Pre sezónu 2024 si jednotlivé značky pripravili veľké množstvo noviniek, ale aj omladených modelov, z ktorej si vyberie skutočne každý – od začiatočníka až po profíka, od vyznávača cesty cez off-roadistu až po okruhára. A na svoje si, samozrejme, prídu aj skútristi a štvorkolkári. Mnohé z noviniek uvidíte na výstave motocyklov v Bratislave, ktorá sa bude konať 7. až 10. marca, my vás teraz navnadíme výberom z nich. Už len nech nám praje počasie a peňaženka je dostatočne tučná…
Suzuki
V prípade Suzuki sa najviac tešíme na model GSX-S1000GX, ktorý je vlastne zvýšenou a menej okapotovanou verziou modelu GSX-S1000GT, ktorý sme testovali pred dvoma rokmi. Okrem vyššieho podvozka a väčších zdvihov kolies ponúka aj turistickejší posed, takže dlhé kilometre v sedle tejto mašiny budú úplnou lahôdkou. Má veľký 6,5-palcový digitálny displej s konektivitou k smartfónu, Full LED svetlá, obojsmerný quickshifter, náklonové ABS, tempomat, asistenta rozjazdu do kopca atď. Samozrejmosťou je systém SDMS s jazdnými režimami. Odhliadnuc od skvelého litrového štvorvalca s výkonom 112 kW (152 k) pri 11 000 ot.min-1 bonbónikom bude aktívny elektronicky nastaviteľný podvozok Suzuki Advanced Electronic Suspension – vôbec prvý v ponuke značky Suzuki.
Kawasaki Ninja 7 Hybrid a Z 7 Hybrid
Značka Kawasaki tento rok oslavuje 40. výročie svojho vzniku a to, že odvážne pozerá na ďalších 40 – a dúfajme aj viac rokov – potvrdzujú hybridné modely Ninja 7 Hybrid a Z 7 Hybrid. Oba kombinujú radový dvojvalec 451 cm3 a elektromotor, ktorý posúva výkon motora na úroveň o jednu triedu väčších motorov – z 33 kW (45 k) na 51,1 kW (69 k), pritom spotreba klesá pod úroveň „250 kubíkových“ motorov. Samozrejmosťou sú jazdné režimy, medzi nimi aj bezemisná a bezhlučná jazda – hoci iba na čas, kým vystačí kapacita 13 kg vážiaceho Li-Ion akumulátora. Zaujímavosťou je zasa Walk Mode – posúvanie sa na spiatočku.
CFMOTO 450MT
Horúcou novinkou medzi ľahkými cestnými endurami bude CFMOTO 450MT, na ktorý sa aj v redakcii obzvlášť tešíme. Nízka hmotnosť – iba 175 kg – štíhla stavba, zdvihy až 200 mm, vpredu 21- a vzadu 18-palcové kolesá a pneumatiky s drapákmi dávajú tušiť, že cestné enduro bude skutočne endurom. Motor poznáme z vlaňajšej novinky – jogurtu 450SR, no pre emtéčko je premapovaný, takže má síce o niečo menší výkon – iba 32,5 kW (44 k) – no dosahuje ho pri nižších otáčkach a naopak má vyšší krútiaci moment, ktorý prichádza taktiež v nižších otáčkach. Mimochodom, s výkonom 32,5 kW spĺňa motorka limit pre kategóriu A2, takže 450MT bude ideálnym aj pre začiatočníkov. Samozrejmosťou je množstvo doplnkov, ktorými si zo svojho emtéčka urobíte skutočného off-roadového dobrodruha – podobného, akým bolo CFMOTO 800MT, ktoré sme testovali v Auto magazíne 09/2023.
Honda NX500
Krátko nato, ako Honda dostala model CB500X do takého stavu, v ktorom by som ho bral bez jedinej výčitky, ho inovuje a zároveň mení jeho názov – z CB500X sa stáva NX500, prichádza o typický noštek, no získava agresívnejšiu kapotáž s vysoko položeným svetlometom v štýle rely špeciálov. Poteší 5-palcový plne farebný displej s konektivitou prostredníctvom aplikácie Honda RoadSync. V útrobách rámu je pollitrový radový dvojvalec s výkonom 35 kW (47 k) pri 8 600 ot.min-1 a 43 Nm pri 6 500 ot.min-1. Vpredu sú USD tlmiče Showa SFF-BP, vzadu výkyvné rameno so systémom ProLink s nastaviteľným tlmičom v piatich úrovniach tuhosti. Vpredu je 19-, vzadu 17-palcové koleso, motorka váži 196 kg.
