Každý skúsenejší vodič na cestách pravidelne zažíva situáciu, keď sa chce preradiť z jedného jazdného pruhu do druhého, či predbehnúť auto idúce pred ním. Poviete si, veď o nič nejde. Dám znamenie o zmene smeru jazdy, pozriem sa do spätného zrkadla, začnem zatáčať a zrazu je vedľa mňa iné auto, ktoré okamžite trúbi, a ja sa mu trhnutím volantu vyhýbam len tak-tak. Ako je to možné? Veď v spätnom zrkadle určite žiadne auto nebolo! Nuž bolo, lenže akurát v tzv. mŕtvom uhle. To je slepý priestor vedľa vášho auta, ktorý spätné zrkadlo nezaberá, hoci ho máte nastavené správne. Našťastie je tu moderný pomocník, ktorý tento problém vyrieši za vás.
Senzory, prijímače, kamery
Systém monitorovania mŕtveho uhla je vlastne súprava senzorov a prijímačov, prípadne kamier, ktoré majú na starosti detekciu objektov mimo dohľadu vodiča. Systém obvykle funguje na rovnakom princípe ako parkovací asistenti, akurát v tomto prípade sú senzory umiestnené v spätných zrkadlách alebo na zadnom nárazníku. Ak systém počas jazdy rozpozná prítomnosť objektu v slepej zóne, vodič dostane zvukový alebo svetelný signál, prípadne ich kombináciu.
Moderné systémy monitorovania mŕtveho uhla sú už dobre vyladené a len zriedkavo sa stáva, že senzory vydajú falošný poplach. Ak napríklad predné aj zadné senzory detekujú prítomnosť fixnej prekážky (obrubník, plot alebo budova), systém vás nebude vyrušovať. Dobrou správou tiež je, že väčšina moderných systémov sa dá prispôsobiť požiadavkám vodiča. Môžete si vybrať, či chcete dostávať iba svetelný alebo iba zvukový signál, prípadne si môžete upraviť citlivosť snímačov. Spravidla ide o rozmedzie približne od 2 do 30 metrov od vozidla. Napríklad v mestskej premávke je dobré, ak nie sú senzory nastavené prehnane citlivo, inak takmer neustále blikajú a pípajú.
Pocit istoty
Hoci prítomnosť systému monitorovania mŕtveho uhla nie je v aute bytostne dôležitá, moderný pomocník výrazne zvyšuje pocit bezpečia aj u skúseného vodiča. Pri drahších modeloch je systém navyše dotiahnutý takmer do dokonalosti. Napríklad môže byť aktivovaný až po „vyhodení“ smerovky alebo je rovno súčasťou balíka asistovaného riadenia, keď vám volant pri snahe vybočiť z pruhu v momente, keď to nie je bezpečné, kladie aktívny odpor. So systémom monitorovania mŕtveho uhla sa už dnes, v mierne rozličných podobách, stretávame vo väčšine výbavových stupňov prakticky u každého výrobcu.