Test: Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo Diesel 210 k 8AT Q4 Veloce – Skrz-naskrz

Alfa Romeo Stelvio je síce SUV so všetkým, čo k tomu patrí, no je iné ako bežné SUV.

Väčšina SUV sa hlási k rodine, k rodinným hodnotám, ako je priestor, bezpečnosť, robustnosť, všestranná využiteľnosť… Stelvio je skrz-naskrz zamerané na vodiča. Koniec koncov už aj samotný názov modelu prevzatý z jedného z najikonickejších horských priechodov nielen v talianskom, ale aj v európskom, a dovolím si povedať, že aj v celosvetovom meradle, odkazuje na to, že toto SUV miluje zákruty. A nič na tom nezmenil ani nedávny facelift.

Ten priniesol nové svetlomety s troma šošovkami, denným svietením po vzore Tonale a s Full LED Matrix technológiou, ktorá prináša funkciu vykrývania premávky. Síce ani zďaleka nie takú tesnú ako nemecká konkurencia, ale akékoľvek vykrývanie je lepšie ako žiadne. Mierne upravené sú aj nárazníky. Facelift priblížil Stelvio k DNA značky, pôsobí ešte športovejšie ako doteraz.

Tvrdosť neznamená diskomfort

Podvozok je pevný, ale dobre tlmí nerovnosti. Aj pri Stelviu platí to, čo som napísal pri Giulii – a síce, že niekedy sú tvrdšie podvozky vzhľadom na kvalitu tlmenia nerovností v konečnom dôsledku príjemnejšie ako mäkké, ktoré nedokážu efektívne zachytiť údery z vozovky a neraz sa do karosérie nepekne prenesú aj výpady kolies. K tomu má Stelvio extra rýchle, mimoriadne komunikatívne riadenie. Také niečo sa dnes už nielenže nevidí, ale už aj v pamäti treba zaloviť poriadne hlboko, aby ste si na niečo také spomenuli. S riadením je skrátka Alfa kdesi úplne inde ako všetci ostatní.

Chválim aj účinné brzdy, ktoré viete veľmi citlivo pridusiť aj uvoľniť, pritom vám pedál vždy dáva výbornú odozvu. Mimochodom, vpredu aj vzadu sú strmene lakované do červena a majú krásny biely nápis Alfa Romeo. K Alfe neodmysliteľne patria aj disky s kruhovým vzorom lúčov, v našom prípade sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4 SUV 255/45 R20. Jedinou výčitkou k podvozku je veľký polomer otáčania – síce nie je taký katastrofálny, ako má Giulia, ale je veľký. Neraz som preto vyzeral ako idiot, ktorý si kúpil drahé auto a nevie nacúvať do parkovacieho boxu. Ono to jednoducho nejde, skrz malý polomer otáčania si jednoducho musíte nadísť a „dávať to tam“ na dva razy.

Jasná voľba

Zatiaľ čo pri Giulii by som chcel benzín (aj keď, ako som napísal, chápem ľudí, ktorí si kúpia diesel), tu by som veľmi zvažoval diesel. Predsa len Stelvio má väčšiu čelnú plochu, vyššiu svetlú výšku, ktoré si pri rýchlejšej jazde pýtajú viac paliva. A vôbec, SUV si viac pýta, resp. sa mu viac hodí diesel. Prekvapilo ma, že v Stelviu je 2,2-litrový motor zreteľne hlučnejší ako v Giulii, ale dynamickým prejavom a spotrebou je aj tu výborný. A výborný je aj automat, ktorý aj v Stelviu má dlhočizné kovové páky pod volantom. Ďalšia vec, čo ma prekvapila, bolo, že motor má veľký rozdiel mapovania medzi režimami N (Normal) a D (Dynamic). Samozrejmosťou je permanentný pohon všetkých štyroch kolies s prirodzenou preferenciou zadnej nápravy. A to ďalej podporuje dynamické zameranie Stelvia.

Aby som dokončil otázku faceliftu, asi jednou zmenou je, že klasické budíky nahradil 12,3-palcový digitálny displej s možnosťou troch režimov zobrazenia. Centrálny displej ostal 8,8-palcový a zachoval si aj ovládanie multifunkčným ovládačom na stredovom tuneli. Mne však vôbec nechýba väčší displej a páči sa mi aj to, že je pekne zakompovaný do prístrojového panelu, netrčí ako tablet. Nechýba množstvo asistenčných systémov a testovaný model mal za príplatok 1 800 eur rad nadstavbových prvkov. Tie sú, samozrejme, „apgrejdované“, no žiaden z nich sa nesnažil viesť so mnou boj o život a  smrť. A to sa mi páči, Alfa vám skrátka verí.

Stručne

Čo treba uznať

  • Riadenie, po aké treba zaloviť v pamäti poriadne hlboko.

Čo nám chýbalo

  • Lepší „rajd“.

Čo nás prekvapilo

  • Asistenčné systémy sa so mnou nebili o život.

Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo Diesel 210 k 8AT Q4 Veloce

Cena (základ/test)                                         52 990/68 090 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 200 000 km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 143 cm3, max. výkon 154 kW (210 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 470 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 157 – 173 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,6 s, vmax=215 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 – 6,6/6,4 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – 1×
  • USB-A – 3×
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,8
  • Batožinový priestor: 525 dm3

Test: Alfa Romeo Stelvio 2,0 TURBO 280k Q4 Veloce – Taliansky románik

Komentáre (0)
Pridať komentár