Indian FTR x 100% R Carbon
Indian je najstaršou motocyklovou značkou na území USA, tento rok oslavuje 123. výročie existencie. Na oslavu tohto jubilea spojila svoje sily so značkou 100%, ktorá sa od svojho vzniku na začiatku 80. rokov minulého storočia okamžite stala synonymom pre americký motokros. Výsledkom tejto spolupráce je model FTR x 100% R Carbon, postavený na modeli FTR R Carbon. Charakterizujú ho prvky z modrého karbónu Candy Blue s bielym mrežovým vláknom a červenými akcentmi a prešívané sedadlo. Samozrejmosťou je top technológia – spomeniem plne nastaviteľné pruženie Blacked Out Öhlins, masívne štvorpiestikové brzdiče Brembo vpredu, 4-palcový dotykový displej Ride Command, náklonové ABS, trakčnú kontrolu, Wheelie Mitigation, jazdné režimy Sport, Standard a Rain. Srdcom stroja je vidlicový dvojvalec 1 203 cm3, ktorý odfukuje cez tlmiče Akrapovič. Indian FTR x 100% R Carbon je exkluzívny stroj nielen spomínanými vlastnosťami, ale aj počtom vyrobených kusov. Celý svet sa bude musieť podeliť o 400 exemplárov. Na Slovensku si ho môžete kúpiť za 20 990 eur.
BMW R 1300 GS
Už koncom minulej sezóny sa u dílerov objavilo BMW R 1300 GS, dokonca sme boli na jeho slovenskom uvedení, ale svoju ozajstnú cestu začne až túto sezónu. S novým väčším a výkonnejším motorom, novými technológiami a bohatou výbavou má jednoznačný cieľ – vládnuť kategórii veľkých cestných endúr. Model je rozdelený do troch línií – verzia Trophy je optimalizovaná pre off-roadistov, Triple Black je akýsi univerzál s vysokou výbavou a top verzia Option 719 Tramuntana je exkluzivita s prémiovou výbavou pre najnáročnejších klientov.
Yamaha MT-09 a MT-09 SP SP
Yamaha predstavila faceliftovanú verziu modelu MT-09, ktorú rozpoznáte v prvom rade podľa nového LED svetlometu. Ten je navyše uzavretý pod krycím plastom, čo uľahčí jeho umývanie od mušiek. Tvorcovia prepracovali tvar palivovej nádrže, mierne upravili polohu riadidiel a stúpačiek, namiesto jednodielneho sedadla použili dvojdielne, pričom spolujazdec sedí o niečo vyššie. To všetko vytvára pre jazdca agresívnejší posed. Osvedčený trojvalec CP3 s 890 cm3 dostal nový airbox a výfuk, ktoré zvýrazňujú rev motora vo vysokých otáčkach. Motor okrem toho dostal optimalizované vstrekovače a tvorcovia upravili aj sprevodovanie. Motorka dostala do sériovej výbavy obojsmerný quickshifter s dvoma režimami. Faceliftom a technickou revíziou prešla aj verzia MT-09 SP.
Moto-Guzzi Stelvio
Talianska legenda oživuje meno modelu, ktoré vyrábala v období rokov 2007 až 2016. Nové Stelvio si zachováva pre značku typický pozdĺžne uložený véčkový dvojvalec, v Stelviu má objem 1 042 cm3 a poskytuje 85 kW (115 k) a 105 Nm. Motorka je vybavená inovatívnym asistenčným systémom jazdy PFF Rider Assistance Solution, ktorý využíva technológiu 4D Imaging Radar. Tá poskytuje mimoriadne široké zorné pole a zabezpečuje spoľahlivé monitorovanie okolia bez ohľadu na okolité svetelné podmienky. Samotný systém zahŕňa 4 funkcie – varovanie na čelnú zrážku Forward Collision Warning, adaptívny tempomat Following Cruise Control, sledovanie mŕtveho uhla Blind Spot Information System a asistent zmeny jazdného pruhu Lane Change Assist. To podstatné však je, že motorka bola postavená s cieľom poskytnúť radosť z jazdy.
Harley-Davidson Road Glide
Road Glide modelového roku 2024 rozpoznáte podľa nového žraločieho nosa s integrovanými LED svetlami a smerovkami v štýle vlaňajšej verzie CVO. Pôvodné analógové budíky nahradili 12,3-palcovým dotykovým displejom, ktorý pracuje so systémom Skyline OS Harley-Davidson s viacerými možnosťami zobrazenia a navigácie. Nový Road Glide používa motor Milwaukee-Eight 121, ktorý bol doteraz vyhradený pre modely CVO. Má nové hlavy valcov, prepracované spaľovacie komory s oválnymi sacími otvormi, nový sací trakt s väčšou 58-milimetrovou škrtiacou klapkou a väčší airbox. Výkon vrcholí hodnotou 77 kW (105 k) pri 5 020 ot.min-1 a krútiaci moment hodnotou 168 Nm pri 3 500 ot.min-1. Podvozok pracuje s tlmičmi Showa, vpredu s USD vidlicou s priemerom klzákov 49 mm.