Foto: Peter Varga + Marek Pauco
Hodnotiť model Breakout od Harley-Davidson je ako hodnotiť posledné sezóny Petra Sagana. Nie všetko je ideálne, ale v sieni slávy Peťo figuruje už teraz. Breakout sa netvári ako najlepšia motorka na svete a ani ňou nie je. No ak ju raz zaparkujete medzi ľudí a užijete si obdivné, závistlivé aj zmiešané pocity okoloidúcich, okamžite viete, že ste si vybrali správne. Po naštartovaní tento pocit ešte viac zmohutnie.
Zvuk motora je droga. Žiaden iný výrobca taký nemá. Zvuk, poradie zapaľovania dvojvalca a aj vibrácie. Všetko musí sedieť tak, aby ste ani na sekundu nezapochybovali, o ktorý model ide. Breakout sa predstavil v roku 2012 a musel som čakať jedenásť rokov, aby som si na ňom zajazdil. Dlhá doba, však? Áno. Ubralo to z atraktivity Breakouta? Ani omylom, skôr naopak. Vyzerá rovnako dobre ako pred jedenástimi rokmi. Možno trocha lepšie. Ak potrebujete motorku, ktorá nestarne a budú vám ju obdivovať aj o dvadsať rokov, je to práve tento model.
Relaxačné centrum
Za riadidlami sa cítite výnimočne, ale to neznamená komfort, neplánujte si dlhé trasy, aj keď viem, že pravovernému fanúšikovi to bude jedno. Úlohou Breakoutu je robiť radosť počas presunu z bodu A do bodu A. Je to relaxačné centrum pre chlapov, ktorí potrebujú zažiť mechanickú symfóniu, precítiť prácu tiahiel prevodovky, počuť buchnutie pri zaradení jednotky, namáhať sa so spojkou, lenivo krútiť plynom, neponáhľať sa, no mať pritom až extrémnu rezervu výkonu. A pokiaľ chcete, môžete ho využívať aj pri ceste do roboty či na vybavovačky v meste. Dávkovanie týchto príjemných pocitov počas pracovného dňa je na nezaplatenie.
Klaksón nepotrebujete
Ak ste menej skúsený motorkár, bude vám chvíľu trvať, kým si zvyknete na riadenie v pomalých rýchlostiach, len čo pochopíte princíp a využijete extrémne nízke ťažisko motorky, môžete pokojne kľučkovať aj medzi autami. Klaksón nepotrebujete, budú vás počuť. Netvrdím, že obratnosť Breakoutu je porovnateľná s cestovným endurom, ale spôsob, akým dokážete ovládať toto monštrum, je úctyhodný. Najmä ak si uvedomíte, že vzadu máte namiesto pneumatiky taký malý valec s rozmerom 240/40 R18. A každý, kto má čosi odjazdené na motorkách, vie, že čím širšia zadná pneumatika, tým horší handling. Tu to až tak neplatí. A to je bonus k štýlu.
Nadrozmer
A ak sme už pri štýle, tak podľa mňa Breakout nemá konkurenciu. Niektoré detaily sú nadrozmerné. Ako napríklad nasávač s otvoreným filtrom. Áno, presne ten, ktorý vám bude pri jazde prekážať a vy si oň obúchate píšťalu, budete pritom krochkať blahom. Nápis 117 naznačuje objem motora v kubických palcoch a naznačuje, že ikona dostala momentálne druhý najsilnejší dvojvalcový motor so zdvihovým objemom takmer dva litre! Jeho výkon výrobca neuvádza, dôležitejší je krútiaci moment, ktorý reprezentuje číslica 168 newtonmetrov. Toľko majú autá. Spolu so šesťstupňovou prevodovkou dokážete túto silu využiť v celom spektre otáčok, ale to už som skĺzol do hodnotenia Breakoutu, aké sa k tejto motorke nehodí. Skôr by som sa opäť mal rozplývať nad zvukom, či skôr sa snažiť opísať pocity, ktoré u mňa vyvolala jazda po Záhorí v sprievode zapadajúceho slnka. Ale viete, čo? Myslím, že to netreba ani opisovať. Ak áno, tak skúste si Breakout vyskúšať na vlastnej koži a napísať mi, či mám pravdu…
Stručne
Čo treba uznať
- Extrémne atraktívny dizajn s množstvom chrómu.
Čo nám chýbalo
- Obratnosť, ale len pri parkovaní.
Čo nás prekvapilo
- Pozitívny prístup a obdiv okolia.
Harley-Davidson Pan America 1250 – Otestovať ho viete aj vy!
Harley-Davidson Breakout
Cena (základ/test) 29 198/29 198 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Vzduchom chladený V2/8V, zdvihový objem valcov 1 923 cm3, max. výkon 76 kW (102 k) pri 5 020 ot.min-1, max. krútiaci moment 167 Nm pri 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 135 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 296 kg, vmax= výr. neudáva km/h, spotreba výrobca/test 5,0/5,2 l/100 km.