Test Jeep Wrangler Rubicon: Všadechod
Jeep Wrangler Rubicon: Všadechod
Robustná karoséria, balónové pneumatiky, jednoduchá konštrukcia a klasický pohon všetkých štyroch kolies robia z Rubicona skvelého spoločníka na objavovanie sveta.
Text: Juraj Hrivnák, foto: Emil Páleš, autor
Sú autá, pre ktoré neplatia pravidlá. Wrangler Rubicon patrí medzi ne nie svojim statusom, ani vzhľadom, ani vysokou cenovkou… Rubicon si skrátka môže robiť, čo chce, pretože na rozdiel od akože terénnych SUV zvládne aj naozaj ťažký terén. Netreba žiadne modifikácie. Stačia dobré zimné pneumatiky a vedieť narábať s uzávierkami diferenciálov.
PRÍJEMNÁ SPOLOČNOSŤ
Najprv som mal z Wranglera trochu strach kvôli jeho vystrčeným kolesám a veľkým nárazníkom. Človek vôbec netuší, kde sa auto končí. Parkovacie senzory? Zabudnite… Čakal som, že šoférovať tento teréniak bude z hľadiska jazdných vlastností ešte horšie, než šoférovať Géčko od Mercedesu-Benz. Už po prvých pár metroch som však zostal veľmi prekvapený. Napriek veľkým kolesám s balónovými pneumatikami a nápravám, ktoré zvládajú dosť extrémny zdvih sa Jeep správal na ceste až priveľmi dobre. Rozmery auta ma stále strašili, ale na rozdiel od Géčka nebol brzdový pedál akoby vyrobený z mokrej špongie a pre vybratie zákruty nebolo treba spraviť osem otáčok stuhnutým kormidlom a chvíľu počkať, než sa auto rozhodne zmeniť smer. Tým nechcem povedať, že je Géčko zlé – toto sú skrátka jeho charakteristické črty a čakal som, že každý offroad bude podobný. Riadenie Jeepu je však kupodivu precízne a celkom ľahké, auto dobre zatáča, jeho brzdy fungujú, ako v každom inom aute… Dokonca ani aerodynamický hluk (o ktorom by Géčko vedelo rozprávať zábavné historky) nie je napriek hranatej karosérii katastrofálny.
NA PEVNOM POVRCHU
Keďže nebývam v lese, jazda s Jeepom začala na asfaltových cestách. Ako som spomínal, Jeep sa tu správal takmer ako obyčajné cestné vozidlo. Premávkou sa s ním prepletalo ľahko. Terénom nepokrsteného motoristu prekvapí tvrdý podvozok Jeepu, ktorý je však potrebný, aby pri prepružení nepadlo auto až „na brucho“. Pri medzimestských jazdách si jeho 2,8 litrový vznetový motor s výkonom 147 kW (200 k) vypýtal okolo 8 litrov nafty na 100 km. Diaľničné presuny zvládol tiež, ale spotreba a komfort posádky tým už trochu trpel. V meste si Renegade vypýtal okolo desať litrov na 100 km. Posed v aute bol celkom príjemný, hluk do rýchlosti 120 km/h tiež na akceptovateľnej úrovni a výhľad na ostatné autá na nezaplatenie. Najťažšie bolo parkovanie. Predný nárazník totiž siaha ďaleko za kapotu a šofér naňho nevidí. Výhľad dozadu je zase čiastočne zakrytý rezervným kolesom uchyteným o dvere batožinového priestoru. Na mestské parkovanie si treba radšej zobrať navigátora.
PO UŠI OD BLATA
Jeep Wrangler však nie je stvorený pre mestské parkovanie, ani diaľničné presuny. Má zmysel práve vtedy, keď bývate kdesi v horách či v lese, alebo tam máte chatu. Ešte lepšie vám poslúži, ak jednoducho radi objavujete neobjavené. Stačí si nájsť poriadne zablatenú cestu, pár zaujímavých svahov, niekoľko kaluží a zábava sa môže začať. Wrangler Rubicon je vybavený na naozaj ťažký terén. K dispozícii sú uzávierky diferenciálov, redukčná prevodovka či dokonca odpojiteľný stabilizátor, ktorý umožňuje extrémne kríženie náprav. Skaly, piesok, blato či prudké stúpania zvláda Wrangler s úsmevom na prednej maske. Jeho kolesá vďaka obrovskému zdvihu tlmičov celý čas dokonalý kontakt s terénom a o trakciu sa ani netreba starať. Redukčná prevodovka umožní veľmi presne kontrolovať rýchlosť pri výjazde na extrémne svahy a aj keď vodič takmer leží na svojom sedadle, sa Jeep driape vpred, ako keby sa nič nedialo. V rámci testu som nenašiel dostatočne drsný terén (alebo dostatok odvahy?) na to, aby som dostal Wranglera do úzkych. Po celom dni bláznenia sa v blate a kalužiach sa mi podarilo aspoň trochu pomaľovať Jeep bojovými farbami, ktoré na jeho karosériu podľa mňa právom patria. Hnedá farba blata sa na bielej karosérii krásne vynímala.
SKLADAČKA
Pre nevyspytateľnosť počasia som nemohol vyskúšať jazdu s odľahčenou verziou Rubicona. O čom hovorím? Jeep je ešte z čias, keď slúžil armáde veľmi jednoduchý a mnoho častí sa z neho dá jednoducho odmontovať. Aj vy si teda veľmi jednoducho môžete dať dole strechu, predné dvere, zadné dvere… Zostane iba ochranný rám. Celá konštrukcia auta je preto nádherne jednoduchá – viditeľné pánty, žiadne aretácie dverí (namiesto nich je tu obyčajná gumička, ktorá zabraňuje dverám, aby sa príliš otvorili.
Jeep Wrangler Rubicon nie je pre každého, ale tí, čo ho vedia oceniť, v ňom nájdu neskutočne všestranné auto plné charakteru a chuti objavovať svet naokolo. To, že so cťou zvláda aj asfaltové cesty, mu iba pridáva na cti.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov