Test: BMW F 900 GS – Smäd po dobrodružstve

BMW F 900 GS pre rok 2024 je úplne novým motocyklom, ktorý dáva horizontom nový rozmer.

Dobrodružné motorky sú mimoriadne populárne. Pri „veľkých“ adventure motorkách menšie a stredné adventúry občas ostávajú v tieni. Je to však aj prípad F 900 GS? Nie, nie je!

Ani kameň na kameni

V novom F 900 GS sa zmenilo všetko. Plasty, predné svetlo s horizontálnym denným svietiacim pruhom a rám sú úplne nové. V BMW sa navyše rozhodli, že F 900 GS musí oproti predchodcovi stoj čo stoj schudnúť. Tak dali dole neuveriteľných 14 kg a gramy šetrili všade, napr. na kyvnom ramene alebo na svetle, či dokonca na plastovej nádrži.

Keď sme pri nej, pojme len 14,5 litra, čo so spotrebou pri využívaní potenciálu motorky v praxi znamená malý akčný rádius. V námahe to môže byť sotva 200 km. Prvé upozornenie na prázdnu nádrž príde pri dojazde nad 90 km, keď ostáva ešte skoro tretina! Malá nádrž je daňou za to, že do terénu, kde je bejby gé-esko prioritne určené, je každý ušetrený gram cenený zlatom. Nízku hmotnosť je naozaj aj cítiť pri jazde v teréne, na šotoline aj na asfaltovej ceste. Pre tých, ktorí chcú na jednu nádrž prekonávať stovky kilometrov, je tu verzia Adventure s 23-litrovou nádržou.

Pri dizajne sa zastavím nakrátko aj pri zadných partiách, konkrétne pri koncových svetlách. Z praktických dôvodov mi chýba separátne červeno žiariace koncové svetlo, červené obrysové a brzdové svetlá tu integrovali do smeroviek, ktoré sú na dlhom pevnom držiaku. Tým, že s takou motorkou je naozaj veľmi pravdepodobné, že ju v lese či poli skôr či neskôr určite položíte, ako prvé si to odnesú práve tieto stopkové svetlá, ak práve nemáte namontované bočné kufre. Privítal by som preto nejaké flexibilnejšie a odolnejšie riešenie.

Enduro Pro

BMW F 900 GS s príplatkovým balíkom Enduro Pro je už na pohľad oveľa vhodnejšie do terénu než na bežný hladký asfalt. Vpredu je štandardne 21-palcové koleso a zdvih 230 mm. Vzadu je 17 palcové koleso a zdvih pruženia je 215 mm. Príplatkový balík Enduro Pro má ďalšie kľúčové prvky, kam okrem estetických doplnkov patria aj terénne gumy, zdvihnuté riadidlá o 24 mm, vidlica Showa, dávajúca o cca 20 % viac možností nastavenia tlmenia v porovnaní so štandardnou a zadný tlmič ZF , ktorý umožňuje nastaviť tlmenie rýchlej a pomalej kompresie. Podvozkovo tejto motorke nie je naozaj čo vytknúť a funkčnosť, stabilitu či komfort by som mohol do neba vychváliť. Treba však počítať s tým, že v kombinácii s vyšším sedadlom už človiečik s výškou do 180 cm na zem dočiahne len na špičkách. A keď sme už pri sedadle, počas testu mi prišlo úzke a hlavne veľmi tvrdé. Už po hodine súvislej jazdy som sa začal mrviť, po krátkom čase ďalšej jazdy som si už musel uvoľniť zadok postavením na stúpačiek. A to vôbec nepatrím medzi tých s rozmaznaným sedacím svalom.

Dva valce v rade

Srdcom motorky je radový 2-valcový motor, ktorý vo svojej podstate predstavili ešte v roku 2018. Odvtedy však prešiel vývojom, a hlavne objemovo narástol z pôvodných 853 cm3 na 895 cm3. to isté platí aj o výkone, ten narástol o 10 koní na 77 kW (105 k). Motor má dostatok sily v celom spektre otáčok a nemá žiadne hluché miesto, kde by poľavil. Jeho pracovný prejav zakončuje koncový tlmič Akrapovič, ktorý našťastie vôbec nekričí, skôr je decentný. Jedinou výčitkou k motoru je, že je prepojený s extrémne citlivou plynovou rukoväťou, ktorá sa ani pri miernejšom jazdnom režime, ako je napr. Rain nechce upokojiť. Pri presunoch cez dediny som preto využíval tempomat častejšie, než som chcel.

Čo treba uznať

  • Výborná ovládateľnosť a vyváženosť.

Čo nám chýbalo

  • Komfortnejšie sedadlo.

Čo nás prekvapilo

  • Motor celkom trhá.

BMW F 900 GS

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 895 cm3, max. výkon 77 kW (105 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 93 Nm pri 6 750 ot.min-1. Emisie CO2 103 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 219 kg, vmax= ~200 km/h, spotreba výrobca/test 4,4/5,4 l/100 km.

BMW R20 – BMW Motorrad predstavuje novú štúdiu

 

Komentáre (0)
Pridať komentár