Pozvánka do G-Class Experience Center ma potešila z dvoch dôvodov. Po prvé kvôli možnosti vyskúšať si nové elektrické Géčko a priamo na mieste ho aj porovnať so spaľovacími verziami. A po druhé preto, že dostať Mercedes za 150-tisíc eur do extrémnych terénnych podmienok sa človeku nepodarí každý deň.
A to hovorím zámerne. V rámci úvodnej prezentácie medzi novinármi totiž zarezonovala informácia o tom, že štatisticky iba jedno percento majiteľov Mercedesu triedy G so svojim autom reálne okúsi ťažký terén. Väčšina týchto áut v praxi plní skôr úlohu luxusného SUV, ktoré neraz vidíte parkovať pred obchodným centrom v meste. A hoci si tento fakt vo vývoji uvedomujú, Géčko bolo, je a bude kovaný off-road. S rebrinovým rámom, redukciou prevodovky a troma uzamykateľnými diferenciálmi.
Aby si súčasní i budúci majitelia tejto terénnej ikony mohli v kontrolovaných podmienkach vyskúšať, čo všetko Géčko zvládne, vznikol neďaleko rakúskeho mesta Graz testovací polygón s rozlohou 100-tisíc m2. Areál situovaný v tesnej blízkosti letiska ponúka tri špeciálne vystavané a upravené moduly – Forest Ride, Iron Schőckle a G-Rock.
V prvom si vodič môže vyskúšať prírodné prekážky ako brodenie v hlbokej vode, veľké bočné náklony či extrémne kríženie náprav. Súčasťou druhého modulu sú rampy, na ktorých auto prekonáva až 100% stúpanie i klesanie. No a napokon modul, v ktorom si Géčko musí poradiť so štrkom a prechodom cez veľké kamene, tiež sa tu jazdí do kopca aj z kopca.
Z vlastnej skúsenosti už môžem povedať, že je to zážitok na celý život. Nielen preto, že miestami doslova žasnete čo všetko toto auto dokáže, ale aj preto, že pod dohľadom skúsených inštruktorov sa dostanete do situácii, na aké by ste si vo voľnej prírode určite netrfúfli.
A čo najviac prekvapilo mňa? Tých prekvapení bolo mnoho, ale na zadok ma asi najviac posadila čisto elektrická verzia. Pri nej totiž každé koleso využíva vlastný elektromotor a tak sa všetky štyri dokážu otáčať rôznymi smermi, čo neuveriteľne mení pravidlá hry v teréne.
Géčko sa dokáže otočiť okolo vlastnej osi, alebo vybrať pravouhlú zákrutu prostredníctvom zablokovania kolies na jednej strane, takže sa vie otočiť v princípe ako tank. S väčšou ľahkosťou zvládne všetko to, čo aj jeho súrodenci s benzínovým či naftovým motorom, dokonca vodičovi odpustí aj omnoho viac chýb.
foto: Jozef Murárik