Reportáž: S Giuliou za pokladmi Talianska

Tributo Italiano, čiže hold Taliansku a tiež značke Alfa Romeo sme vzdali jazdou do Museo Storico Alfa Romeo, aj za krásami severného Talianska.

Tributo Italiano je špeciálna edícia modelov ikonickej značky Alfa Romeo, vzdávajúca hold jej pôvodu, talianskej dokonalosti a typickému športovému charakteru vozidiel Alfa Romeo. Týka sa všetkých aktuálnych modelových radov: Giulia, Stelvio a Tonale. Všetky tri modely boli modifikované v športovom duchu: dostali dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou, špecifické vonkajšie prvky karosérie a interiér zušľachtený novým perforovaným koženým poťahom sedadiel. Tých špecifických dizajnových prvkov je oveľa viac zvonka, aj vo vnútri. K špeciálnej edícii sa ešte v tomto článku vrátime.

Cieľ: múzeum Alfa Romeo

Po dohode so Slovenským importérom značky Alfa Romeo sme sa na cestu vydali s elegantnou Giuliou s benzínovým štvorvalcom 206 kW (280 k) s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Q4. Inými slovami – bez najmenších obáv o dynamiku, pohodlie, či schopnosť prekonávať aj veľmi nepriaznivé podmienky na ceste. Múzeum Alfy Romeo ja v bezprostrednej blízkosti Milána, v mestečku Arese. Pretože z Bratislavy je vzdialené takmer tisíc kilometrov, rozhodli sme sa po ceste zastaviť na dva dni v historickom meste Verona. A neľutovali sme – väčšinu času pršalo, takže štvorkolka si na kľukatých cestách i na diaľniciach prišla na svoje!

 

Poďme rýchlo do múzea!

Z centra Milána je to do Múzea Alfa Romeo v Arese asi dvadsať kilometrov. Ale rezervujte si na cestu (autom) možno aj hodinu. Doprava v Miláne je naozaj hustá, tým viac ak husto prší! V samotnom múzeu zaparkujete zadarmo a bez problémov. Ešte predtým prejdete bránou, pri ktorej si svoju Alfu vyfotí asi každý, kto na nej do múzea prichádza. A tých pravoverných „alfistov“ je tam dosť z celej Európy. Napokon, aj naša Giulia zo Slovenska budila pozornosť. Múzeum má otvorené každý deň okrem utorka od 10. do 18. hod. Vstupné základné je 15 €, ja ako novinár a 65+ som platil 12 € a táto cena dokonca platí aj pre zamestnancov koncernu Stellantis! Deti a skupiny a pod. platia ešte menej.

Vrelo odporúčam – a ospravedlňujem sa výnimkám – aby páni navštívili múzeum sami, možno s dospievajúcimi potomkami a dámy nechali nakupovať v Miláne, ktoré je na to ako stvorené. Prežiť v múzeu celý deň totiž nie je problém, najmä ak si chcete pozrieť naozaj všetko – teda aj filmy a pod. K dispozícii sú tiež prehliadky so sprievodcom (+8 €) resp. s osobným sprievodcom (+ 80 €). V múzeu uvidíte niekoľko desiatok nádherne zreštaurovaných úžasných automobilov Alfa Romeo zo všetkých čias firmy. Mnohé z nich si pamätám z okruhov, mnohé ako dieťa z časopisov, mnohé ako motoristický novinár s 35- ročnou praxou. Usporiadané sú do niekoľkých sekcií, napr.: Timeline (časová os), Bellezza (krása), či Velocitá (rýchlosť). Exponáty sú rozmiestnené prehľadne, na mnohých miestach pred zrkadlom, aby ste ich mohli obdivovať zo všetkých strán. Tak uvidíte zblízka tie najstaršie Alfy Romeo, víťazné pretekárske stroje mnohých desaťročí, štúdie talianskych karosárskych majstrov. Stretnete sa s legendárnymi menami (Farina, Varzi,…), uvidíte ukážky z filmov, kde Alfy Romeo hrali významné úlohy. Nechýbajú priehľadné rezy umožňujúce obdivovať konštrukciu, motory a všetko čo vám len v múzeu zíde na um. A najmä – kam sa pozriete, všade nádherné autá ktorým aj vo vysokom veku pod kapotou pulzuje to nezničiteľné Cuore Sportivo – športové srdce. Ale aby som bol presný: srdce nielen športové, ale srdce pretekársky bojovné! Až tu človek dokonale pochopí „o čom“ je značka Alfa Romeo a okrem iného aj zmysel a oprávnenosť už spomínanej edície Tributo Italiano. A ak prehliadku ukončíte, či prerušíte v prívetivom bistre s celkom normálnymi cenami, bude váš zážitok ešte príjemnejší.

