Autosalón Ženeva 2024: Noviniek nie je veľa, niektoré sú ale zaujímavé

Prestížny európsky autosalón otvoril svoje brány prvý raz po pandemickej prestávke, návrat starých časov sa však nekoná.

Ženevský autosalón bol kedysi mnohými označovaný za najvýznamnejší v Európe. Práve na výstavisku Palexpo sa neraz odhaľovali tie najzaujímavejšie európske novinky a štyri obrovské haly boli zakaždým plne obsadené všetkými renomovanými značkami. Dnešná realita je smutnejšia, ako-tak obsadené sú len dve haly a z európsky významných automobiliek majú v Ženeve stánky iba Renault a Dacia.

A hoci sa staré časy nevrátili, zopár zaujímavých noviniek sa v Ženeve predsa len objavilo. Veď svoj stánok tu majú výrobcovia ako BYD, Isuzu, Lucid, MG, Microlino či Pininfarina.

Európske auto roka 2024

Pred začatím samotného ženevského autosalónu sa už tradične konalo vyhlasovanie výsledkov ankety o Európske auto roka. Voľakedy ostro sledované podujatie oslávilo tento rok 60. výročie a zároveň ohlásilo tohtoročného víťaza. Do veľkého finálne sa dostalo sedem áut: BMW radu 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot 3008, Renault Scénic, Toyota C-HR a Volvo EX30.

Víťazom sa napokon stala francúzska elektrická novinka Renault Scénic. Že vyhral elektromobil asi nikoho neprekvapuje, ale že to bude práve MPV? Veď naposledy túto anketu vyhralo MPV v roku 2007, bol to vtedy Ford S-Max. Renault získal celkovo 329 bodov, druhé BMW radu 5 napokon iba 308 bodov. Tretie miesto obsadil Peugeot 3008, ktorý túto anketu ovládol v roku 2017.

Renault 5

Azda najzásadnejšou novinkou bolo oficiálne predstavenie znovuzrodeného modelu Renault 5. Koncept automobilka síce odhalila už v roku 2021, no reálna podoba je trochu zmenená. Mestský elektromobil s retro dizajnom má, v porovnaní so štúdiou, trochu iný tvar svetiel a nárazníkov. Hovorí sa, že Renault 5 by mohol byť nástupcom modelu Zoe, od ktorého prevzal zopár nápadov. Napríklad integrované kľučky zadných dverí.

V interiéri s minimalistickou architektúrou dominuje 10-palcová stredová obrazovka a zaujímavé je, že volič prevodovky sa presunul vpravo pod volant. Zaujímavá je kombinácia farieb i čalúnenie z recyklovaných látok. Auto stojí na novej platforme AmpR Small a má viacprvkovú zadnú nápravu. V ponuke bude v trochu výkonnostných verziách – 70, 90 a 110 kW. Dojazd sa odhaduje na asi 400 kilometrov.

MG3

Mestský hatchback s full-hybridným pohon by mohol mať nevídaný úspech aj v našich končinách. Najmä ak MG rozumne nastaví jeho cenovku. Pod kapotou novinky pracuje 1,5-litrový benzínový štvorvalec v kombinácii s elektromotorom. Ich kombinovaný výkon je slušných 145 kW /194 koní, čím sa nemôže v tomto segmente pochváliť hocikto.

Zrýchlenie z nuly na stovku za 8 sekúnd aj priemerná spotreba paliva okolo 4,4 litra sú silné argumenty, ktoré zrejme presvedčia množstvo záujemcov. MG3 je pekným príkladom toho, akými obrovskými krokmi sa zlepšuje značka MG a prečo je čoraz obľúbenejšia aj na Slovensku.

Dacia Duster 

Hoci Dacia Duster bola na začiatku ultra lacným SUV, ktoré v základe stálo iba 9 990 eur, postupne sa vďaka poctivému prístupu dokázala dostať aj medzi solventnejšiu klientelu, kde sa na rumunskú značku, najmä vďaka Dusteru, mnohí prestali dívať cez prsty. Tretia generácia je už celosvetovo očakávanou novinkou s nápaditým dizajnom, vysokou odolnosťou v teréne a stále priaznivou cenou. 

 Čo sa týka pohonu, v ponuke ostáva benzínový trojvalec spaľujúci aj LPG a novinkou je mild-hybridný preplňovaný trojvalec pracujúci v Millerovom cykle, ktorý dopĺňa štvorvalcový full-hybrid známy napríklad z Renaultu Clio. Naftový motor z ponuky vypadol úplne.

Dacia Spring

Najlacnejší elektromobil na našom trhu sa dočkal rozsiahlej modernizácie, až takej, akoby išlo o novú generáciu. Nový dizajn založený na súčasnej podobe ostatných modelov značky v sebe ukrýva aj množstvo hravým elementov. Batožinový priestor má teraz až 308 litrov a ďalších 35 litrov nájdete pod prednou kapotou.

Výrazne sa zmenil aj interiér, pôsobí modernejšie a hodnotnejšie. Je tu pomerne veľká 10-palcová stredová obrazovka a na pomery modelu Spring aj bohatá výbava. V ponuke bude verzia s výkonom elektromotora 33 kW, ale, našťastie, aj silnejšia 48 kilowattová. Dojazd zostáva na hodnote asi 200 kilometrov a nový Spring sa dokáže nabiť výkonom 30 kW už za 45 minút.

IM L6

Novinárov v Ženeve upútal aj mimoriadne zaujímavý čínsky elektrický sedan patriaci pod koncern SAIC. Platforma iO Origin využíva 875 V architektúru, vďaka čomu sa čínska elektrická raketa dokáže nabíjať výkonom závratných 396 kW. V ponuke majú byť dve veľkosti batérie – 90 a 100 kWh. Dojazd v prípade väčšej batérie by mal atakovať hranicu 800 kilometrov.

Novinka navyše prekvapí aj výkonom. Dvojica elektromotorov má totiž kombinovaný výkon až 579 kW (787 k), takže auto na stovku zrýchli už ta 3,5 sekundy. Cena ani dostupnosť na Slovensku zatiaľ nie sú známe.

Dacia Duster – 3. generácia, na ktorú sme čakali, je konečne tu!

 

 

AutosalónAutosalón Ženevaautosalón ženeva 2024
Komentáre (2)
Pridať komentár
  • Rasťo MAHDAL st;

    📬 …mňa, a to najviac(❣), zaujala novinka na stánku **RENAULT a to R5 E- Tech electric**, no a prečo(?), tak to vám tiež rád prezradím, lebo to bolo pre mňa vtedy 🔝🆕🆒 “autíčko” z roku 1972🤩, ktoré sa dalo kúpiť len cez TUZEX a tam sen skončil. Našťastie, bola ešte jedna možnosť legálného nakúpu🚗 a to **Er-ka**…🍀❣❣❣ 🙋🏻‍♂️😘😉

    • Daniel Balucha

      Dobrý deň,

      Veríme, že máte na auto krásne spomienky a že sa Vám podarí kúpiť túto elektrickú novinku. Prezradíme, že sa to bude dať aj mimo Tuzexu!