Test: BMW 520 xDrive sedan – Vrchný inšpektor

BMW 520 xDrive sedan by pred tridsiatimi rokmi bol automaticky modlou a snom mnohých motoristov. Dnes je však doba iná.

Hovorí vám niečo meno Horst Tappert? Ak ste starší, tak určite áno. Je to herec, ktorý hral vrchného inšpektora Derricka. Bol to detektív – elegán. Vždy mal oblečený oblek na mieru, perfektne zladenú kravatu, neodmysliteľný trenčkot a samozrejme aj najnovší model BMW. Spravidla sedan, na začiatku série to bolo legendárne BMW radu 5 s kódovým označením E12. V zásade sa na popularizácii tohto modelu podieľal práve Horst Tappert a neskôr mu „prischli“ všetky nové BMW radu 7, no jedno bolo isté. Elegán potrebuje BMW radu 5!

A skutočne to tak bolo. Sen mnohých bol práve tento model, bol stelesnením úspechu a dosiahnutých ambícií. A ako som spomínal prvú generáciu E12, po nej nasledovala E28.

My sme sa zoznámili na Slovensku s E34-kou, neskôr aj s E39 – to bola tá, ktorá spopularizovala verziu 530d, Chris Bangle priniesol kontroverznú, no dnes krásnu E60-ku, nasledovala nádherná F10 a ešte krajšia G30-ka. Teraz tu stojí predo mnou nová generácia. Nesie kódové označenie G60. Je to sedan s klasickým spaľovacím motorom, pohonom xDrive a pôsobí na mňa rovnako magicky ako tá Derrickova „päťka“.

Športová stránka

Ak ste niečo na BMW radu 5 milovali, bol to spravidla podvozok. Niežeby vás nemohlo fascinovať aj niečo iné, no ideálny priesečník komfortu a športových jazdných vlastností ponúkalo iba BMW. Bola to priorita a takisto aj črta, na ktorej si v Mníchove zakladali. O túto reputáciu nepríde ani aktuálne BMW radu 5, hoci na prvých kilometroch bude pôsobiť podvozok predsa len tvrdšie. My sme totiž mali M Sport podvozok a ten je od normálu o niečo tvrdší. Po chvíli si však zvyknete a ak máte radi presný a veľmi čitateľný podvozok, tak ste pri BMW radu 5 na správnej adrese. Znamená to, že podvozok budete vedieť čítať v každej situácii a takisto si môžete dovoliť vypnúť stabilizačný systém. Ak máte chuť zobudiť v sebe 5-ročného chlapca a užiť si to, čo vám pani zima ponúka na juhu Slovenska, teda sneh na jeden deň, máte príležitosť. Stačilo to na to, aby sme preverili systém xDrive, ktorý väčšinu sily motora smeruje na zadné kolesá.

Podvozok nesklame, rovnako ani dizajn. Konzervatívni klienti sú tí, čo ešte aj dnes, keď už všetko prevalcovali verzie SUV, stavajú na klasický sedan. Volia radšej trojpriestorovú karosériu, ktorá starne oveľa pomalšie než tlsté SUV a crossovery. To je výhoda toho, že sa nechystáte podľahnúť aktuálnej móde. Stačí, ak zadáte do „gúglu“ BMW E39 a zistíte, že stále je to sexi auto.

A BMW 520 xDrive je nielen sexi, ale aj úsporné. Napokon maximálny výkon motora 145 kW (197 k) je naoko nezaujímavý, no maximálny krútiaci moment 400 Nm sa postará o to, aby ste predbiehali v pohode. Klasický šprint na stovku zvládne BMW za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť presahuje dvojstovku o 28 kilometrov. Pritom túto dynamiku páruje BMW 520 xDrive s priemernou spotrebou 6,5 litra nafty na 100 kilometrov. V zime!

