Štúdia robustného elektromobilu s chytrou ekologickou konštrukciou Dacia Manifesto predstavuje budúce smerovanie dizajnového vývoja rumunskej automobilky.
Manifesto je dokonalým stelesnením hodnôt značky. Je to jednoduchý automobil s chytrou ekologickou konštrukciou, ktorý sa rýchlo presadí na všetkých frontoch. S týmto konceptom sa každý s radosťou vydá hlbšie do prírody. Manifesto je veľmi kompaktné a plne otvorené SUV, takže cestujúci naplno pocítia spojenie s prírodou. Tento relatívne ľahký a tichý spoločník preferuje obratnosť pred rýchlosťou. S týmto typom vozidla môžete bez problémov doručovať napríklad zásoby do horských stredísk alebo kontrolovať vonkajšie zariadenie.
Hoci je Manifesto len konceptom, predstavuje všetky inovácie značky Dacia, vrátane tých, ktoré sa už objavili v niektorých už existujúcich modeloch. Dacia v podstate milo prekvapila laickú aj odbornú verejnosť odhalením modelu Manifesto. Tento model totiž reprezentuje designovú štúdiu vytvorenú za účelom implementovania nového designového jazyka a stratégie rumunskej značky. Výsledkom je futuristický koncept plne elektrického off-roadu s bezvzduchovými pneumatikami a otvorenou kabínou.
Dacia Manifesto nie je určená na sériovú výrobu, ale niektoré jej vlastnosti budú aplikované v budúcich modeloch. Ide v podstate o robustný, cenovo dostupný a ekologický automobil a tiež o „laboratórium nápadov“ na štyroch kolesách. Koncept vypadá, ako by patril do sci-fi videohry, s dobrodružným štýlom a pomerne kompaktným pôdorysom. Nejedného nestranného pozorovateľa zaujme set veľkých bezvzduchových pneumatík, ktoré sú „imúnne“ voči defektu.
Odkryté kolesá sú umiestnené v rohoch karosérie a v kombinácii s elektromotormi, pohonom všetkých kolies, krátkym rázvorom a veľkorysou svetlou výškou hovoria niečo o výnimočných vlastnostiach vozidla v teréne. Koncept sa vyznačuje osvetlenou mriežkou chladiča s novým emblémom Dacia, designom, ktorý sa zrkadlí na zadnej časti. Namiesto konvenčných svetlometov má však jedinú LED jednotku, ktorá je tiež odnímateľná a umožňuje ju použiť ako svietidlo. Pre panely karosérie dizajnéri otestovali nový materiál nazvaný Starkle, vyrobený z 20 % z recyklovaného plastu.
Strešný nosič plochého vzhľadu unesie vďaka modulárnym nosným tyčiam akýkoľvek druh nákladu a vybavenie. Navyše, pomocou malých otvorov na trojuhoľníkových paneloch karosérie je možné na bokoch pripevniť viacero potrebných vecí. Elektrická štúdia nemá dvere, okná ani čelné sklo. Našťastie je interiér úplne vodotesný. V interiéri nájdeme len dve sedadlá s odnímateľnými poťahmi, ktoré slúžia ako vrecia na spanie a relax. Palubná doska je vyrobená z korku, s úžitkovým designom.
Za volantom s integrovanými tlačidlami sa nachádza základný digitálny prístrojový štít, zatiaľ čo všetky funkcie infotainmentu a konektivity sú ovládané chytrým telefónom šoféra. Spomínané riešenie už napokon rumunská značka používa v základných výbavách modelov Sandero, Sandero Stepway, Logan a Jogger. Dacia neoznámila podrobnosti o pohonnom ústrojenstve elektromobilu. Koncept bude mať verejnú premiéru na autosalóne v Paríži, ktorý štartuje 18. októbra. Na stánku Dacie vo francúzskej metropole uvidíte celý modelový rad s novými logami.
-jj-, text a foto: Dacia