Základná poučka hovorí, že rozvodovka zabezpečuje prenos krútiaceho momentu z prevodovky smerom ku kolesám jednej hnacej nápravy, prípadne na jednotlivé nápravy automobilu. Zároveň platí, že krútiaci moment prenášaný z prevodovky sa v rozvodovke zvyšuje, pričom otáčky výstupného hriadeľa prevodovky sa tu znižujú. Takže čím väčší je stály prevod rozvodovky, tým väčšia hnacia sila otáča kolesami.
Cez diferenciál
Skôr ako sa dostaneme k technickým detailom, treba spomenúť, že pri autách s pohonom prednej nápravy, ktoré majú motor uložený vpredu priečne, je zväčša rozvodovka súčasťou prevodovky. Autá, ktoré majú motor uložený vpredu, ale pohon zadných kolies, zvykne byť rozvodovka umiestnená na zadnej náprave mimo prevodovky. Vráťme sa však k stálemu prevodu rozvodovky – zväčšuje krútiaci moment a prevádza ho cez diferenciál až ku kolesám. Diferenciálu sme sa už v tejto rubrike venovali, v skratke pripomíname, že umožňuje, aby sa kolesá jednej nápravy mohli otáčať rozdielnou rýchlosťou. Ak hovoríme o stálom prevode rozvodovky, máme spravidla na mysli súkolesie skladajúce sa z tanierového kolesa a pastorka. Podľa usporiadania sa ešte môže ďalej deliť na:
- jednoduchý – jeden pár ozubených kolies (pastorok, tanierové koleso)
- dvojstranný – dva páry ozubených kolies (dva pastorky, dve ozubené kolesá)
- dvojnásobný – dva stále prevody uložené za sebou, výsledný pomer je ich súčinom
Existuje viacero druhov
Spôsobu uloženia motoru sa potom technicky prispôsobuje aj typ ozubených kolies v rozvodovke. Kužeľové ozubené kolesá sa napríklad obvykle používajú v prípade, že je motor uložený vpredu pozdĺžne. Ak je motor uložený vpredu priečne, výrobcovia zvyknú využívať rozvodovku s čelnými ozubenými kolesami. Okrem toho poznáme aj planétové súkolesie a v niektorých starších nákladných automobiloch môžete nájsť aj tzv. závitové súkolesie.