Ak nie ste vegán

Tak si objednáte do interiéru kožené čalúnenie Merino a to je asi všetko, čo sa v interiéri dá označiť za klasické. Tlačidlá nehľadajte, nie sú. Áno, nájdete pár dotykových tlačidiel na stredovej konzole a pár naozajstných na volante, no tým sa to končí. Je skutočne málo funkcií, ktoré vykonáte systémom tlačidlo-funkcia-aktivácia. To môžete spraviť pri vyhrievaní čelného skla, zadného skla a pri aktivácii výstražných svetiel. Na stredovej konzole vás očakáva tiež pár zrýchlených prístupov, ale iba do menu, kde musíte operáciu dokončiť. Pochváliť musím iDrive, ktorým zvládnete takmer úplne všetko a výrazne  pomáha eliminovať ťukanie na 14,9-palcovú dotykovú obrazovku. Ak ste už dotykovo zdatný, nech sa páči, na vaše odtlačky sa teší skutočne obrovský displej. Sekunduje mu nemenej impozantný prístrojový panel s dátami, ktoré potrebujete sledovať, aby ste nedostali pokutu. Opäť však ponúka iba niekoľko zobrazení, klasický kruhový motív prístrojov nenájdete. Škoda, verím, že nie som jediný, ktorý na toto zobrazenie čaká.

Volant je príjemne skosený v spodnej aj vrchnej časti, takže ho najskôr označíte za hranatý, počas testu mi však nikdy nevadil ani neprekážal, skôr naopak, ocenil som jeho uhádnutý rozmer, ako aj perfektne naladený prevod riadenia. Priestor? Vpredu kráľovský a hodný vyššej strednej triedy, vzadu je to dobré, hoci priestorovú explóziu nečakajte. Je to päťka a je takmer isté, že majiteľ si ju bude chcieť užiť a to je pointa. Batožinový priestor ponúka objem 520 litrov. Stačí, ak potrebujete viac, v marci je tu „kombiverzia“.

A aby som nezabudol. Ak ste vegán, môžete si zakliknúť vegánsky interiér, ktorý dbá na to, aby ste nepotrebovali nič zo živočíšnej ríše, naopak, využíva aj to, čo iní už vyhodili a tvárili sa, že nepotrebujú. Voľba je na vás. Osobne by som „vybártroval“ zákaz koženého čalúnenia za zopár hardvérových tlačidiel. Ale viem, taká je doba, dôležitejší je dnes operačný systém BMW 8.5 (všimol si niekto predošlé?), štyri 5G antény, konektivita, ako aj možnosť streamovania videa či systém Air Console. Ten umožní hrať rôzne hry alebo sledovať najnovšie video Zoroslava Kollára. Neviem, či to má výhody, ale verím, že mi to raz môj dvojročný syn vysvetlí. Jeho úsmev z detskej sedačky potvrdil, že BMW radu 5 je dobré auto.

Verdikt?

Širší, dlhší a s rázvorom takmer tri metre aj adekvátne reprezentatívny sedan naznačuje, že ešte existujú ľudia, ktorí ocenia estetiku trojpriestorovej karosérie, klasický aj úsporný naftový motor, ideálne rozdelenie hmotnosti, ako aj pohon xDrive, ktorý však nijako neobmedzuje zábavu za volantom. Ešte aj hmotnosť auta sa pohybuje výraznejšie pod hranicou dvoch ton, a ak na chvíľu privriem oči, tak uznám, že aj digitálne rozhranie si ponechalo nutnú dávku intuitívnosti. No ako som už niekoľkokrát písal, je iná doba. Aj čo sa cien týka, napokon testovacie vozidlo malo na pro-forma faktúre cenu vyše 96-tisíc eur! Aj napriek tomu som rád, že stále existuje možnosť kúpiť si túto verziu.

Stručne

Čo treba uznať

  • Je to absolútne klasický sedan s naftovým motorom.

Čo nám chýbalo

  • Klasické ovládanie klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Veľmi príjemná priemerná spotreba.

BMW 520 xDrive sedan

Cena (základ/test)                                         63 450/94 907 €

Záruka                                                            2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

  • Prepĺňaný vznetový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 145 kW (197 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 500 – 2 750 ot.min-1. El. motor 8 kW (11 k)/25 Nm. Emisie CO2 154 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,3 s, vmax = 228 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 – 5,5/6,6 l/100 km.

 

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 3x
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 14,9
  • Batožinový priestor: 520 dm3

Test: BMW XM – Malé x, veľké M

Komentáre (0)
Pridať komentár