Tento rok majú študenti veľkú novinku v podobe vozidla v kategórii Urban Concept, čo sú vozidlá, ktoré sa podobajú na tie z bežnej cestnej premávky. Toto nové vozidlo stavali študenti 2 roky. Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa budú snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie.
Preteky budú 19. až 24. mája vo francúzskom Nogare. Rekord školy z minulých rokov je 222 km/1 kWh s vozidlom prototyp na batériový pohon. Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a
univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.
„Veľmi ma teší každý rok stretnúť študentov zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave a vidieť, ako za rok svoje vozidlo inovovali, ako progresívne uvažovali nad tým, ako prispieť k udržateľnej doprave. Preteky sú dôkazom toho, že školy a univerzity sú miestom pre inovatívny výskum a sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy,“ vysvetľuje Jarmila Gurská, generálna riaditeľka spoločnosti SHELL Slovakia.
Tento rok však majú veľkú novinku a na štart pretekov sa postavia hneď s dvoma tímami, a teda aj vozidlami – pôvodným prototypom na batériový pohon a aj s novým vozidlom v kategórii Urban Concept na klasický benzínový pohon. V tejto kategórii sa vozidlá viac podobajú na klasické autá z bežnej premávky.
Vozidlo prototyp na batériový pohon – Vozidlo je celé z karbónu a váži 29 kg. Má opäť tri kolesá, nový motor je kartáčový, umiestnený samostatne na ráme vozidla a je napájaný 36 V lítiovým akumulátorom. Oproti minulému roku má nový systém pohonu s použitím gumových remeňov a ozubených kolies navrhnutých a vytlačených na 3D tlačiarni.
Vozidlo Urban Concept na benzínový pohon – Ide o auto mestského typu s technickými systémami pre prevádzku na bežných cestách (má svetlá, brzdy, smerovky, výstražné svetlá a podobne). Je postavené zo železných profilov hranatého prierezu, plášť je vyrobený zo sklolaminátu, kolesá sú motocyklové 17-palcové, brzdový systém je hydraulický dvojokruhový, pohon vozidla zabezpečuje spaľovací benzínový 4-taktný jednovalcový motor s objemom 90 cm3. Vozidlo váži približne 150 kg a tvar karosérie je replikou historického vozidla, je jednomiestne a dosahuje rýchlosť až 50 km/h. Tím toto auto konštruoval 2 roky.
„Sme hrdí na to, že tento rok sme sa na preteky kvalifikovali s dvoma vozidlami. Bola to výzva, pri ktorej sme sa mnoho naučili. Okrem tímovej práce a cieľavedomosti sme sa naučili aj novým technickým zručnostiam. Veríme, že tak ako posledné roky, aj tento sa nám podarí prekonať náš rekord,“ hovorí Peter Klas, kapitán študentského tímu Urban Concept.
Študenti z Trnavy sú naozaj ostrieľaní a na pretekoch ich nič neprekvapí. Minulý rok sa im napríklad na súťaži rozpadlo ozubené hnacie koleso, ale rýchlo si vyrobili protézu a mohli súťažiť ďalej. Pretekov sa zúčastní takmer 120 tímov z 25 krajín Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon. Trnavskí študenti budú súťažiť v kategórii prototypy s elektrickým pohonom a Urban Concept s benzínovým pohonom.
„Zručnosti, ktoré bude pracovný trh vyžadovať sa dynamicky menia. Naša škola neustále hľadá projekty, ktoré študentov čo najlepšie pripravia na budúce požiadavky. Shell Eco-marathon ponúka skvelú príležitosť, aby študenti rozmýšľali nad tým, ako bude vyzerať doprava budúcnosti a ako oni sami môžu k nej prispieť dnes a ako k nej budú vedieť prispieť v čase, keď vstúpia na pracovný trh,“ vysvetľuje prínos pretekov Shell Eco-marathon Ing. Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.
Okrem študentov z Trnavy na preteky vyrážajú aj študenti zo Strojárskej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tí sú historicky najstarším slovenským tímom v pretekoch. Tento rok oslavujú 30. výročie od prvých pretekov, ktorých sa zúčastnili v roku 1994. Aj tento rok stavili na vozidlo v kategórii prototypy na benzínový pohon.