BMW Arena 2023 – To najlepšie zo sveta „M“ – prvý deň

BMW Arena 2023. Čo si pod tým predstaviť? Nejaké zápasy? Klietku? Nie. Bolo to podujatie, kde nám chlapci z BMW predstavili to najlepšie a najnovšie zo sveta BMW Motorsport.

Miesto konania? Triglavský národný park v Slovinsku. Pomyselnú základňu sme mali pri malebnom jazere Bled. Slovinsko je z pohľadu Slovákov neprávom podceňované a často vnímané len ako tranzitná krajina na ceste do Chorvátska. A to je škoda, pretože reputáciou smaragdovo modrej vody sa Slovinský Bled každoročne umiestňuje na popredných priečkach rôznych rebríčkov najpopulárnejších dovolenkových miest v Európe! V strede jazierka je ostrovček v tvare slzy, na ktorom je kostol Nanebovzatia Panny Márie s freskami z 15. storočia, obrovským zlatým oltárom a zvonom, ktorý vraj plní priania. Jediná možnosť ako sa tam dostať je malou loďkou. Ďalšou zaujímavou stavbou je hrad, ktorý sa čnie približne 100 metrov nad úrovňou jazera. Rýchla strmá prechádzka a ste tam. Nájdete v ňom starodávne brnenia, zbrane, šperky a dozviete sa všetko o miestnej histórii. Navyše, je tam aj reštaurácia, a ak máte šťastie, môžete sa usadiť za veľkým oknom, odkiaľ máte nádherný výhľad na jedinečnú prírodu.

Poďme na to

Prvú krátku jazdu som absolvoval v modeli BMW X1 so spaľovacím motorom. Nakoľko sme už auto mali na test, venovať sa mu nebudem. Mimochodom, už pomaly prichádzajú na trh ej elektrické verzie iX1. Od jazera Bled sme sa vybrali horským stúpaním na Pokljuku. Fanúšikovia zimných športov určite vedia, že sa jedná o stredisko, kde sa zvykne konať Svetový pohár v biatlone.

BMW M2

V stredisku na nás čakala okrem iného prezentácia, čo všetko majú v BMW nové a tiež o aplikácii BMW. Tomu sa ale venovať nebudem, keďže, samozrejme, zlatým klincom daného dňa bola statická prezentácia svetlomodrého BMW M2.

Mnohí z vás vedia, že s dizajnom aktuálnej generácie BMW 2 mám problém. Neviem mu prísť na fotkách na chuť. A je jedno, či to je dvojka, alebo ostrá emdvojka. Proste na fotkách vyzerá divne, i keď v ňom cítiť silný odkaz na minulosť BMW 70. rokov.

Avšak, tak ako som hundral a na fotky, tak sa mi na živo páči. Zaujímavý kontrast myslenia a vnímania, však? Pri M2-ke je vašou povinnosťou vedieť, že pod kapotou bije šesťvalcový motor s objemom 3,0 litra a produkuje výkon 338 kW (460 k). Má označenie S58B30T0, má teda základ rovnaký ako v M3 a M4, a čo je hlavné, tak na požiadanie ho môžete mať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies. To znamená, že M2 je skutočný jednorožec na pôde športovo orientovaných áut do zhruba 75 000 eur.

BMW M 1000 R

Vedľa M2-ky na nás čakala dvojkolesová budúca modla na kolesách – BMW M 1000 R.  Je síce pravda, že medzi automobilovými novinármi nebudila takú pozornosť, ako M2-ka, ale o to viac priestoru som na ňu mal ja. Vedeli ste, že BMW M 1000 R, skrátene označované ako M R, je po superbiku M 1000 RR druhým M modelom BMW Motorrad? Nové M R je vybavené vylepšeným vodou chladeným radovým štvorvalcom, ktorý vychádza z pohonnej jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximálny výkon je 154 kW (210 k) pri 13 750 otáčkach za minútu, čo je o 33 kW (45 k) viac ako pri modeli S 1000 R. Zvýšený záber zadného kolesa pri všetkých rýchlostných stupňoch zaisťuje aj skrátený sekundárny prevod vďaka použitiu pastorka so 47 zubami (S 1000 R: 45 zubov). Okrem toho sú prevodové pomery 4., 5. a 6. rýchlostného stupňa kratšie.

