Pred troma rokmi oslávil Trafic svoje 40. narodeniny, vyrábať ho začali v roku 1980 a aktuálny model je na trhu od roku 2014, no v roku 2021 prešiel modernizáciou. Dostal uhladenejšie tvary s priamejšou kapotou a vertikálnou mriežkou masky chladiča, nový nárazník, full LED svetlomety s dennými svetlami v tvare písmena C, upravené zadné skupinové svetlá a nové kolesá – sériovo 17-palcové hliníkové. Ja som si tentoraz požičal na test osemmiestnu osobnú verziu Spaceclass v konfigurácii 2+3+3 a požičal som si ju celkom cielene – na dovolenku do rakúskych Álp. V aute sme boli traja s patričnou batožinou na deväť dní, avšak s tým, že sme si vzhľadom na predpoveď počasia brali oblečenie a výbavu aj na chladnejšie dni, a v kabíne som si prevážal aj svoj bicykel. Hoci som mal krátku verziu L1, nemuseli sme riešiť čo brať a čo nechať doma. Odhliadnuc od prapôvodného určenia osobného Traficu na prepravu pracovníkov, hotelových hostí atď., takýto typ áut je ideálny pre ľudí, ktorí potrebujú priestor – či už pre posádku alebo na rôzne športové potreby, prípadne pre obe súčasne. A Trafic ako taký patrí aj v rámci triedy k tým, ktorí majú väčší vnútorný priestor. Napríklad v porovnaní so súrodeneckými modelmi Stellantisu a Toyoty je výrazne širší. Vnútorná šírka meraná v treťom rade je až 1 662 mm.
Dve slová
Zatiaľ čo zmeny na exteriéri sú iba evolúciou pôvodných tvarov a jasne potvrdzujú myšlienku faceliftu, prístrojová doska prešla doslova revolučnou zmenou a po novom by som ju, a vlastne celý priestor okolo vodiča a spolujazdca, mohol označiť dvoma slovami – inteligentný a elegantný. Po modernizácii spred necelých dvoch rokov totiž Trafic dostal celkom novú prístrojovú dosku, ktorú charakterizujú horizontálna štruktúra, vystupujúci dotykový displej systému Easy Link a veľmi pekný dekor pripomínajúci brúsený kov. To je však iba základ. Bonbónikom je vskutku elegantné plynulé napojenie prístrojovej dosky na výplne dverí. To je tá časť označenia „elegantný“. Slovko „inteligentný“ by som zasa prístrojovej doske prisúdil za to, že klimatizácia má priame ovládanie, že pred spolujazdcom nie je klasická výklopná schránka, ale celkom objemná zásuvka, v ktorej sa ľahko dostanete aj k veci, ktorá sa zakotúľala úplne najviac dozadu. Aj za to, že na vrchole prístrojovej dosky – nad kaplnkou budíkov aj uprostred – sú dve schránky, za to, že volič prevodovky je pekne poruke, že „budíky“ sú čitateľné, že vo dverách je niekoľko dobre využiteľných odkladacích priestorov, ale najmä za to, že sa za volantom sedí výborne. Volant je nastaviteľný v oboch smeroch a sedadlo výškovo. Napravo je nastaviteľná lakťová opierka a napravo je výplň dverí schválne tvarovaná tak, že vám poslúži aj ako lakťová opierka. A príjemné je aj samotné sedadlo, navyše s koženým čalúnením a vyhrievaním.
Pevnosť za hmotnosť
Vzadu v druhom aj treťom rade sú po tri miesta tvorené dvojitou lavicou vľavo a samostatným sedadlom vpravo, ktoré je však z jednej strany ukotvené na lavici, takže nie je až také samostatné. Ide skôr o to, že krajné sedadlo v druhom rade môžete preklopiť dopredu a uľahčiť tak nastupovanie dozadu na sedadlá tretieho radu a že obe tieto sedadlá môžete vybrať a na ich mieste prevážať nejaké dlhšie predmety. A vybrať sa dajú aj obe lavice. Treba však povedať, že už aj tie samostatné sedadlá sú dosť ťažké a pri vyberaní lavíc sa už riadne namakáte. Na druhej strane treba povedať dve veci. Tou prvou je, že práve kvôli tej ťažkej a robustnej konštrukcii sú tie sedadlá pevné, vďaka čomu za jazdy nedrnčia ani vtedy, keď nie sú obsadené, a to je pre mňa viac ako nejaké ušetrené kilá v prospech ľahšej manipulácie. Druhou vecou je, že v reálnom živote tie sedačky asi ani raz nevyberiete. Keď budete potrebovať variovať priestor, tak si ich radšej poposúvate. To ide ľahko – dvihnete aretačnú páku a potiahnete alebo potlačíte sedadlo správnym smerom. Mimochodom, aj cestujúci vzadu majú vlastné výduchy klimatizácie, a to na podlahe aj v strope, plus, samozrejme, vlastné nastavenie teploty. Tepelnému komfortu vzadu prospievajú aj otvárateľné posuvné okienka na bokoch karosérie. Nad každým sedadlom je čítacia lampička a na bokoch sú aj odkladacie priestory a 2 USB konektory. Veľmi rozumne je umiestnený 230-voltový konektor – je v oblasti ľavého C-stĺpika, takže si aj s krátkym káblom môžete vybrať, či budete mať chladiacu tašku v kufri alebo v kabíne. Umiestnenie v kabíne, samozrejme, znamená, že sa k potravinám dostanete aj za jazdy. Testovaný model mal posuvné dvere iba na pravej strane a keby bolo po mojom, určite by som objednal aj tie ľavé. Pri rodinnom využívaní to dokonca považujem za povinnosť – ušetríte si hádky detí o tom, kto ide prvý von alebo kto šiel cez koho. Stálo by to iba 650 eur vrátane posuvného okna vo dverách.
