Po prebudení sme sa vybrali na jazdu s tým modelom, ktorý ma najviac motivoval ísť na toto podujatie. Ako správne tušíte podľa úvodnej fotky, je to BMW M3 Touring.
Prvé kombi M3
Asi všetci sme dekády polemizovali nad tým, prečo BMW nikdy neurobilo em-trojku v kombi verzii Touring. O to viac, že väčšia M5-ka bola ako Touring už viackrát. Napr. v 90. rokoch v generácii E34 a dve generácie neskôr ako E60 tiež. Každopádne, v divízii BMW M vedeli, že to je asi posledný možný pokus, na stvorenie jedinečného auta, ktorým by podkúrili Audi RS4, ktoré prakticky od začiatku vychádzala v karosérii Avant.
Ale späť k atraktívnej súčasnosti. Ku kombi je dôležité vedieť, že pohon je k dispozícii len jeden, ten silnejší, čiže 375 kW (510 k) zo šesťvalcového radového benzínového motora s objemom 3,0 litra. Mimochodom, produkuje 650 Nm. Prevodovka je vždy osemstupňová M Steptronic so softvérom Drivelogic a s pohonom všetkých kolies M xDrive. Čistá zadnokolka z výroby karoséria Touring byť teda nemôže, ale viete si to softvérovo naladiť vďaka premakanému xDrivu.
Na zadnej náprave je aktívny M diferenciál. Rozdelenie výkonu na všetky štyri kolesá optimalizuje trakciu, ako aj jeho ovládateľnosť a smerovú stabilitu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 3,6 sekundy a šprint z 0 na 200 km/h len 12,9 sekundy. V prípade voľby balíka M Driver’s Package sa elektronicky obmedzená maximálna rýchlosť zvýši z 250 km/h na 280 km/h.
Variabilný interiér prvého modelu BMW M3 Touring vytvára tak dlho žiadanú vyššiu praktickosť športových BMW M3. Touring pri každodennom používaní poskytuje nové možnosti, ako zažiť výkon typický pre modely s označením M.
Naša jazda z jazera Bled smerovala najprv k ďalšiemu, väčšiemu a pre mňa o trošku malebnejšiemu jazeru Bohinj. Len čom som ho pri vstupe do dedinky zbadal, kričal som na Peťa z príbuznej redakcie nech pred mostom okamžite zastaví. Naskytla sa nám scenéria, do ktorej som sa zamiloval. A zamiluje sa do nej každý, kto toto miesto navštívi. Krásna voda, hory… no proste nádhera. Mimochodom, je to najhlbšie a najväčšie jazero v Slovinsku.
BMW XM
Na brehu jazera, v novučičkom hoteli Bohinj nás čakala statická prezentácia nového extravagantného modelu BMW. Poviem vám, je to niečo iné, niečo brutálne. Buď vám to vyrazí len dych, alebo rovno spôsobí srdcovo-cievnu príhodu.
Pohon dáva celkový výkon 480 kW (653 k), ktorý vytvára kombinácia spaľovacieho motora V8 s objemom 4,4 litra a výkonom až 360 kW (489 k) a elektrického pohonu s výkonom až 145 kW (197 k). Spaľovací motor má 650 Nm, elektromotor 280 Nm, systémovo 800 Nm. Základom je novo vyvinutý, klasicky motor V8 s technológiou M TwinPower Turbo. Tento 4,4-litrový agregát je vybavený priečne uloženým výfukovým potrubím a optimalizovaným procesom separácie oleja.
Osemvalcovému motoru pri jeho práci pomáha elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Model BMW XM šprintuje z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, pričom ho sprevádza energiou nabitý soundtrack. Vychádza zo športového výfukového systému s elektronicky riadenými, plynule nastaviteľnými klapkami a so šesťhrannými dvojitými koncovkami, ktoré sa na modeli BMW M prvýkrát nachádzajú umiestnené nad sebou.
Tlačidlo M Hybrid na stredovej konzole sa používa na výber jedného z troch jazdných režimov vrátane režimu Electric pre jazdu s nulovými lokálnymi emisiami pri rýchlostiach do 140 km/h a na maximálnu vzdialenosť 82 – 88 km. Je to vďaka lítium-iónovej vysokonapäťovej batérii zabudovanej do spodnej časti vozidla, ktorá poskytuje využiteľnú kapacitu 25,7 kWh. Kombinovaná nabíjacia jednotka v BMW XM umožňuje nabíjanie striedavým prúdom až do výkonu 7,4 kW.
Na prvý pohľad je auto skutočne mohutné. Čo ma zaujalo asi najviac okrem zvuku naštartovaného motora bol interiér. Okrem vysokej kvality materiálov a ukážkového spracovania to bol aj strop plný „pyramídok“. Z tohto kubistického riešenia by mal Pablo Picasso skutočne radosť. A čo zo vzhľadu? Vzadu už nenájdete žiadny znak BMW. V horných rohoch po oboch stranách zadného skla sú laserom vygravírované logá tak, ako ich poznáme, akurát, z technického hľadiska len v jednej farbe brúseného skla.
BMW XM Label Red
Čo to málo sme sa na prezentácii venovali aj najvýkonnejšiemu modelu BMW M, aký kedy vznikol. Čísla? Systémový výkon 550 kW (748 k), ktorý dodá spaľovací motor s výkonom až 430 kW (585 k) a elektrický pohon s výkonom až 145 kW (197 k). Doplní ho maximálny systémový krútiaci moment 1 000 Nm generovaný kombináciou spaľovacieho motora s hodnotou až 750 Nm a elektrického pohonu systém s krútiacim momentom až 280 Nm.
Bez strechy s trojlitrom
Cestou späť som dostal úlohu, ktorej som sa rád zhostil. Mal som zo Slovisnka do Bratislavy stiahnuť BMW Z4 M40i. Pod kapotou bije preplňovaný zážihový trojliter s výkonom 250 kW (340 k). Viac sa ale už určite dozviete v plánovanom teste, avšak prezradím len toľko, že som bol príjemne prekvapený spotrebou na dlhej diaľničnej trati. Zo Slovinska od jazera Bled, do Bratislavy, predpisovým rakúskym tempom sa spotreba zastavila na 7,8 l/100 km. Nízke auto, aerodynamika… tlačia nám s každej strany ekologické maloobjemové motory v karosériách SUV a toto trojlitrové „čudo“ považujú Európska komisia za neekologické vozenie.