Istotne mi dáte za pravdu, že šoférovať neskoro večer, v noci alebo za skorého rána si vyžaduje značnú dávku pozornosti. Ľudské oko navyše nedokáže fungovať bez obmedzení, a preto nás v podobných situáciách môže prekvapiť prekážka, ktorú nemáme šancu prirodzene včas spozorovať. Najhoršie je, že tou prekážkou môže byť pokojne aj živý tvor, či už človek alebo zviera. Moderná technológia, ktorá sa v čoraz väčšej miere dostáva aj do áut, našťastie dokáže mnoho takýchto rizík eliminovať. Pekným príkladom je aj tzv. systém nočného videnia.
Ako to funguje?
Systém nočného videnia mnohí poznajú z akčných filmov, v ktorých ho využívajú najmä vojaci či policajti, aby sa vedeli orientovať v priestore za tmy. Podobné zariadenia sa v ozbrojených zložkách využívajú aj v realite, no v autách tento systém funguje trochu inak. Približuje sa skôr takým systémom, ktoré sa používajú pri pátraní po ľuďoch dronmi či lietadlami. Základom je termokamera, ktorá nezachytáva svetlo tak, ako ho vníma človek očami, ale využíva infračervené vlnové spektrum, teda teplo. Spravidla býva umiestnená v prednej časti vozidla a v závislosti od výšky rozlíšenia dokáže spozorovať objekty vzdialené aj desiatky až stovky metrov. A to znamená, že nočná kamera vidí za dosah svetlometov – stretávacích aj diaľkových. Ak systém detekuje prekážku, pošle signál riadiacej jednotke a tá zobrazí pohľad kamery na displeji – buď pred vodičom, na head-up displeji alebo na stredovej obrazovke.
Kamera vám tak dokáže odhaliť objekty, ktoré inak nemáte šancu včas vidieť. Napríklad chodcov v tmavom oblečení. Kamera má spravidla široký záber, takže monitoruje aj priestor okolo krajnice, kde obvykle postávajú srny či jelene, ale môže tam čupieť napríklad aj človek opravujúci defekt. Vodičovi sa na displeji zobrazuje okolité prostredie v rôznych stupňoch sivej farby. Čiže čím je objekt svetlejší, tým viac odráža, resp. vyžaruje teplo. Podľa toho následne rozpoznáte obrys človeka či zvieraťa. Niektoré značky dokonca zaregistrované osoby a zvieratá zvýraznia rámčekom alebo trojuholníkom a niektoré dokonca doplnili systém nočného videnia o „trekovanie“ pohybu zaregistrovej osoby či zvieraťa a keď sa ich dráha križuje s trajektóriou vozidla, zvýraznia ich červenou farbou, prípadne pridajú aj akustický varovný signál. Niektoré prémiové automobilky zašli už tak ďaleko, že do áut už montujú systémy, ktoré sú doplnené o snímače srdcového tepu. Elektronika teda dokáže detekovať tlkot srdca živého tvora, ktorý sa nachádza v priestore pred vozidlom. V každom prípade však pointou ostáva, že termokamera vidí viac ako človek svojím zrakom a v prípade nebezpečenstva vodiča dokáže systém nielen upozorniť, ale dokonca aj odvrátiť hroziacu zrážku automatickým zabrzdením.
Dá sa aj dokúpiť
Pátral som na internete a zistil som, že podobný systém sa dá do auta dokúpiť aj externe. Termokamery s infračerveným senzorom stoja zhruba od 50 do 300 eur, pravdepodobne v závislosti od citlivosti, rozlíšenia a presnosti. Inštalujú sa do spätných zrkadiel alebo na palubnú dosku. Spojenie kamery s obrazovkou môže byť pomocou kábla, ale aj bezdrôtovo. Funkčnosť v reálnych podmienkach síce nemám vyskúšanú na vlastnej koži, ale aj menej spoľahlivá technológia je lepšia ako žiadna, no nie? Akurát nezabúdajte, že aj keď máte nočné videnie v rámci výbavy svojho auta, stále je to len asistent a zodpovednosť za všetko, čo sa na ceste stane, máte za každých okolností vy.