Test: Cupra Formentor 2,0 TDI 150 – Emócie a racio sa nevylučujú

Cupra Formentor je štýlové športové SUV, ktoré však nemusí byť v príkrom protiklade s raciom.

SUV karoséria, štýlový dizajn, športové DNA, emócie, kvalitný podvozok… všetky tieto vecičky niečo stoja. Cupra však má alternatívu, kde ich všetky spája, pritom vás finančne nezoderie z kože. A to ani pri samotnej kúpe, ani pri následnej prevádzke. Myslím na Cupru Formentor s motorom 2,0 TDI 150. Aby som to vysvetlil, nie je najlacnejšou verziou, tá má benzínový motor 1,5 TSI 150, ale v istých podmienkach sa vám môže vypomstiť na spotrebe. Preto je moja racionálna voľba práve verzia 2,0 TDI s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou. Po spomínanej verzii 1,5 TSI s manuálom a automatom je treťou najlacnejšou v modelovej ponuke, bez príplatkov stojí 33 510 eur, čo je vzhľadom na všetky parametre mimoriadne priaznivá cena. Zvonka nikto nerozpozná, aký máte motor. Formentor je mimoriadne štýlové SUV, takže pozornosť okolia vás určite neminie. Testovaný exemplár mal navyše o palec väčšie ako sériové kolesá v matnej čiernej farbe kombinovanej s medenou a s pneumatikami 245/40 R19. Priznám sa dvadsiatky ani nepotrebuje.

Trikrát racio    

Dvojlitrový diesel je absolútne racionálnou voľbou. Má veľmi slušný výkonový prejav, vôbec ho netreba vytáčať, má totiž dostatok síl už z okolia 1 800 otáčok, no napríklad pri predbiehaní pokojne môžete ísť až vysoko za 4 000 ot.min-1. Pritom má dobre utlmený zvukový prejav. Je racionálnou voľbou, pretože je lacnejší než benzínové motory 2,0 TSI 190, 245, 310 či 2,5 TSI verzie VZ5, alebo plug-in hybrid  1,4 TSI 204 eHybrid, a zároveň má v reálnych podmienkach nižšiu spotrebu. Ja som dosiahol týždňový priemer 6,0 l/100 km, no nebol problém jazdiť ani na hranici piatich  litrov. Racionálnou voľbou je aj manuálna prevodovka. Pri dieselovom motore sa predpokladá, že viac času strávite mimo miest, na okreskách alebo diaľnici, takže nebudete musieť nonstop pracovať s prevodovkou a automat vám nebude chýbať. Ale keby ste s ňou aj museli dlhšie a častejšie pracovať, nebude to problém. Spojka totiž ide ľahko a prevodová páka padne do ruky a navyše má presný a príjemný chod. Áno, v mojich očiach k SUV principiálne patrí aj pohon 4×4, ale racio hovorí, že to nie je bezpodmienečne potrebné. Reálne ho drvivá väčšina vodičov nikdy v živote nevyužije, resp. sa zaobíde bez neho. Ani pri tomto Formentore mi nechýba. O to viac, že v jeho prípade má predná náprava oveľa lepší grip pri akcelerácii než bežné SUV. Auto sa pri zrýchlení totiž nezakláňa tak veľmi, resp. nedvíha predok ako bežné SUV. Okrem toho má Formentor 2,0 TDI elektronicky simulovaný samosvorný diferenciál XDS. Keby aj jedno z kolies začalo hrabať, elektronika ho pribrzdí a hnacia sila sa prenesie na druhú stranu.

Na druhej strane aj v základnej cene Formentoru dostávate športový podvozok zameraný na emócie, s ktorým sa môžete zabaviť. Skrátka v tejto verzii sa spája racio s emóciami.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Štýlový dizajn, dynamicky potentný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Hardvérové ovládanie klimatizácie a niektorých ďalších funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Výborný grip prednej nápravy pri akcelerácii.

CUPRA Formentor VZ5 – Najextrémnejší zážitok na ľade v Laponsku

Cupra Formentor 2,0 TDI 150

Cena (základ/test)                                          29 990/37 504 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 3 000 – 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 340 Nm pri 1 600 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,3 s, vmax = 205 km/h, spotreba WLTP/test 4,8/6,0 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 1×
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0
  • Batožinový priestor: 450 dm3
0 TDI 150Cupra Formentor 2fotorecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár