Test: Volkswagen Amarok 3,0 TDI V6 PanAmericana – Gigant, ktorý nepodvádza

Volkswagen Amarok druhej generácie je špičkou vo svojom segmente a potešením pre každého, kto má rád autá.

Áno, áno, ja viem. Až sem počujem vaše výhrady, že nový Amarok je v podstate len prezlečený Ford Ranger. Je, no a čo? Ak Ford niečo robí špičkovo, tak sú to terénne pick-upy. Celosvetovo ich predá najviac a to platí už desaťročia. Volkswagen skúšal Amarok vyrobiť podľa seba a prvá generácia aj bola úspešná, no Excel nepustí. Vyvinúť a vyrábať nový Amarok vo vlastnej réžii by bolo aj pre Volkswagen veľká finančná záťaž a pri predpokladanom počte predaných vozidiel by bola návratnosť všetkých tých investícií vylúčená. Nemci teda, celkom logicky, spojili sily s Fordom, z Rangera prebrali techniku, dokonca sa Amarok a Ranger vyrábajú na jednej výrobnej linke v Juhoafrickej republike, ale obaja majú vlastnú identitu.

 

Elegantný obor

Nový Volkswagen Amarok v porovnaní s predchodcom výrazne narástol. Celá karoséria je dlhšia o 96 milimetrov, samotný rázvor osí kolies dokonca o 173 mm. Dôležité je, že previsy karosérie sú po novom kratšie a vďaka tomu sa zlepšili prejazdové uhly. Vpredu je to teraz 29 stupňov, vzadu 21. Nový Amarok sa dokáže prebrodiť vodnou prekážkou s hĺbkou až 800 mm, pričom predchodca zvládol iba 500 mm. Na korbu môžete naložiť až 1,2 tony nákladu, ťažné zariadenie unesie 3,5 tony a statické zaťaženie strechy je max. 350 kg. V praxi teda jazdíte kdekoľvek bez obmedzení, bez problémov si môžete kúpiť aj strešný stan a na expedíciu vziať ženu aj deti. Mimochodom, auto stojí na klasickom rebrinovom ráme, vzadu má tuhú nápravu a listové perá – ideálne oldskúlové riešenie.

Zaujalo ma, že výklopné dvere na korbe sú ultra ľahké, bez problémov ich vyklopí/sklopí dokonca aj väčšie dieťa. Pri väčšine pick-upov mi nášľapné prahy skôr prekážajú, nielenže sú obmedzením v teréne, ale pri priemernej výške ich nepotrebujete ani pri nastupovaní. V prípade nového Amaroku mi však pri mojej výške 170 cm dosť uľahčili nastupovanie, takže ich chválim. Potešil ma oceľový ochranný kryt pod motorom a prevodovkou a tiež veľký uhol otvorenia zadných dverí – skrátka všetko je vymyslené prakticky a účelne. Ešte som nespomenul, že som testoval verziu PanAmericana, ktorá je spolu s verziou Aventura na vrchole ponuky. Rozdiel je v tom, že Aventura má o niečo civilnejší dizajn. Mierim k tomu, že PanAmericana má vo výbave aj špičkové svetlá IQ.Light, bezkľúčový prístup, 18-palcové disky kolies, pneumatiky Wrangler Territory, LED osvetlenie nákladového priestoru, chrómovú lištu v rámci prednej masky a veľa iného. Pruženie je však iba štandardné, tlmiče Fox Racing Shox a podobné chuťovky si ponechal Ford pre svoj ultimátny model Raptor.

Luxusný interiér s množstvom priestoru

V interiéri už spoluprácu s Fordom cítiť intenzívnejšie, vnútri má Amarok v podstate takmer to isté čo Ranger, ale opäť – na tom nie je nič zlé. Výrobca použil kvalitné materiály, na mnohých miestach sú mäkčené plasty, hoci kde-tu sa nájdu aj tvrdé plasty, vzhľadom na segment je to skôr výhoda, keďže sa jednoduchšie udržiavajú. Pocitovo je to už skôr luxusné SUV než drsný pracovný pick-up. V strede palubnej dosky sa týči 12-palcový vertikálne orientovaný dotykový displej s infotainmentom od Fordu, 12,3-palcový digitálny kokpit pochádza z dielne Volkswagenu. Na môj vkus je v interiéri málo úložných priestorov, respektíve majú malý objem a tiež mi trochu prekážalo, že všetky sú vystlané tvrdým plastom, a preto počuť ako sa v nich presúvajú všetky odložené predmety.

Kľučky sú integrované do rukovätí dverí, čo je síce zaujímavý nápad, no problémom je, že ak sa spolujazdec pri jazde v teréne chytí rukoväte vo dverách, ľahko otvorí dvere za jazdy, takže z praktického hľadiska je podľa mňa toto riešenie krok vedľa. Rovnako nepraktické je ovládanie množstva funkcií cez dotykový displej – skúste si to v teréne. Pick-up skrátka potrebuje ľahko dostupné mohutné fyzické ovládače. Na volante také sú, za to ho chválim. Veľmi sa mi páči dostatok priestoru pre posádku na zadných sedadlách, pomerne príjemný sklon zadných operadiel a výborné sú vyklápateľné sedáky, pretože v interiéri môžete vďaka tomu prevážať napríklad bicykel. Nechýba 360-stupňová parkovacia kamera s možnosťou „nazoomovaina“ oka ťažného zariadenia, aby vodič vedel presne nacúvať pod hlavicu na prívese. Audiosústava Harman/Kardon s ôsmimi reproduktormi je už len čerešničkou na torte.

Poctivý motor a skvelé vlastnosti

Azda najlepšou správou je, že pod kapotu nového Amaroku si môžete zvoliť motor 3,0 TDI V6 s dvojitým preplňovaním, výkonom 177 kW (241 k) a najvyšším krútiacim momentom až 600 Nm, ktorý je navyše dostupný hneď odspodu otáčkového spektra – na jazdu v teréne veľmi dôležitý fakt. Motor spolupracuje s 10-stupňovou automatickou prevodovkou od Fordu. Rozumejú si výborne, akurát prevodovka v podstate neustále mení prevodové stupne, našťastie hladko a príjemne. Zvoliť si môžete jeden zo šiestich jazdných režimov, no ešte dôležitejší je iný fakt.

Volkswagen Amarok má vo verzii PanAmericana až 4 režimy pohonu. Pohon iba zadnej nápravy 2H, pohon oboch náprav s variabilne prenášanou hnacou silou 4A, permanentná štvorkolka 4H a redukovaný prevod 4L. K tomu, samozrejme, uzávierka zadného diferenciálu a tiež asistent zjazdu z kopca. Amarok je skrátka čistokrvný off-road. A to má plných 5 hviezdičiek od NCAP, tichý a kultivovaný motor, perfektne odhlučnený interiér bez zbytočných vibrácií a počas jazdy po asfalte máte doslova pocit, že jazdíte na SUV so samonosnou karosériou. Nový Volkswagen Amarok síce nie je dokonalým autom, ale ja na záver dodám len jedno: klobúk dole!

Stručne

Čo treba uznať

  • Spolupráca s Fordom sa Volkswagenu vyplatila.

Čo nám chýbalo

  • Objemnejšie úložné priestory v interiéri.

Čo nás prekvapilo

  • Kultivovanosť motora a jemná práca prevodovky.

 

Test: Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI 6ºMT – Nedajme si ho!

Volkswagen Amarok 3,0 TDI V6 PanAmericana

Cena (základ/test)                                         56 400/59 592 €

Záruka                                                           2+2 roky alebo 120 000 km

 

Motor

  • 2× preplňovaný vznetový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 993 cm3, max. výkon 177 kW (240 k) pri 3 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 600 Nm pri 1 750 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 270 g/km.

Jazdné výkony a spotreba

  • 0 – 100 km/h za 8,8 s, vmax = 180 km/h, spotreba WLTP/test 10,3 / 12,3 l/100 km.

Konektivita a nákladový priestor

  • 220 V – áno
  • AUX – nie
  • USB-A – 1 ×
  • USB-C – 3×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0´´
  • Nákladový priestor rozmery (mm): 1 651 ×1 227 × 525

 

testVolkswagenVolkswagen Amarok
Komentáre (0)
Pridať komentár