Každým rokom sa približujeme ku koncu éry spaľovacích áut, aspoň podľa aktuálne platných predpisov. V Európskej únii má zákaz predaja spaľovacích motorov vstúpiť do platnosti v roku 2035 a podobné sú aj predstavy iných krajín. Na niektorých miestach sa však má zákaz realizovať ešte rýchlejšie – napríklad Kalifornia ho chce už v roku 2030.
Keď sa však o úplnom prechode na elektromobily alebo aspoň o termíne tejto udalosti čoraz viac pochybuje, prichádza Etiópia celá v bielom. Krajina oznámila, že úplne zakazuje dovoz spaľovacích áut na súkromné účely. Ak si chce občan doviezť auto z cudziny, bude to musieť byť elektromobil.
Čo však v skutočnosti stojí za takýmto radikálnym krokom etiópskej vlády? Podľa odborníkov za to môže pretrvávajúca závislosť krajiny od fosílnych palív, čo má vplyv na nedostatok cudzích mien v štátnej pokladnici. Etiópia vynakladá ročne až 5 miliárd USD na dovoz ropy a prevažná väčšina „čierneho zlata“ končí v palivových nádržiach áut. Samozrejme sa spomína aj starostlivosť o životné prostredie, no tá sa v tomto prípade zdá byť druhoradá.
Neznamená to však, že obyvatelia prídu do kontaktu s elektromobilmi až teraz – tie sa môžu pochváliť rastúcou obľubou v Etiópii. Benzín je oveľa drahší ako elektrina a Etiópia kladie veľký dôraz na získavanie zelenej energie – v súčasnosti až 97 %. všetkej elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Zákaz vyvoláva v spoločnosti zmiešané pocity. Podporovatelia poukazujú na obavy o životné prostredie, dotácie a ceny palív. Na druhej strane je tu veľká skupina vodičov, ktorí elektromobily buď nemajú radi, alebo nie sú o nich presvedčení. Otázna je aj infraštruktúra – podľa mnohých nie je dostatočne rozvinutá, aby zvládla nárast počtu elektromobilov v uliciach.
Foto: Archív