Diaľničné známky pokorili rekordy, prečo potom zdraželi?

Predaj slovenských elektronických diaľničných známok sa vlani tešil zvýšenému záujmu zo strany motoristov, predalo sa takmer 4,7 milióna kusov. Výnos z predaja bol na úrovni zhruba 88,7 milióna eur, čo je o 14,6 milióna eur (20 %) viac než v roku 2021.

Najväčší medziročný nárast zaznamenali pri predaji 10-dňovej diaľničnej známky, predalo sa ich o 36 % viac ako v roku 2021. Vyšší záujem oproti roku 2021 prejavili aj domáci motoristi, avšak viditeľnejší vplyv na zvýšenie predaja diaľničných známok mala tranzitná doprava.

 

Ktoré známky sú najobľúbenejšie?

Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov. Na prvom mieste bola 10-dňová známka, ktorú si motoristi v súhrne kúpili v počte takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos z jej predaja bol na úrovni 21,6 milióna eur. Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617.000 a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366.000 motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur.

Kedy a kde si motoristi kupujú známky najčastejšie?

Predaj diaľničných známok zažil najväčší rozmach v mesiaci júl – predalo sa takmer 602.000 známok, pričom aj v tomto prípade bola najobľúbenejšia 10-dňová známka, ktorá tvorila viac než 60 % predaja v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničnej známky bol január. V prvom mesiaci roka 2022 však predaju dominovala ročná diaľničná známka.

Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 % motoristov.

Výrazne vyšší tranzit

Slovenskí motoristi si v medziročnom meradle kúpili o takmer 220.000 (o 10,45 %) známok viac ako v roku 2021. Najviac zo strany domácich motoristov vzrástol záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 %. Na náraste predaja diaľničných známok sa však citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738.000 známok, teda o 46  % viac než v roku 2021. Zhruba 55-percentný nárast evidujeme pri predaji 10-dňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.

Top päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila. Opäť sa v nej umiestnila Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730.000 slovenských známok, Nemci skoro 392.000, Maďari približne 182.000 a Rakúšania zhruba 161.000.

diaľnicediaľničné známkynárodná diaľničná spoločnosťNDSpoplatok za diaľniceSlovenské diaľniceslovenské diaľničné známky
Komentáre (0)
Pridať komentár