HDC – Asistent zjazdu z kopca, viete ako pracuje?

Asistent zjazdu z kopca brzdí rozbehnuté auto za vás a eliminuje tak riziko šmyku či nehody.

Systém je celosvetovo známy pod anglickým názvom Hill Descent Control (HDC) a funguje v princípe veľmi jednoducho. Je schopný úplne prebrať zodpovednosť za brzdenie vozidla pri zjazde zo strmého kopca za vodiča a ten sa tak môže naplno venovať korekcii smeru jazdy, pričom systém zároveň v najvyššej možnej miere predchádza šmyku. Spravidla sa aktivuje stlačením príslušného tlačidla a pokiaľ užitočný pomocník funguje správne, rozbliká sa zelená kontrolka na prístrojovej doske. Nezabudnite však, že aktivovať ho treba ešte na vrchole kopca, prípadne keď auto stojí, len čo sa už nekontrolovane valíte dole svahom, už je neskoro. Po aktivácii systému sa rozsvietia tiež brzdové svetlá a antiblokovací systém ABS začína v prípade potreby aktívne asistovať pri obmedzovaní pohybu kolies.

HDC však dokáže regulovať aj otáčky motora, takže pri zjazde z mierneho kopca nemusí auto sprvu brzdiť brzdami vôbec alebo len občasne. Skrátka systém si dokáže sám zvoliť optimálnu kombináciu. Stačí si nastaviť maximálnu požadovanú rýchlosť, ktorú má auto pri zjazde z kopca udržiavať a brzdový pedál nemusíte viac riešiť. Ak však elektroniku pretlačíte plynovým pedálom a zrýchlite nad zadaný rýchlostný limit, kontrolka HDC začne namiesto blikania svietiť, čo znamená, že systém je v pohotovostnom režime. Nebojuje s vami, ale je pripravený, aby po uvoľnení plynu znovu prebral brzdenie auta podľa vami zadaných pokynov. Odborníci odporúčajú hýbať sa pri zjazde z kopca v rozmedzí od 7 do 30 km/h, podľa toho, aký strmý je svah, ako veľmi sa jeho povrch šmýka, plus aký je jeho povrch rozbitý, resp. členitý. Vo väčšine áut sa asistent zjazdu z kopca sám deaktivuje po prekročení rýchlosti približne 50 km/h (v závislosti od značky a konkrétneho systému) alebo si ho vodič vypne manuálne, znovu cez rovnaké tlačidlo ako ho zapol. Myslite však na to, že stále ide iba o pomocníka a že systém má svoje limity.

Ak je napríklad na svahu vrstva čistého ľadu, ani HDC vám zrejme  nepomôže. Dokonca aj mokrá tráva môže prekvapiť – záleží v prvom rade na uhle klesania, na druhu a stave pneumatík (letné alebo zimné či celoročné pneumatiky, cestné alebo AllTerrain pneumatiky, hĺbka dezénu…) a aj na konkrétnej situácii (napríklad množstvo nalepeného blata na dezéne). Fyziku jednoducho ani najdokonalejšie systémy nedokážu oklamať. Väčšina súčasných systémov HDC tiež nedokáže vyvinúť najvyššiu možnú silu brzdenia, jednoducho vodič je aj v modernom aute v krízových situáciách stále potrebný. Pomoc moderného asistenta oceníte tak v ťažkom teréne, ako aj v zime na zasneženej ceste. Systém HDC je už dnes dostupný pre manuálne aj pre automatické prevodovky a môžete ho nájsť v niektorých autách typu SUV alebo v off-roadoch. Má ho napríklad aj Suzuki Vitara z nášho dlhodobého testu.

 

Komentáre (0)
Pridať komentár