Porovnanie: KIA Sorento PHEV vs SSANGYONG Rexton 2,2 XDI – Odkiaľ kam?

Zženštili sme sa. Do prírody si už dávno neberieme multifunkčný nožík, sekeru či pílku, aby sme si vedeli urobiť oheň a v hliníkovom obedári si zohriali jedlo… Najeme sa na salaši. Stan by sme nedokázali postaviť asi ani s návodom. Ak aj áno, tak by nám ho prvý silnejší vietor odvial. Od šramotania sysľa pri stane by sme v noci pustili do gatí… Ani steroidmi „nabombovaní“ chlapi potetovaní hrôzostrašnými výjavmi z votrelca atď. by v prírode neprežili ani jednu noc. Aj terénne autá nás kopírujú. Tak ako sme vymäkli my, tak vymäkli aj oni. Z off-roadov sa stali SUV.

Mimochodom, pamätáte si na prvé SUV na našom trhu, resp. na auto, ktoré spustilo SUV mániu? Všeobecne sa zaň považuje Toyota RAV4 z roku 1994. Najprv bola trojdverová, o rok neskôr dostala aj v päťdverovú verziu. Ale čo taká Lada Niva, ktorú Rusi predstavili v roku 1976 a začali ju vyrábať v nasledujúcom roku? Tá predsa takisto spĺňala všetky prvky definície SUV. Bola postavená na samonosnej karosérii, mala nezávislé zavesenie kolies vpredu, takže bola principiálne oveľa príjemnejšia na ceste ako klasické off-roady. Zároveň mala svetlú výšku 225 mm, pohon všetkých štyroch kolies, medzinápravovú uzávierku aj redukciu. Navyše vážila iba 1 210 kg, takže sa mohla popýšiť skvelou prejazdnosťou terénom.

V prvej fáze výrobcovia zareagovali na zvýšený dopyt po SUV prispôsobením svojich off-roadov. Typicky veľkých off-roadov. Presne takým je SsangYong Rexton. Je postavený na rebrinovom ráme, má klasický off-roadový pohon všetkých štyroch kolies a redukciu, ale vpredu aj vzadu má nezávislé zavesenie kolies, bohatú výbavu atď. Na druhej strane je napríklad Kia Sorento so samonosnou karosériou, pohonom všetkých štyroch kolies, ale už vhodným na každodenné využívanie po ceste, naladením podvozka, ktoré je zamerané na jazdu po ceste atď. Na prvý pohľad veľmi jednoduché, no  v skutočnosti je za tým oveľa viac.

„Rebrík“ alebo „samonoska“ 

Prvá vec, ktorá determinuje charakter auta, je jeho konštrukcia. V zásade platí, že aj samonosná karoséria je pevná a zvládne aj terénne nerovnosti. No keď to s off-roadom, resp. jazdou v teréne myslíte vážne, potom je jedinou správnou voľbou pre vás auto postavené na rebrinovom ráme. Rám je skrátka robustnejší, pevnejší a z dlhodobého hľadiska vydrží oveľa viac ako samonosná karoséria. Navyše pri konštrukcii s rebrinovým rámom bývajú výfuk a ďalšie exponované prvky schované v ráme, takže pri jazde v teréne nie sú priamo „na rane“.

Na druhej strane, uloženie karosérie na rebrinovom ráme pôsobí ako ďalšie pružiny. Preto pri jazde po ceste pociťujete menšie nerovnosti vozovky. Aj na ceste, kde bežné SUV postavené na samonosnej karosérii, ako je napríklad Sorento, idú úplne hladko, akoby asfalt bol rovný ako zrkadlo, autá s rebrinovým rámom, ako je aj Rexton, jemne vibrujú od vozovky. Tento efekt je ešte vypuklejší pri autách s tuhou zadnou nápravou. Ďalšou nevýhodou konštrukcie s rebrinovým rámom je vyššia hmotnosť. Dodám ešte jednu poznámku. Kedysi boli rebrinové rámy po každej stránke a z každého uhla pevné ako skala, dnes sa však pri ich konštrukcii berie do úvahy aj nárazová bezpečnosť.

Motor

Kedysi bolo v našich podmienkach nepredstaviteľné, aby také veľké SUV, aké sú SsangYong Rexton a Kia Sorento, malo iný ako dieselový pohon. Rexton ho má ešte aj dnes, konkrétne 2,2-litrový štvorvalec s výkonom 148,6 kW (202 k) a krútiacim momentom 441 Nm. Je tichý a kultivovaný, pri jazde veľmi príjemný. Je spriahnutý výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou. V tejto veľkostnej triede SUV už inú ako automatickú prevodovku prakticky nedostanete.

Časy sa však menia, ľudia často využívajú SUV v meste, preto sa popri dieselovom pohone – aj pri takto veľkých SUV – objavil benzínový motor, hybridný a plug-in hybridný pohon a dokonca sme sa dostali tak ďaleko, že už sa do hry zapája aj čisto elektrický pohon a to v rôznej veľkostnej kategórii. Elektrický môže byť Opel Mokka alebo Peugeot 2008 a z opačného konca palety môžem spomenúť Mercedes-EQ EQS SUV. Aj nová Kia EV9 bude mať elektrický pohon.

Kia Sorento je ešte z tých modelov, ktoré môžu mať dieselový, hybridný alebo plug-in hybridný pohon. Testovaný exemplár mal plug-in hybridný pohon, ktorý dokonale reflektuje životný štýl typického klienta veľkých SUV. Ten jazdí pomerne často a veľa v meste, kde môže využiť čisto elektrický pohon. V prípade Sorenta je dojazd na elektrinu v reálnych podmienkach okolo 40 km.

Pohon

Asi viete, že 4×4 nie je vždy 16, v automobilovom žargóne je to pohon všetkých štyroch kolies. A ja dodávam, že 4×4 nie je ako 4×4. Rexton má klasický off-roadový pohon 4×4. Motor vpredu je uložený vpredu pozdĺžne, cez prevodovku ide hnací hriadeľ ku zadnému diferenciálu, predná náprava si cez ďalší hriadeľ berie výkon z rozvodovky na konci prevodovky. Bežne sú však poháňané iba zadné kolesá a keď zapojíte pohon 4×4, potom sa hnacia sila medzi predné a zadné kolesá rozdeľuje napevno v pomere 50:50. To znamená, že v bežnej premávke by v ostrejších zákrutách vznikalo v hnacom systéme veľké pnutie, dochádzalo by k zvýšenému opotrebovaniu pneumatík. Preto je štvorkolka v Rextone určená na jazdu v teréne.

Naproti tomu Sorento má pohon 4×4 so zameraním na jazdu po ceste. Tu sú poháňané všetky štyri kolesá podľa potrieb, riadiaca jednotka prerozdeľuje hnaciu silu na jednotlivé nápravy podľa aktuálnych podmienok. Pohon 4×4 vám teda pomáha aj pri bežnej jazde po meste, po okreskách, aj po diaľnici; za sucha, za mokra, na zľadovatenom povrchu… Skrátka vždy a všade. Do úvahy sa pritom berie aj zvolený jazdný režim – Eco, Smart, Sport. Rexton má vzadu samosvorný diferenciál s uzávierkou a redukčnú prevodovku, ktoré sú v teréne výraznou pomocou. Sorento má naproti tomu tri režimy na jazdu v teréne – Snow (sneh), Mud (blato) a Sand (piesok). Na jazdu v teréne je lepší pevný prevod medzi prednou a zadnou nápravou v spojení so samosvorným zadným diferenciálom s uzávierkou, akú má Rexton. Tu sa totiž hnacia sila na kolesá prerozdeľuje mechanicky, preto v teréne nedochádza k prehrievaniu ani zvýšenému opotrebovaniu bŕzd.

Dnes mnohé SUV pohon 4×4 už nemajú, a to sa nebavíme len o malých, ale aj o stredne veľkých a veľkých SUV. Koniec koncov aj Rexton má v základe poháňané iba kolesá zadnej nápravy.

 

Podvozok

Už v úvode som naznačil, že dnešné SUV majú nezávislé zavesenie kolies vpredu a ani vzadu už nemajú tuhú nápravu. Väčšie SUV majú vzadu viacprvkové zavesenie kolies, menšie nápravu s torznou priečkou a vlečnými ramenami. Naladením tuhosti podvozka sa konštruktéri prispôsobujú dynamickému charakteru prevádzky – pružiny a tlmiče sú tuhšie. Je to bezpečnostná požiadavka, aby si auto neľahlo na bok v ostrejšie seknutej zákrute alebo sa neprevrátilo pri vyhýbacom manévri. Ľudia si totiž neuvedomujú, že sedia v SUV a aj s nimi jazdia, ako keby sedeli v hatchbacku. Aj v tomto Rexton a Sorento potvrdzujú, odkiaľ a kam smerujú SUV. Rexton má ešte mäkší podvozok, Sorento tuhší, aj keď ešte celkom príjemný. Niektoré SUV majú adaptívny podvozok s možnosťou nastavenia tuhosti a prípadne aj s možnosťou úpravy svetlej výšky karosérie.

Dizajn

Na jazdu v teréne je vhodné, aby karoséria bola hranatá, aby bol z kabíny dobrý výhľad na všetky strany. Dizajnéri moderných SUV sa však namiesto toho sústreďujú viac na to, aby auto bolo štýlové a zapadlo do mesta a aby karoséria mala čo najmenší aerodynamický odpor, aby spotreba na okreskách a na diaľnici bola čo najmenšia. S tým súvisí aj nižšia svetlá výška, nárazníky siahajúce nižšie, aerodynamické deflektory, ale trebárs aj menšie oblúky blatníkov kolies.

Priestor

Rexton aj Sorento sú veľmi luxusné, a to tak z pohľadu použitých materiálov a spracovania, ako aj z pohľadu vybavenia. Oba majú napríklad plne digitálny prístrojový štít, navigáciu, viaczónovú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné, vyhrievané a ventilované sedadlá vpredu, vyhrievané sedadlá vzadu atď. Rexton však má aj v najnižšej polohe vyšší posed ako Sorento. A to je ďalší trend. Konštruktéri sa pri SUV snažia posunúť sedadlá nižšie, obzvlášť pri SUV s karosériou typu kupé. Aj tým sa znižuje ťažisko auta. Mimochodom, Rexton aj Sorento môžu byť sedemmiestne.

Kde je cieľ?

Realita je taká, že SUV sa už dávno nekupujú, pretože sa majiteľ potrebuje dostať niekam na horšie dostupné miesto mimo asfaltových ciest. Pre niektorých je SUV symbolom statusu, pre iných predstavou vyššej bezpečnosti, ďalší si ho zasa kupujú len preto, že sa im páči alebo preto, lebo ho má aj sused. Drvivá väčšina zákazníkov s SUV do terénu nikdy v živote nepôjde, nanajvýš na nejaké nespevnené parkovisko pri lyžiarskom vleku, pri kúpalisku či pri chate. Trend je teda jasný, „outdoorových“ SUV bude čoraz menej a na automobilky sa za to nemôžeme hnevať. Chcú predávať podľa možnosti čo najviac. 

  Kia Sorento 1,6 T-GDi PHEV Platinum SsangYong Rexton 2,2 e-XDI 202 k Premium+
Cena základ/verzia/test [€] 46 990/62 790/64 480 34 990/44 690/47 660
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km, na VN akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km 5 rokov alebo 150 000 km
Motor Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV Preplňovaný vznetový R4/16V
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 598 2 157
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 132,2 (180)/5 500 148,6 (202)/3 800
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 265/1 500 – 4 500 441/1 600 – 2 600
Predný elektromotor synchrónny s permanentnými magnetmi
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 66,9 (99)/n. u.
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 304/n. u.
Max. kombinovaný výkon [kW (k)/ot.min-1] 195 (265)
Max. kombinovaný krút. moment [Nm/ot. min-1] 350
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 8,7 n. u.
Max. rýchlosť [km/h] 193 184
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] 172 199 – 206
Dojazd na el. energiu WLTP/test [km] 50/40
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 7,6/6,6 7,6 – 7,9/8,6
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 810/1 900/1 700 4 850/1 960/1 800
Rázvor osí náprav [mm] 2 815 2 865
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 2 099/581 2 145/655
  Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – 8×

USB-C – nie

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 604 dm3

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – 3×

USB-C – nie

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 9,2

Batožinový priestor: 1 051 dm3

 

 

 

 

Plusy a mínusy

Kia Sorento  
plusy mínusy              
–        moderný dizajn exteriéru aj interiéru

–        nižší posed na predných sedadlách

–        prekvapivo nízka spotreba – iba 6,6 l/100 km

–        jazdné vlastnosti na ceste

–        pohon 4×4 využiteľný vždy a všade

 

–        palivová nádrž PHEV verzie ba 47 litrov

–        vyššia cena

 

 

SsangYong Rexton  
plusy mínusy
–        veľmi výhodná cena

–        robustná stavba, vyššia odolnosť v teréne

–        pohon 4×4 s redukciou

 

–        cítiť jemné vibrácie z malých nerovností

–        pohon 4×4 je využiteľný v teréne

–        vyššia hmotnosť

 

 

 

 

2 XDI - Odkiaľ kam?fotoPorovnanie: KIA Sorento PHEV vs SSANGYONG Rexton 2recenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár