Lexikón: Elektronická parkovacia brzda

Elektronická parkovacia brzda už takmer vo všetkých nových autách nahradila páku klasickej ručnej brzdy.

S novinkou v podobe elektronickej ručnej/parkovacej brzdy sa svet prvýkrát zoznámil v roku 2001, keď značka BMW predstavila novú generáciu svojej vlajkovej lode – rad 7 s označením e65. Odvtedy sa tento systém postupne rozširoval a dnes ho už nájdeme v autách prakticky každej cenovej kategórie. Dokonca môžeme povedať, že pri nových autách sa už s klasickou mechanickou ručnou brzdou, až na pár výnimiek, ani nestretávame. Viete, aké základné funkcie má plniť ručná brzda? V prvom rade má chrániť pred samovoľným pohybom vozidla počas parkovania.

Mimochodom, riadne zabezpečiť vozidlo proti pohybu je pri parkovaní povinnosťou každého vodiča. Ručná brzda však môže vodičovi pomôcť aj počas jazdy, napríklad v prípade manuálnej prevodovky si ňou mnohí uľahčujú rozbiehanie v kopci. Skúsení vodiči tiež dokážu vďaka ručnej brzde eliminovať nedotáčavý šmyk, resp. vyvolať pretáčavý, no to už je skôr vec šikovnosti. Zároveň pripomíname, že spomenuté využitie ručnej brzdy platí iba v prípade, ak hovoríme o klasickej mechanickej ručnej brzde. Pri elektronickej sú možnosti využitia trochu iné.

Ako funguje parkovacia brzda?

Pri mechanickej ručnej brzde je to pomerne jednoduché – vodič pomocou páky brzdu zatiahne, čím spôsobí natiahnutie laniek, ktoré následne prenášajú silu na strmene a čeľuste zadných bŕzd. Pri následnom odbrzdení potom stačí páku jemne zdvihnúť, odistiť mechanizmus prostredníctvom stredového kolíka a spustiť páku späť na podlahu.

V prípade elektronickej parkovacej brzdy sa môžeme stretnúť s dvomi variantmi. Prvý funguje v podstate na rovnakom princípe ako klasická ručná brzda, teda využíva brzdové lanká, akurát ľudskú silu nahrádza motorček. Druhý, modernejší variant, využíva umiestnenie dvojice malých elektromotorov v brzdičoch zadných kolies, a teda nepotrebuje mechanické/lankové prepojenie so samotnou páčkou v interiéri.

Možnosti využitia

Elektronická parkovacia brzda vo všeobecnosti zvyšuje bezpečnosť auta a to najmä preto, že sa po vypnutí motora aktivuje automaticky sama. Vo väčšine prípadov sa po štarte aj sama deaktivuje, stačí zaradiť prvý prevodový stupeň, resp. zaradiť D na voliči automatickej prevodovky. Na niektorých autách ju treba vždy deaktivovať manuálne, no to sú skôr výnimky. Pokiaľ sa elektronická brzda pri štarte sama nedeaktivovala, zrejme zaznamenala problém – otvorené dvere, neprítomnosť nohy vodiča na brzdovom pedáli alebo nezapnutý bezpečnostný pás. Oproti klasickej ručnej brzde si už vodič nemôže pomáhať pri rozbehu do kopca alebo pri šmyku. Zároveň treba povedať, že väčšina áut s elektronickou brzdou disponuje systémom Auto Hold alebo asistentom rozjazdu, takže problém s rozbehom do kopca výrobcovia odstránili.

Výhodou elektronickej brzdy je, že sa dá využiť v prípade krízového brzdenia, stačí, ak ovládač počas jazdy nadvihnete a pár sekúnd podržíte. Auto v takom prípade začne krízovo brzdiť, pričom bude využívať brzdenie všetkých kolies a všetky protišmykové systémy vrátane ABS. Môže sa vám to zísť napríklad vtedy, ak príde vodičovi nevoľno – auto dokáže zabrzdiť aj spolujazdec. Pri mechanickej ručnej brzde hrozil po jej prudkom zatiahnutí spolujazdcom nekontrolovateľný šmyk, keďže sa zablokovali len zadné kolesá. Nespornou výhodou automatickej brzdy tiež je, že nepotrebuje masívnu páku a šetrí tak miesto v interiéri, navyše malé tlačidlo aj lepšie vyzerá.

A čo nevýhody?

Samozrejme, aj tie má elektronická brzda. Napríklad s ňou nedokážete zaparkovať auto tak, že ho proti pohybu zabezpečíte iba zaradením prevodového stupňa. Mnoho vodičov to tak zvyklo robiť, ak parkovali na rovinke alebo v zimnom období, aby šetrili zadné brzdy. Problém tiež môže nastať pri poruche auta a následnej snahe o jeho ťahanie, hoci na možnosť uvoľnenia elektronickej brzdy v prípade poruchy výrobcovia spravidla myslia. No a v neposlednom rade treba počítať s komplikovanejším a drahším servisom.

 

Komentáre (0)
Pridať komentár