Keď sa stretnú chlapi, nemusí sa to skončiť iba pivom a nič neriešiacou diskusiou o ženách, futbale či politike. Napríklad zo stretnutia Kenichi Yamamota, Gai Araia a Boba Halla vznikol jeden z najgeniálnejších roadsterov všetkých čias – Mazda MX-5. Prví dvaja páni boli v tom čase vedúci vývoja v Mazde, tretí džentlmen zasa americký novinár časopisu Motor Trend, ktorý v tom čase pracoval ako vyslaný redaktor v Japonsku. Na otázku Yamamota, aké auto by mala Mazda vyrobiť, Hall odpovedal, že by to mal byť malý a ľahký športiak, ktorý človeku rozstrapatí vlasy, niečo podobné ako vyrábali Briti, ale so spoľahlivejšou technikou a cenovo dostupnejšie. Toto stretnutie sa síce uskutočnilo v roku 1976, no Hallova odpoveď Yamamotovi, ktorý sa medzičasom stal šéfom Mazdy, vŕtala v hlave. Až do roku 1984, keď dal príkaz na zrealizovanie tejto myšlienky.
A s výsledkom – s Mazdou MX-5 – sa verejnosť mohla zoznámiť na chicagskom autosalóne v roku 1989. Tento rok teda oslavujeme 35. narodeniny tohto roadsteru. A ja som nesmierne rád, že za tých 35 rokov, hoci sa vystriedali 4 generácie, vo svojej podstate Mazda MX-5 dokázala odolať trendom okolo seba. Zachovala si totiž kompaktné rozmery, nízku hmotnosť, atmosférické motory bez elektrifikácie, svojím spôsobom aj jednoduchosť, ale najmä úprimnosť a fantastické pocity z jazdy. Mimochodom, vedeli ste, že sa predalo už vyše 1,25 milióna kusov Mazdy MX-5, vďaka čomu ju môžeme vyhlásiť za celosvetovo najpredávanejší roadster? Nuž, a tento rok dostala opäť niekoľko vylepšení, ktoré som si bol vyskúšať v Chorvátsku.
Posledná symfónia
Dostala novú farbu – šedú, aj keď u mňa je favoritom naďalej špecifická „mazda-červená“. Jedinou reálne viditeľnou zmenou sú nové svetlomety – teda nová je vlastne iba grafika denných svetiel, a tiež nové zadné svetlá, kde je „blinker“ po novom LED-kový. K dispozícii sú aj nové kolesá, ale tie si sotva niekto všimne. V interiéri nájdete nový 8,8-palcový displej s bezdrôtovým zrkadlením Apple CarPlay a Android Auto a tiež 2 USB-C konektory. Z technického hľadiska môžem spomenúť zdokonalené bezpečnostné systémy, resp. nové funkcie, ale viac poteší cúvacia kamera s vyšším rozlíšením.
Zásadnou novinkou je „Track Mode“, ktorý v súčinnosti so systémom KPC (Kinematic Posture Control System) zlepšuje jazdné vlastnosti v zákrutách a zároveň zintenzívňuje pocit vášho spojenia s autom. Ďalšou dôležitou novinkou je, že asymetrický samosvorný diferenciál je po novom súčasťou sériovej výbavy všetkých verzií s motorom 2,0 Skyactiv-G 184. Mazda MX-5 sa teda opäť zlepšila, ale naďalej ostala verná svojim koreňom. Žiaľ, na záver sme sa dozvedeli aj neradostnú správu, piata generácia Mazdy MX-5 v takej forme, ako ju poznáme dnes, nebude.
Jadran a roadster
Organizátor vybral parádnu trasu, ktorá okrem iného viedla cez Národný park Krka, kde som si užíval výhľady na krásne kaňony, po jadranskej magistrále, kde ma zasa uchvátili zátoky, pohľad na ostrov Pag s jedinečným charakterom a samozrejme more, ale aj cez diaľničný tunel Sveti rok s impozantným výjazdom smerom od Zadaru. To všetko za sprievodu nádherného slnečného počasia a tridsiatich stupňov. Ale najviac som si užíval samotné cesty. „Vlásenky“ s množstvom zákrut rôzneho charakteru, ktoré Mazde sedeli ako „riť na šerbeľ“. Sedeli, pretože má geniálne vyladený podvozok, rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50, ultra-presnú prevodovku s delikátnym chodom, točivý motor, ktorý navyše krásne ide za plynom. A ja som bol za volantom vyškerený ako opička. Navyše, mal som šťastie a vozil som sa vo verzii so sedadlami Recaro, ktoré sú fantastické a ktoré pocit spojenia s autom doslova násobia.
V tejto súvislosti vám dám malý tip na roadtrip – prejdite si jadranskú magistrálu v úseku od Senj po Rovanjska, resp. po Zadar krátko pred sezónou alebo po tesne nej. S najvyššou pravdepodobnosťou bude úplne prázdna, ako som ju mal aj ja, a užijete si pekné počasie, krásne kvalitné cesty, dychberúce výhľady a možno aj iné veci…