Neďaleko nemeckého Frankfurtu som si mal možnosť prvý raz vyskúšať úplne novú Kiu Niro. Ide o mestský crossover, ktorý v porovnaní s predchodcom výrazne zmenil dizajn exteriéru, popracoval na zväčšení rozmerov, teraz ponúka tri elektrifikované pohonné jednotky, väčší balík bezpečnostných asistentov a novú architektúru interiéru s dôrazom na využívanie udržateľných materiálov. Pri vonkajších rozmeroch karosérie za mňa všetko povedia čísla – dĺžka: 4 420 mm, šírka: 1 825 mm, výška: 1 570 mm a rázvor osí kolies: 2 720 milimetrov.
Atmosférické srdce
Nová Kia Niro sa bude predávať s tromi druhmi pohonu. Môžete si vybrať hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrickú verziu. V prípade oboch hybridov je pod kapotou 1,6-litrový atmosférický benzínový štvorvalec z rodiny Smartstream. Spolupracuje so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a čo je zaujímavé, optimalizovanie prevodov so sebou prinieslo odstránenie spiatočky. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor.
Keď som už pri zaujímavých novinkách, spomeniem aj tú v podobe 5,5 kWh vysokonapäťového ohrievača s pozitívnym teplotným koeficientom pre plug-in hybridné modely, ktorý predlžuje elektrický dojazd v chladnejších podmienkach. Jeho prínos v praxi zatiaľ neviem posúdiť. Keďže všetky tri druhy pohonu sú elektrifikované, musia niekde skrývať batériu. Hybrid iba malú s kapacitou 1,32 kWh, plug-in hybrid väčšiu s kapacitou 11,1 kWh a elektromobil veľkú s využitaeľnou kapacitou 64,8 kWh. Vďaka novej podvozkovej architektúre je elektrická verzia jediná, ktorá má akumulátor uchytený pod celou plochou podlahy a nezasahuje do batožinového priestoru. Hybridné verzie majú batérie uložené pod podlahou zadných sedadiel a čiastočne aj kufra. Tento fakt spôsobil, že elektrická verzia má najväčší kufor s objemom 475 dm3, plug-in hybrid má kufor menší až o 127 litrov.
Najlepší je elektromobil?
Na krátku chvíľu som si skúsil zajazdiť na všetkych troch verziách a moje prvotné pocity z auta sú pozitívne. Crossover má priestranný a vzdušný interiér, výrobca použil hodnotné materiály a veľké displeje. Všetko v súlade s novým trendom, ktorý započal modelom EV6. Ako prvé som v duchu pochválil odhlučnenie interiéru a páčila sa mi aj práca podvozka, azda za to môže zadná náprava so 4-prvkovým zavesením kolies, detailnejšie to však preveríme až v redakčnom teste.
Hybrid sa mi zdal miestami slabý a nevýrazný i keď kombinovaný výkon 141 koní nie je vôbec málo. Plug-in hybrid s výkonom 183 koní mi prišiel pocitovo živší, elektrický dojazd 65 kilometrov sa mi však nepodarilo overiť – batéria nebola pri štarte úplne nabitá. Príjemne prekvapený som bol z elektromobilu, najmä vďaka najlepšej jazdnej dynamike a výbornému rozloženiu hmotnosti. Akurát dojazd 463 kilometrov sa mi zdá trochu malý, veď podobne na tom bola Kia e-Soul už pred niekoľkými rokmi. Výkon elektrického žihadla na úrovni 203 koní mi však rýchlo vrátil dobrú náladu. Na záver vám ešte prezradím ceny. Hybrid štartuje na sume 27 590 eur, plug-in hybrid na sume 36 590 eur a elektrická verzia stojí najmenej 44 490 eur. Viac podrobností prinesieme v rámci domácich testov jednotlivých verzií.