 

Miláno očarí

Miláno je talianske veľkomesto a podľa toho vyzerá aj premávka v ňom. Davy skútristov a cyklistov sa prepletajú medzi autami. Najhorší sú však cyklisti na čínskych elektrických bicykloch s odblokovanými obmedzeniami. Nešliapu, jazdia päťdesiatkou a nepočujete ich. To chce naozaj oči na stopkách a silné nervy! Za volantom, aj na chodníku.

Hoci múzeum Alfa Romeo bolo našim hlavným cieľom, nemožno v Miláne obísť ani mnohé historické miesta a stavby. Milánsky dóm je fascinujúca gotická stavba a vrelo odporúčam kúpiť si aj vstup na jeho strešné terasy. Dotknúť sa z blízka gotických stavebných prvkov je zážitok na celý život. Schladenie sa, či ukrytie pred dažďom v obrovskom dóme vo vnútri príde o to viac vhod. V Miláne môžete vidieť aj originál maľby Poslednej večere od Leonarda da Vinciho. Nachádza sa v kostole Santa Maria delle Grazie, no opäť odporúčam kúpiť si vstupenku online vopred. Davy turistov sú všade neuveriteľné. A pretože som ostentatívne odignoroval nekonečné nákupné pasáže, zvýšil mi čas na veľmi zaujímavé technické múzeum Museo Nazionale Scienza E Technologia Leonardo Da Vinci. Majú tam kvantum realizovaných návrhov Leonardových strojov (aj samohyb, predchodcu automobilu), ale tiež napr. skutočnú ponorku, veľa elektrárenských prístrojov a pod. A okrem týchto troch zmienených pamiatok by zoznam ďalších, začínajúci napr. nádherným palácom Castello Sforzesco, bol takmer nekonečný.

Dva dni vo Verone

Ako som už naznačil, pred Milánom sme pobudli dva dni vo Verone. Okúzli predovšetkým historickým centrom. Azda najväčšou „povinnosťou“ pre turistov je navštíviť Júliin dom a rímsky amfiteáter. Do Júliinho domu (Casa di Giulietta, Via Capello 23) totiž údajne umiestnil Shakespeare nesmrteľný príbeh o Romeovi a Júlii. Možno áno, možno nie, no dnes je najmä malé nádvorie stredovekého domu Capuletovcov so sochou Júlie a balkónom, ktorého súčasná podoba je však oveľa novšia, miestom stretnutia zamilovaných z celého sveta a fotka so sochou Júlie je neodmysliteľnou súčasťou ich pobytu vo Verone.

V rímskom koloseu z 1. storočia, nazývanom Verona Arena, sa môžete v duchu vrátiť do čias starého Ríma. No nielen to. Skvelým zážitkom ja návšteva operného predstavenia. Stavba má skvelú akustiku a tak speváci, ani orchester nepotrebujú elektrickú zvukovú podporu. Zažili sme tu predstavenie Barbier zo Sevilly (G. Rossini) so všetkým, čo k predstaveniu na tomto mieste patrí. Teda aj s búrkou, evakuáciou účinkujúcich, útekom do útrob kolosea a po necelej hodine návrat a operné predstavenie v celej jeho kráse. Naozaj mocný zážitok pre nás i všetkých 22 tisíc (!) divákov, aj s mokrým oblečením! Dobrá rada: kúpte si lístok online už z domu, najlacnejší je okolo 30 €.

