Začnem tým, že Bayon ako taký podľa vyjadrení samotnej automobilky mieri na zrelších ľudí. Hoci, popravde, pri pohľade na jeho dizajn a pri pohľade do interiéru by som to nepovedal. Na zrelšiu klientelu mieri aj konfigurácia, ktorú sme testovali – 1,2-litrový atmosférický motor a výbava Family. V základe stojí Bayon 14 890 eur, v spomínanej verzii je za 16 790 eur a testovaný exemplár mal aj príplatkovú metalickú farbu. Je krásna, až pôsobivá a určite zvýši atraktivitu auta, ale v skutočnosti ju nepotrebujete. Stojí totiž 590 eur. Ďalšia vec, ktorú nepotrebujete, sú veľké disky kolies. V základnej verzii Comfort má Bayon 15-palcové plechové disky kolies s puklicami a principiálne by vám mali stačiť aj tie. Vo verzii Family má 16-palcové disky s pneumatikami 195/55 R16 a väčšie v žiadnom prípade nepotrebujete. Myslite na to, že po nejakom čase budete musieť kupovať novú súpravu pneumatík a každý palec znamená eurá navyše. Okrem toho väčší priemer diskov ide na úkor komfortu. So 16-palcovými kolesami je Bayon príjemný – má veľmi príjemne mäkšie nastavené pružiny a tlmiče, karoséria na nerovnostiach neposkakuje a podvozok pekne ticho a mäkko tlmí prenos nerovností do karosérie.
Interiér
Vo verzii Family je prístrojový štít plne digitálny, ale v skutočnosti by vám stačili aj analógové budíky, aké má nižší stupeň výbavy Comfort. Reálne by ste o nič neprišli, aj s klasickými ručičkovými budíkmi máte palubný počítač. Nepotrebujete ani rádio s 8-palcovým dotykovým displejom. Jediná vec, ktorá hovorí v jeho prospech, je obraz cúvacej kamery s navádzacími čiarami. Je to výborná funkcia, na ktorú si rýchlo zvyknete, no v skutočnosti vám podobne poslúžia aj bežné cúvacie senzory s pípaním pred prekážkou, ktoré má verzia Comfort. Pravda, verzia Family má cúvaciu kameru, zadné a predné parkovacie senzory, takže keď vám robí parkovanie problémy, tak vám tieto prvky pomôžu. Prakticky by vám stačila aj manuálna klimatizácia, aj keď výbava Family má už automatickú. To, čo ako starší vodič potrebujete, je príjemné sedadlo, v ktorom vás nebudú bolieť kríže, veľký uhol otvorenia dverí a vyššiu polohu sedadla, aby sa vám ľahko nastupovalo a vystupovalo z auta. To všetko má Bayon, predné dvere sa otvárajú v takmer 90-stupňovom uhle. Odporúčam balík Winter, ktorý obsahuje vyhrievanie predných sedadiel a venca volantu. Zaplatíte 500 eur, ale v zimných mesiacoch je to pre starších ľudí, ktorí sú náchylní na prechladnutie krížov, obrovská pomoc. Nepotrebujete bezkľúčový systém, stačí vám diaľkové ovládanie a centrálne zamykanie, nepotrebujete LED svetlá atď.
Motor
Ako zrelší vodič a človek, ktorý prevažnú väčšinu času jazdí kratšie vzdialenosti, jazdí v meste, dochádza do mesta z blízkej obce, nepotrebujete silný motor ani diesel. Naopak, potrebujete motor, ktorý je čo najjednoduchší a ktorý nie je citlivý na uvedený spôsob prevádzky. Potrebujete atmosférický motor bez turba a s nepriamym vstrekovaním paliva. V prípade Bayonu hovoríme o motore 1,2i s výkonom 61,8 kW (84 k). Odspodu je trocha letargickejší, no vôbec vás to nemusí trápiť, pretože vám to vynahradí kultivovaným chodom bez trhania, bez vibrácií a s mimoriadne príjemným zvukom. Na prípadné predbehnutie stačí prekročiť hranicu 3 000 ot.min-1 a motor pekne ožije. Dôležité je, že vás nezruinujee vás na spotrebe, zvládne totiž jazdiť aj pod 5 l/100 km. Trochu zamrzí, že pre tento motor Hyundai neponúka automat. Myslím si, že by to bola pre starších vodičov pomoc. Na druhej strane je pravda, že slovenskí vodiči sú zvyknutí na manuálnu prevodovku. Navyše, v Bayone má príjemný chod, ľahkú spojku a má toľko prevodových stupňov, na koľko sú starší ľudia zvyknutí – teda 5. Prevodovka je odstupňovaná na veľmi krátko a v rýchlosti 130 km/h točí už zhruba 4 000 ot.min-1, no vôbec sa toho nebojte.
Bezpečnosť
Potrebujete auto, ktoré poskytuje vysokú mieru pasívnej bezpečnosti – má pevnú karosériu a 6 airbagov – a má všetky základné bezpečnostné prvky, v prvom rade ABS, stabilizačný systém, varovanie na čelnú zrážku s autonómnym brzdením, systém e-call, ktorý vám v prípade nevoľnosti umožní privolať si pomoc, a v spojení s manuálnou prevodovkou aj asistenta rozjazdu do kopca. A to všetko má Hyundai Bayon v sériovej výbave. Jediná vec, čo mu chýba, je sledovanie mŕtveho uhla. O to viac, že mŕtvy uhol vykrýva iba zrkadlo na strane vodiča, u spolujazdca je ploché zrkadlo.
Kupujte hlavou
Predpokladám, že ako starší človek si auto kupujete na dlhšie obdobie, možno aj na dožitie, preto si auto konfigurujte viac hlavou ako srdcom. Majte na mysli, že to, čo nie je v aute, to sa ani nepokazí. Zároveň hľadajte auto s čo najjednoduchším ovládaním, aby ste napríklad klimatizáciu nemuseli nastavovať cez menu na dotykovom displeji. Hyundai Bayon je našťastie presne taký. Mimochodom, Bayon poskytuje už dostatok miesta aj na zadných sedadlách a kufor s objemom 411 dm3, takže splní požiadavky aj na aktívnejší život. Veď nakoniec to, že je niekto starší, ešte vôbec neznamená, že musí iba pasívne dožívať či nebodaj čakať na smrť. Testovaný Hyundai Bayon 1,2i Family je prototyp auta pre zrelého zákazníka, ktorý sa rozhoduje hlavou, ale zároveň si potrpí na komforte. Bežne by vám stačila verzia Comfort s balíkom Winter Pack.
Čo treba uznať
- Príjemný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Sledovanie mŕtveho uhla.
Čo nás prekvapilo
- Krásny zvuk motora.
Hyundai Bayon 1,2i Family
Cena (základ/test) 14 890/17 880 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 197 cm3, max. výkon 61,8 kW (84 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 118 Nm pri 4 200 ot.min-1. Emisie CO2 124 – 129 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 13,5 s, vmax=165 km/h, spotreba WLTP/test 5,5 – 5,7/5,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2×
- USB-C – nie
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 411 dm3