Nové vs. staré pneumatiky

Organizátor nám pripravil niekoľko zaujímavých disciplín. V pri prvej stáli vedľa seba dve elektricky poháňané vozidlá MINI, pričom jedno malo zjazdené pneumatiky na 1,8 mm, druhé totožné pneumatiky, avšak s 8 milimetrovým  vzorom. Pokyn znel jasne. Rozbehnúť sa opakovane na 50 – 55 km/h a dať plné brzdy na mokrej ploche, ale až tak, že sa aktivuje núdzové brzdenie. Čo myslíte, aký rozdiel sa nám podarilo namerať pri tejto rýchlosti? Priemerná brzdná dráha novej pneumatiky bola 12,3 metra, starej pneumatiky 12,8 metra. Popravde, nie je to zanedbateľná hodnota, ale čakal som rozdiel aspoň meter… Samozrejme, s rastúcou rýchlosťou vždy výrazne rastie aj brzdná dráha, a práve centimetre môžu zachrániť plechy, metre už život.

Gangsterská otočka s Mini Countryman

Ďalšou disciplínou bola tzv. gangsterská otočka s MINI. Všetci ste to určite videli vo filmoch. Gangstri utekajú spred banky na spiatočku, zrazu vodič zatiahne ručnú, auto otočí do protismeru a pokračuje ďalej… Popravde, nikdy v živote som to neskúšal s autom s automatickou prevodovkou, a práve to mi prišlo na celej misii najťažšie. Posunúť ten blok v mojej hlave robiť automatu „zle“ vyradením rýchlosti za jazdy do neutrálu. Navyše, nebolo veľa priestoru na nácvik, ale nakoniec môj štvrtý pokus nevyzeralo až tak zle ako som si myslel. Každopádne, pri tejto srande vždy rozmýšľajte nad vhodnou plochou, adekvátnou rýchlosťou a ťažiskom auta. Čim vyššie auto, tým je menej vhodné.

BMW Z4 30i

Z Pokljuky naspäť na jazero Bled sme zvolili inú, násobne dlhšiu a pestrejšiu trasu a aj iný model. Spoločnosť nám robilo BMW Z4 30i. Z4-ka pre tento rok prichádza s niekoľkými novinkami. Balík M Sport je teraz súčasťou štandardnej výbavy aj pre štvorvalcové modely, navyše podvozok M Sport má automaticky už aj verzia 30i. Okrem farieb karosérie ako fialová metalíza Thundernight, modrá metalíza Portimao Blue a sivá metalíza Skyscraper Grey, ktoré sú prvýkrát dostupné pre roadster, nová ponuka zahŕňa aj štyri ďalšie varianty v širokom spektre medzi bielou, čiernou, červenou a sivou. Dvojlitrový štvorvalcový motor vo verzii BMW Z4 sDrive30i generuje maximálny výkon 190 kW (258 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm, čo umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. A priznám sa, oveľa väčšie bomby by som danými krásnymi cestičkami nešiel ani so silnejšou M40i, ktorá má pod kapotou šesťvalec s výkonom 250 kW (340 k) a ktorý akceleruje na stovku za 4,5 s.

V Slovinsku nebolo oveľa teplejšie ako aktuálne u nás. Teploty sa pohybovali len tesne nad nulou. Napriek tomu sme si skúsili jazdu bez strechy. A popravde, kým bolo vonku slniečko, nebol to až taký problém. Keď slniečko zašlo, začala nám byť s kolegom akási zima. Snáď sa k nám do redakcie dostane toto auto na test v lete.

Zajtra pokračujeme. Môžete sa tešiť na BMW XM a M3 Touring.

Komentáre (0)
Pridať komentár