Samozrejme, Verona je plná chrámov, námestí, parkov a iných pamiatok, my sme sa však druhý deň rozhodli prežiť na neďalekom slávnom jazere Lago di Garda. Z Verony je to cca 30 km a my sme smerovali do mesta Malcesine, z ktorého jazdí lanovka prakticky od brehu nádherného jazera až do nadmorskej výšky takmer 1 800 m. V druhej časti trasy sa kabína dokonca otáča. Výhľady na jazero i okolité kopce sú zhora úchvatné, paraglidisti, ovce a dokonca lamy sú ako bonus. Aj dobré reštaurácie. Ale opäť odporúčam kúpiť si lístky vopred cez internet. Je na nich vyznačený čas a ušetríte tým dosť komplikácií. Rozlúčme sa s Veronou a malým hotelíkom Giardino Giusti House.

 

Vamos a la playa

Po dňoch v Miláne sme sa cestu domov, dlhú cca tisíc kilometrov, rozhodli spestriť a spríjemniť ešte jedným celým dňom pri mori. Takmer 300 km od Milána je pôvabné mestečko Chioggia. V podstate leží „pod“ Benátkami, na opačnej strane lagúny. V starej časti je pár pekných starých uličiek oddelených kanálmi s lodičkami, prepojené je s časťou Sottomarina s nekonečnou pieskovou plážou, nespočetnými slnečníkmi, zopár bufetmi a veľmi pozvoľným vstupom do mora. Pre deti ideál. No na môj vkus trocha preľudnené a 25 € za slnečník s dvoma lehátkami tiež nie je úplne málo. Ale – dve obrovské zmrzliny v najlepšej zmrzlinárni spolu 7 €! Čo vy na to, bratislavskí zmrzlinári?

Zvyšných 720 km domov bola v Alfe Romeo Giulia hračka. No najväčší šok mi Alfa pripravila pri odovzdávaní. Viete akú som mal priemernú spotrebu za tých cca 2 tisíc kilometrov? 7,3 l / 100 km! S 280 koňovou štvorkolkou s automatom! Áno, cez 130 km/h som šiel len mierne (radary na každom kroku), často je rýchlosť obmedzená nižšie, ale predsa len – boli v tom aj mestá a pod. Klobúk dole, aj s poriadne potentnou Alfou Romeo sa dá jazdiť neuveriteľne hospodárne! A komfortne, aj pokiaľ ide o podvozok, či hluk, alebo skôr ticho od pohonného agregátu. Ottimo, Giulia!

 

Vráťme sa ešte k edícii Tributo Italiano.

Giuliu a Stelvio Tributo Italiano poháňajú buď turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 206 kW (280 k) alebo turbodiesel 2,2 l 118 kW (160 k), obidva s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Q4. Turbodiesel je k dispozícii aj s pohonom zadných kolies. Tonale Tributo Italiano poháňa buď mild hybrid na báze benzínového štvorvalca 1,5 litra 118 kW (160 k) so 7- stupňovou elektrifikovanou dvojspojkovou prevodovkou TCT, alebo inovatívny pohon Q4 Plug-In Hybrid so systémovým výkonom 206 kW (280 k). Plug-in hybrid kombinuje benzínový motor 1,3 litra s výkonným elektromotorom. Vďaka tomu umožňuje neobmedzený prístup do mestských centier s najprísnejšími emisnými normami a elektrický dojazd vyše 80 km pre každodennú bezemisnú mobilitu. Popri tom je s celkovým dojazdom vyše 600 km vhodný na dlhé jazdy, pričom výkon 206 kW (280 k) zaručuje jazdnú dynamiku a športový charakter očakávané od automobilu Alfa Romeo. Ale viete čo? Kliknite na stránku a dozviete sa o špeciálnej sérii všetko z prvej ruky. P.S. Čoskoro sa dočkáte aj nášho plnohodnotného testu!

Komentáre (0)
Pridať komentár