Za 8 litrov
Trafic Spaceclass je v ponuke s dvoma alternatívami motora. V oboch prípadoch ide o dvojlitrový turbodiesel, v prvom prípade má výkon 110 kW a ten môžete mať s manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou EDC prevodovkou, v druhom má 125 kW a je spojený výhradne so 6-stupňovou EDC prevodovkou. Testovaný exemplár mal silnejšiu alternatívu, spomínaný výkon je spojený s krútiacim momentom 380 Nm, a to sú parametre, ktoré už postačujú aj v dlhších diaľničných stúpaniach či v strmých horských priechodoch. To potvrdzuje aj skutočnosť, že ani v 12- a viac percentných stúpaniach elektronika nevytáčala motor do vysokých otáčok. Pre posádku to znamená nižšiu hlučnosť. Najväčšou devízou motora je práve kultivovanosť chodu a nízka spotreba. Motor totiž pracuje ticho, ale hlavne na pomery triedy príjemne mäkko. V bežných rýchlostiach v meste a na okresných cestách je celé auto tiché, a to tak z pohľadu motora, ako aj odhlučnenia podvozka a aerodynamiky. V diaľničnom tempe je tá hlučnosť už predsa len badateľná, ale stále môžete medzi sebou komunikovať bez toho, aby ste museli dvíhať hlas. Čo sa týka druhej devízy: počas dvoch týždňov som mal spotrebu 8,0 l/100 km, a to som drvivú väčšinu kilometrov najazdil po diaľnici a veľkú časť v horách s extrémne strmým stúpaním. Plus spomínaná záťaž.
Kontaktný
Testovaný Trafic mal niekoľko bezpečnostných a asistenčných systémov, spomeniem varovanie na auto v zóne mŕtveho uhla, čítanie dopravných značiek, varovanie na opustenie jazdného pruhu, pri ktorom kvitujem, že keď ho raz vypnete, ostane vypnuté, až kým ho nezapnete znova. Inými slovami, neaktivuje sa pri každom naštartovaní, neotravuje vás. Spomeniem aj obmedzovač rýchlosti a adaptívny tempomat, ktorý však nefunguje do úplného zastavenia. V okolí 30 km/h vás vyzve, aby ste prevzali „riadenie“. Pri jazde v noci hrajú dôležitú úlohu full LED svetlá, ktoré majú výbornú účinnosť. Samozrejmosťou je automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a tiež statické prisvecovanie do križovatky hmlovkami. Dlhé kilometre boli príjemné aj vďaka podvozku, ktorý je z hľadiska tuhosti skôr mäkký, auto príjemne pláva na ceste, ale nie je uhojdané a čo je dôležité, nerovnosti nebúchajú do karosérie. Riadenie je „kontaktné“. Cítite odpor vo volante, určite ním nebudete točiť jedným prstom, no priveľa spätnej väzby neposkytuje. Renault je známy veľmi rýchlym nástupom bŕzd a výnimkou nie je ani Trafic. Akurát, že ja brzdím ľavou nohou, ale tu je brzdový pedál relatívne úzky, na čo som si musel zvykať. Želal by som si širší brzdový pedál.
Dokonalý
Renault Trafic bol pre mňa jasnou voľbou a napriek niekoľkým pripomienkam splnila všetky moje očakávania. Je to dokonalé auto na prepravu osôb, batožiny a bicykla (keď ho – podobne ako ja – nechcete vystaviť napospas počasiu na nosiči). Vy si môžete dopriať okrem dlhšej verzie L2 aj verziu Escapade, ktorá má v druhom rade dve samostatné otočné sedadlá a medzi nimi rozkladací posuvný stolík.
Stručne
Čo treba uznať
- Veľkorysý vnútorný priestor, úsporný motor, príjemný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Ľavé posuvné dvere, ale to je vec konfigurácie vozidla.
Čo nás prekvapilo
- Adaptívny tempomat ani s automatickou EDC prevodovkou nefunguje do úplného zastavenia.
Renault Trafic L1 blue dCi 170 EDC Spaceclass
Cena (základ) 42 200
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 125 kW (170 k) pri 3 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 380 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 186 – 208 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,6 s, vmax=186 km/h, spotreba WLTP/test 7,1 – 7,9/8,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 1×
- AUX – nie
- USB-A – 5×
- USB-C – nie
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 1 000 dm3