1973
CR250M Elsinore
V nedeľu vyhrať, v pondelok predať
Model CR250M Elsinore bol výsledkom rastúcej popularity motokrosových pretekov (a dopytu po týchto strojoch) v USA a Európe. Išlo o prvý dvojtaktný sériovo vyrábaný motokrosový stroj značky Honda, ktorý sa vďaka svojej používateľskej prívetivosti, vysokej kvalite spracovania a spoľahlivosti okamžite stretol s úspechom. Súčasťou aktivít na propagáciu nového motocykla bol aj obľúbený reklamný film so Stevom McQueenom.
Stroj pomenovaný po legendárnej Veľkej cene Elsinore (usporadúvanej pri kalifornskom jazere Elsinore) mal hmotnosť 104 kg a poháňal ho vzduchom chladený motor s objemom 247,8 cm3. Podvozok tvoril dvojitý oceľový rám, teleskopické vidlice, oceľové kyvné rameno, dva zadné tlmiče a bubnové brzdy vpredu aj vzadu. Cesta značky Honda v triede MX začala…
1981
CR250R
Príchod kvapalinou chladeného motora a systému Pro-Link
Významný rok z hľadiska vývoja. Model CR250M si koncom 70. rokov vyslúžil svoje pretekárske „R“ (z angl. „racing“ – pozn. prekl.) a v roku 1981 Honda verejnosti predstavila technológiu svojho továrenského motocykla s prvým sériovým kvapalinou chladeným motorom. Motor sa vyznačoval dlhým zdvihom a chladenie zaisťovali dva malé chladiče. Možno ešte významnejšie zmeny zaznamenal podvozok; hliníkové kyvné rameno a centrálny zadný tlmič Pro-Link s oddelenou nádržkou ukázali smer do budúcnosti a doplnili známe prvky v podobe oceľového rámu a bubnové brzdy s dvojitou nábežnou čeľusťou.
Už o rok neskôr, v roku 1982, sa servisné stredisko Honda Racing Service Centre premenilo na Honda Racing Corporation. Značka HRC sa čoskoro stala synonymom úspechu v motokrosových pretekoch.
1985
CR500R
Zlatá éra päťstoviek
Pôvodne bol model CR500R v roku 1984 predstavený s motorom chladeným vzduchom (s krútiacim momentom viac ako 70 Nm), v roku 1985 sa dočkal motora chladeného vodou. Tento motocykel, ktorý je dnes už legendou a mýtom, zrejme definoval obdobie najväčšieho rozkvetu motokrosového športu v 80. rokoch minulého storočia a jeho vzhľad sa stal inšpiráciou pre špeciálnu edíciu CRF450R 50th Anniversary pre rok 2023. Limity technológie podvozka – a schopnosti väčšiny jazdcov – dokázal preveriť až na samú hranicu možností.
1997
CR250R
Revolúcia začína
S cieľom využiť pokrok v technológii motorov a dosiahnuť zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu pristúpila značka Honda k odvážnemu kroku a vyrobila pre sériový motokrosový stroj prvý hliníkový rám. Tuhosť oceľových rúrok sa nahradila pružnosťou dvojitého chrbticového rámu a ďalšie prvky boli skombinované tak, aby sa dosiahol high-tech celok – ako napríklad plne nastaviteľné odpruženie Showa alebo kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Model CR250R, ktorý sa považuje za jeden z najvplyvnejších strojov 90. rokov, odštartoval v teréne revolúciu, ktorá je pri motocykloch triedy MX dodnes zjavná.
2002
CRF450R
Open-class výkon v dvestopäťdesiatkovom balení
Novú misiu v motokrosovom segmente značka Honda začala prvou generáciou modelu s motorom s objemom 450 cm3, ktorý bol zároveň prvým štvortaktom a priamou náhradou za CR250R. A vďaka podvozku pochádzajúcemu z 250 bol tento stroj štíhly a ľahký. Motor s objemom 449 cm3 bol výkonný, vyznačoval sa hladkým chodom a mal široké výkonové pásmo, vďaka čomu dokázal ponúknuť porovnateľné schopnosti, no s omnoho menšími nárokmi než porovnateľný dvojtaktný motor s objemom 250 cm3. Model CRF450R bol rýchlejší a jednoduchší na ovládanie.
2009
CRF450R
Technologická injekcia
Výsledkom neustáleho vývoja sa stal znovuzrodený model CRF450R s motorom vybaveným technológiou vstrekovania paliva, 50 mm škrtiacou klapkou a vstrekovačom s 12 otvormi. Majitelia si navyše mohli prísun paliva a časovanie zapaľovania upraviť pomocou nastavovacieho nástroja HRC PGM-FI. Prepracovaný motor a nový podvozok boli skonštruované spolu s dôrazom na centralizáciu hmoty, čo umožnilo vytvoriť kompaktný stroj s hmotnosťou umiestnenou viac vpredu a nižšie. Dodávateľom odpruženia bola spoločnosť Kayaba: 48 mm inverzná vidlica s oddeleným priestorom pre vzduch a olej (Air-Oil-Separated – AOS) a kompaktný zadný tlmič.
2017
CRF450R
Celkom nový stroj stvorený pre prvenstvo už od štartu
V rámci koncepcie „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (Prvý na štarte!) prešiel tento celoeurópsky obľúbený open-class MX stroj kompletnou modernizáciou, v rámci ktorej získal celkom nový podvozok, kompletné odpruženie Showa a vďaka novému motoru došlo k významnému nárastu maximálneho výkonu. O rok neskôr pribudol štandardne montovaný praktický elektrický štartér a v modelovom roku 2019 došlo k ďalšiemu nárastu výkonu a krútiaceho momentu vďaka hlave valca vyvinutej v spolupráci s tímom HRC. Zároveň bol stroj vybavený technológiou HRC Launch Control pre optimalizáciu rozjazdu. V roku 2020 získali jazdci ďalšie možnosti na kontrolu nad trakciou zadného kolesa vďaka trojstupňovému systému nastaviteľnej kontroly trakcie Honda Selectable Torque Control (HSTC).
2022
CRF450R 50th Anniversary
Úspech tvorí úspech a dôvod na oslavu
Do modelového roku 2021 vstúpil model CRF450R okrem kolies a základnej architektúry motora ako celkom nový stroj, ktorý do veľkej miery čerpal z výsledkov vývoja pretekárskeho špeciálu CRF450RW, s ktorým Tim Gajser v roku 2019 zvíťazil v Majstrovstvách sveta v motokrose. V roku 2020 dosiahol tento jazdec tímu HRC ďalšie víťazstvo a v roku 2021 skončil na 3. mieste.
Ako už tomu v motokrose aj pri CRF450R býva, situácia sa neustále vyvíja a najnovší stroj je vybavený mnohými vylepšeniami motora aj podvozka vychádzajúcimi zo skúseností továrenských jazdcov a tímu HRC, ktorých cieľom je rýchlu jazdu – a to naozaj rýchlu jazdu – čo najviac uľahčiť. Na rok 2023 pripadá 50. výročie od prvého uvedenia stroja, ktorý stál na samom počiatku – CR250M Elsinore. Limitovaná edícia CRF450R 50th Anniversary vzdáva hold legendárnym strojom CR z osemdesiatych rokov a verná koreňom značky Honda v tomto športe – a takisto plánu, ktorým pred rokmi všetko začalo – zostáva pretekárskym motocyklom s rodokmeňom HRC, ktorý je možné kúpiť.