Nebýva to zvykom, a v dnešných dňoch už vôbec nie, aby vám niekto za rovnakú cenu dával viac ako 40 percent navyše. Lexus je ale výnimkou, na trh totiž uvádza inovovaný model UX 300e, ktorý sa bude predávať za približne rovnakú cenu ako doterajší model, no má o viac ako 40 percent dlhší dojazd. Konkrétne 440 – 450 km namiesto pôvodných 305 – 315, percentuálne vyjadrené je nárast dojazdu 42,8 až 44,2 %.
Nielen väčší akumulátor
Technici totiž nahradili pôvodný 54,3 kilowatthodinový akumulátor s väčším, ktorý má kapacitu 72,8 kWh. Keď si to spočítate, tak ten rozdiel je iba 34,1 percenta. Kde je teda zvyšných 8,7 až 10,1 percent? Z veľkej časti v zlepšení energetického manažmentu. Akumulátor je vybavený snímačmi, ktoré monitorujú napätie a teplotu každého článku a každého modulu, čo znamená lepšie využívanie kapacity akumulátora. Chladiaci vzduch cirkuluje vo vnútri akumulátora medzi blokmi, výsledkom čoho je stabilnejší výkon aj pri vysokých rýchlostiach a počas rýchlonabíjania. Výhrevné články zasa pod každým modulom minimalizujú vplyv studeného počasia na dojazd a zároveň zabezpečujú, že akumulátor dokáže podávať plný výkon prakticky ihneď po štarte. Pohon ostal principiálne rovnaký aký bol doteraz – elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 300 Nm poháňa predné kolesá. Apropo kolesá. Na výber máte 17- alebo 18-palcové disky, nie väčšie. Bolo by to úplne zbytočné. O nič lepšie by UX-ko nevyzeralo, ale zato by si to odniesli kvalita tlmenia nerovností, dojazd a zrýchlenie, resp. pružná dynamika. Ostalo aj nabíjanie – vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 6,6 kW, na rýchlonabíjačke môžete nabíjať výkonom 50 kW.
Spoza volantu
Na Slovensku sa inovovaný Lexus UX 300e začne predávať až na jeseň, no ja som si ho už vyskúšal priamo spoza volantu v Edinburgu a jeho okolí. Značka nám pripravila presne takú trasu, na akú je UX 300e stvorený – mestské a prímestské cesty. Dojazd 440 – 450 km podľa WLTP totiž znamená, že v reálnych podmienkach urobíte na jedno nabitie zhruba 360 – 400 km. A to je už dojazd, pri ktorom môžete auto využívať aj na dochádzanie zo vzdialenejších miest a obcí. V oboch prípadoch som oceňoval rýchle a lineárne reakcie motora, výbornú dynamiku a tiež ticho na palube danú elektrickým pohonom, vysokou tuhosťou karosérie a mimoriadne kvalitným odhlučnením podvozka. Mimochodom, sťažujete sa na slovenské cesty? Skúste jazdiť v Edinburgu a jeho okolí, potom pochopíte čo sú to zlé cesty. Tzv. mačacie hlavy, záplata na záplate, výtlky… O to viac som oceňoval kvalitu podvozka Lexusu, ktorý aj v týchto podmienkach pracoval geniálne. Nebýva to zvykom, aby som na elektromobiloch chválil brzdy, ale v tomto prípade musím urobiť výnimku, pretože na Lexuse UX 300e som necítil kedy a koľko percent účinku má na spomalení rekuperácia a koľko prevádzkové brzdy. Brzdnú silu, resp. spomalenie som dokázal modulovať veľmi prirodzene.
Na slovíčko sa vrátim k reakciám motora na plyn a k dynamike. Bežne som jazdil v režime Normal, v ktorom sú reakcie motora na plyn priame, ale nie prehnane silné a nárast výkonu, resp. zrýchlenie je lineárne. Vďaka tomu viete s týmto elektrickým Lexusom jazdiť príjemne, bez toho, aby ste spolujazdcom chtiac-nechtiac navodzovali kinetózu alebo im dokonca lámali krk, ale zároveň sa viete vpichnúť do medzere v premávke. Okrem toho má UX 300e ďalšie dva režimy – Sport a Eco.
Väčší displej
Zásadnou zmenou inovovaného Lexusu UX 300e je väčší displej infotainmentu. Pôvodne mal 7 alebo 10 palcový displej, po novom má 8 alebo 12,3 palcový. Navyše pre ľahšiu interakciu s vodičom je displej prisunutý bližšie k vodičovi o 143 mm. Exempláre, ktoré sme jazdili v Škótsku mali pochopiteľne väčší z nich. Ten má vysoké rozlíšenie a rýchle reakcie. Navigácia má špecifické funkcie spojené s elektrickým pohonom – nabíjacie stanice, rýchlosť nabíjania, ceny energie… To všetko môžete vyhľadať aj hlasovým ovládaním „Hey Lexus“. Nechýba aplikácia pre smartfóny, vďaka ktorej budete mať svoje auto pod dohľadom non-stop. Budete mať prehľad, koľko energie máte v akumulátore. resp. aký máte k dispozícii dojazd, kde sa vaše auto nachádza, či je zamknuté… Okrem toho budete môcť ovládať niektoré funkcie na diaľku. Zaujímavosťou je koža s geometrickým prešívaním Sashiko, ktoré je charakterizované desiatimi stehmi na palec a vysokou pevnosťou. Čalúnenie je tak ešte odolnejšie ako doteraz.
Cena bude zaujímavá
Aktuálne ešte cena inovovaného Lexusu UX 300e nie je známa, no vraj bude na úrovni súčasnej verzie a tá sa pohybuje v rozmedzí 53 900 pre verziu Elegance až 67 500 pre verziu Luxury. Keby aj nebola tá cena úplne identická, stále dostanete o 40 % viac dojazdu, väčší displej… a, samozrejme, auto so všetkým, čo k tejto značke patrí. Aj malý Lexus totiž jazdí rovnako geniálne ako najväčší, aj malý Lexus má výberové materiály ako veľký, aj malý Lexus je vynikajúce odhlučnený ako veľký…