvojrúrový tunel Havran (2,8 km), ktorý privedie vodičov do Hubovej.

Rok 2019 je ohrozený

Kým minister dopravy Ján Počiatek je presvedčený, že úsek Turany – Hubová stihnú postaviť v roku 2019 a tým sa definitívne diaľnicou spojí Bratislava s Košicami, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš až taký optimista nie je. Podľa neho výstavba zaberie minimálne štyri roky. Z toho vyplýva, že prvé autá tadiaľ prejdú najskôr v roku 2020.

OrPodzamok94_240x180

Najdlhší diaľničný tunel Višňové

Po niekoľkých prísľuboch začali vlani v júni raziť diaľničný tunel Višňové pri Žiline. Celý 13,5-kilometrový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala má byť hotový do konca roka 2019. Základný kameň tunela Višňové poklepával už vo februári 2010 aj premiér Robert Fico s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť sprejazdnený. Naposledy začínali diaľničný obchvat Žiliny stavať vlani v júni.

Úsek D1 s tunelom Višňové je jeden z najdôležitejších objektov na celej trase diaľnice D1. V roku 2019 bude tento úsek spojazdnený a zároveň v tom momente by mali byť spojazdnené aj všetky ostatné úseky od Hričovského Podhradia až po Dubnú skalu.

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším slovenským tunelom Višňové je súčasťou 25,8-kilometrového južného obchvatu Žiliny, ktorý skráti prejazd Žilinou o viac ako o polovicu.

Od štvrtka 17. decembra sa vodiči dostanú neprerušovane po diaľnici z Ružomberka až do Prešova.

Motoristickej verejnosti Národná diaľničná spoločnosť odovzdala do užívania poslednú chýbajúcu časť diaľnice D1 medzi oboma mestami na úseku medzi obcami Fričovce – Svinia. Stavba diaľničného úseku trvala presne štyri roky.

Diaľničný úsek Fričovce – Svinia je dlhý 11 217 metrov a nachádza sa na ňom 15 mostov v celkovej dĺžke 2,26 km. Najvyšší most má 38 metrov, najdlhší meria 323 metra. Cena výstavby je 129,4 milióna eur. Na stavbe pracovalo 200 mechanizmov a 530 robotníkov. Výstavbu sprevádzali aj komplikácie so sanáciou územia zapríčinené zosuvmi pôdy. Tie si podľa generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša vyžiadali navýšenie ceny o 14,5 milióna eur. Stavbu problémy predĺžili zhruba o rok.

images

Pribudli nové úseky diaľnic v dĺžke 56,5 kilometra

Odovzdanie úseku Fričovce – Svinia vytvára druhý najdlhší ucelený úsek na D1 medzi Bratislavou a Košicami s dĺžkou takmer 140 kilometrov Predmetný úsek odbremení najmä obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, cez ktoré denne predchádzalo až 15-tisíc áut. Tretinu z nich tvorili nákladné autá. Celkovo sa doba jazdy z Bratislavy do Prešova po diaľnici D1, vďaka piatim tohto roku dokončeným úsekom, skráti podľa diaľničiarov zhruba o pol hodinu. Dokončenie troch úsekov D1 v Prešovskom kraji v dĺžke takmer 30 km umožnilo motoristom využívať súvislé diaľničné prepojenie medzi Ružomberkom a Prešovom v dĺžke 142 km.

Vlaňajší finiš

Odovzdanie vyše 56 km nových diaľničných úsekov v  roku 2015 je najviac od roku 2011, keď bolo sprevádzkovaných tiež päť úsekov v dĺžke vyše 57 km. Vtedy išlo v štyroch prípadoch o úseky R1, z toho tri medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v rámci PPP projektu. Ako prvý bol vlani 10. júla odovzdaný do užívania úsek D1 Dubná Skala – Turany (16,4 km), ktorý mal byť pôvodne hotový koncom roku 2014, ale spoločnosť Váhostav – SK, a. s. termín nestihla a práce trvali o pol roka dlhšie.

Prvý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9 km) slúži motoristom od 20. októbra 2015. Pôvodne to malo byť koncom roku 2013, neskôr v lete 2014. Výstavba so začiatkom v lete 2011 sa predĺžila takmer o dva roky. Pri zrútení rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili.

Druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9,5 km) je v prevádzke od 30. novembra 2015. Výstavba sa začala v júni 2012 a ukončená mala byť v júli 2015. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Úsek D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) bol odovzdaný 17. decembra 2015. Práce sa začali v závere roku 2011 a hotové mali byť vo februári, neskôr vlani v júli a novembri. Ešte predtým začali motoristi využívať úsek R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km), a to 10. novembra 2015. Výstavba sa začala koncom roka 2013, termín ukončenia bol v decembri 2015.

Národná diaľničná spoločnosť odovzdala motoristom v roku 2015 viac ako 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ďalších 77 kilometrov je vo výstavbe. Buduje sa úsek okolo Ružomberka a pokračuje aj súťaž o verejnom obstarávaní na zhotovenie obchvat Prešova, ktorým by sa prepojil Ružomberok s Košicami. Termín, kedy sa definitívne prepojí Bratislava s Košicami ale tipovať nechceme. Podľa stanovených harmonogramov je dokončenie plánované na rok 2019.

šr

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov