Lexus LBX – 100% Lexus, no v kompaktnom balení

Lexus LBX je malý crossover, ktorý potiera kompromisy v oblasti kvality, luxusu a kultivovanosti v kompaktnej triede!

Lexus sa nikdy prioritne neorientoval na európskeho zákazníka. Vždy mysleli globálnejšie, prípadne sa prioritne orientovali na Severnú Ameriku. S modelom LBX prichádza zmena. Po viac ako 30 rokoch od vzniku značky si Japonci povedali, že Európanom dajú model, ktorý bude šitý presne podľa ich vkusu. Výsledkom je maličký crossover, ktorý zdieľa platformu GA-B spoločne s Toyotou Yaris Cross. Lexus LBX však má v porovnaní s ňou trošku iné rozmery, je dlhé 4 190 mm, široké 1 825 mm, vysoké 1 545 mm a rázvor má  2580 mm, ale napríklad aj ukotvenie predných sedadiel je o 15 mm nižšie. Na počiatku vývoja pritom bola myšlienka postaviť auto, ktoré je jednoduché, príjemné a ľahko sa s ním bude žiť. A naše prvé dojmy zo statickej premiéry to potvrdzujú.

V novom štýle

Nie som sám, ktorý pred viac ako 10 rokmi tvrdil, že Lexus veľkou maskou a ostatnými ostrými tvarmi karosérie predbehol v oblasti dizajnu konkurenciu, či rovno dobu. LBX je ale úplne iný ako hociktorý aktuálny model značky. Nekričí tak a viac splýva s davom, čo je podľa mňa trošku škoda. Dizajn je nenútený a viac o kompromisoch a to predovšetkým vďaka predným partiám v novom štýle Rosolute Look. Prednú masku opticky pripravili o hornú polovicu a ostala len v tvare jednoduchého lichobežníka. Predné stĺpiky karosérie sú posunuté viac dozadu, čiže aj kapota je dlhšia, čo podčiarkuje jemne športový profil. Pri pohľade zozadu zaujmú zadné spojené svetlá, pod ktorými čnie dlhý nápis Lexus, bez loga. Tabuľka s evidenčným číslom našla svoje miesto v zadnom nárazníku. Nový Lexus LBX budete môcť mať v jednej z 9 farbieb karosérie a k dispozícii bude aj dvojfarebné prevedenie s čiernou strechou.

V jednoduchosti je krása

Konečne Lexus zmenil filozofiu vnútra, kedy masívny kolmý displej infotainmentu nahradil zošikmený, horizontálne orientovaný centrálny displej s uhlopriečkou 9,3-palca, ale s grafikou známou z väčších modelov. Prístrojový štít reprezentuje displej s uhlopriečkou 12,3-palca. Lexus sa drží filozofie ovládania, ktorej podstatou je minimálny pohyb ruky pri ovládaní kľúčových funkcií vozidla, uvidíme, ako sa im túto víziu podarilo naplniť, ale až pri prvých jazdách alebo plnohodnotnom redakčnom teste. Lexus aj pri takomto malom modeli pokračuje vo filozofii plného luxusu a jedinečnosti. Podotknem, že na výber sú 4 typy čalúnenia (vrátane prudko bio-eko-raw interiéru bez živočíšnych materiálov), ktorým sekundujú 4 farebné odtiene bezpečnostných pásov. Navyše si môžete zvoliť z niekoľkých možností aj vlastné prešívania, alebo dekoračných líšt. Výrobca tvrdí, že vďaka programu individuálnosti bude na menších trhoch problém nájsť 2 totožné modely LBX, dokonca to bude vraj prakticky nemožné. Aby som nezabudol, stupne výbav sú štyri: Elegant, Relax, Emotion a Cool.

V príplatkovej výbave je v ponuke aj prémiový soundsystém Mark Levinson s 13-reproduktormi. Zaujímavosťou tohto audiosystému je, že subwoofer nie je umiestnený v kufri, ani v podlahe, ale integrovali ho do spodnej časti kufrových dverí, čim ušetrili priestor pre batožinu. Tu už máte odpoveď, prečo tabuľka s evidenčným číslom nie je na dverách, ale v nárazníku.

Jeden pohon vraj stačí

Lexus LBX je v ponuke zatiaľ len ako full-hybrid s pohonom jednej alebo oboch náprav. V prípade 4×4 verzie sa o pohon zadnej nápravy stará elektromotor s výkonom 10 kW. V útrobách spaľovacieho motorového priestoru sa skrýva 3-valcový 1,5 litrový motor ktorý spoločne s hybridnou technológiou generuje výkon 100 kW (136 k) a 185 Nm. Zaujímavosťou spaľovacej jednotky sú priame sacie kanály, sedlá sacích ventilov sú v hlave zvárané laserom, alebo elektronické inteligentné variabilné časovanie ventilov. Aby boli vibrácie motora ešte menšie, konštruktéri použili dodatočný vyvažovací hriadeľ.

LBX má nový bipolárny nikel-metal-hybridový (NiMH) akumulátor s nízkym odporom a vysokým výkonom, ktorý umožní dodatočný prísun výkonu z elektromotora pri akcelerácii, alebo krátku jazdu na elektrinu. Maximálna rýchlosť zatiaľ známa nie je, ale papierové zrýchlenie z 0-100 km/h je  9,2 sekundy.

Na prezentácii sme sa dopytovali, či bude k dispozícii aj iný pohon. Bohužiaľ nám to zatiaľ nechceli prezradiť, obšmietali sa a nič nepotvrdili, ale ani nevyvrátili.

Hmotnosť celého auta zredukovali vďaka moderným technológiám. Predná kapota je z hliníka, podbehy, prahy a spodné časti dverí vyrobili z lisovanej živice. Pohotovostná hmotnosť tak činí iba 1 280 kg.

Všetky verzie majú prednú nápravu McPherson, verzie s predným pohonom a teda aj výrazne väčším kufrom s objemom 332 litrov majú vzadu torznú tyč, verzie s pohonom všetkých štyroch kolies, majú vzadu nápravu s dvojitými priečnymi ramenami. Tu je batožinový priestor menší, teda lepšie povedané plytší, výrobca však zatiaľ neprezradil konkrétne číslo.

Na plné brzdy

Elektronicky riadený brzdový systém zahŕňa funkciu kontroly polohy vozidla pri brzdení, ktorá automaticky upraví rovnovážne rozloženie brzdnej sily vpredu a vzadu s cieľom potlačiť nakláňanie karosérie a zachovať spoľahlivé lineárne brzdenie. Systém tiež potláča nakláňanie vozidla pri prejazde zákrutami, udržiava jeho stabilný postoj a filtruje bočné vibrácie.

Lexus LBX nás už pri statickej prezentácii navnadil a budeme sa tešiť na jeho riadny redakčný test.

crossoverfull-hybridHybridLexuslexus lbxlexus slovenskoSUV
Komentáre (0)
Pridať komentár